El
JohanPersson: Hej Min badrumsfläkt(sitter på vinden ovanför) har slutat fungera och jag hoppas att det bara är varvtalsregulatorn(Lexel AD400VH) som gått sönder, hur kan jag ta reda på det på ett enklast sätt? Går endast en svart och en vit sladd till den, kan jag föra ihop dem snabbt för att se om fläkten går igång eller pajar fläkten då?
acrophobic: Då får det bli två TP90-kablar. http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/installationskablar/tp-90-kabel-402256/ Blir nog minst lika bra och så uppstår ingen förväxlingsrisk. Och så slipper man bli dömd för hädelse:p
tommib: Ska den vara sladdmonterad eller kommer du montera den i en kapsling?
EyEr0n: http://www.eldirekt.se/belysning/spotlights/utanpaliggande/sg-chef-plus-bankbelysning Sätt upp den istället för att mickla med kanal och grejjer.
Odjuret: [citat] Jag tycker det är jobbigt med såna tungt kriminella varelser.... :p ;) (att jag själv kopplar friskt med elen hemma hör inte till :p )
tommib: Med tanke på hur lite prisskillnad det är på centraler och det faktum att din central verkar sitta lite undanskymd skulle jag klämma in den största centralen som får plats. Det är max någon tusenlapp skillnad i pris och då får du gott om plats för framtiden. Annars är du snart där Alfredo beskriver...
SkaneErik: Rent "tekniskt" kan man nog motivera att fast anslutning är bättre. Färre kontaktytor som det kan bli varmgång i, bättre sköljtålighet (givet korrekt klassning på anslutningsdosa), inget formellt krav på att installera jordfelsbrytare där det inte finns och så vidare. Proffsmaskiner i flerfamiljshus och liknande är ju alltid anslutna fast, aldrig med stickkontakt eller trefashandske.
Age17: [citat] Tack så mycket! Nejdå,blev inte nämnvärt ledsen över den kommentaren :)
Vange80: Hej! Det är i mitt fritidshus och jag fotade bara snabbt innan jag åkte, får återkomma med ny typbeteckning. Om jag minns det rätt var det inte någon krånglig urkoppling, och omöjligt att göra fel, men absolut. Om jag nu (mot förmodan) får tag på en ersättningsdel får jag ta dit en elektriker som sköter om inkopplingen. Tack för svar! /Niklas
osiris: [citat] Fast nu är det area man mäter och utan isolering ;-) EKLK 5G 2,5 mm2 kostar 369:- för 10 meter på CO: http://www.clasohlson.com/se/EKLK/MJAM/Pr490261005
Mikael_L: [citat] Ja kanske lite, tycker jag. Sen har nyligen standarden för EKRK ändrats, så man slipper biledaren. Det kan ju vara en anledning att välja EKRK. Slutligen saknar EKRK kabelmärkning, metermarkering och sånt, som kan vara skönt att slippa på kablar synliga inne i bostdasrum. Spelar dock ingen roll efter ev målning.
kanonkula: Du kan ju alltid dra fram en 2/3fasgrupp till uttagen. 4 st är "måsten" spis,diskmaskin. Sen är resten hur hög tolerans,utrymme i central/åtkomst. Jag har varit på ställen där man kör golvvärme(600w),uttag+belysning toa,mikrovågsugn och diskmaskin på samma grupp. Det är ganska tråkigt att gruppsäkring eller huvudsäkring löser ut när man har bjudning. Gästerna brukar bli föga
elmont: 700 - 1000:- /m2 plus moms är väl mellan tumme och pekfinger. Ps Nu när jag kikat på ritningen lutar jag mot det högre beloppet.
SueCia: Har du fått ut plastflisor i hålet du borrade och dessutom tycker dig se en kabel så känns det ju lite som att du kanske skulle undersöka detta mer innan du faktiskt skadar någon eller dig själv.
snaggletooth: Jag skulle bli väldigt förvånad om cc-avståndet inte är standard 71mm.
Purre: http://elbutik.se/product.html/elko-forhojningsring-for-d-dosa-6mm?category_id=2172 http://elbutik.se/product.html/forhojningsring-6mm-2-fack?category_id=1932
Gabbe1: Känns inte helt orimligt om man summerar tiden för arbetet med att lägga upp dig som kund, skriva, skriva ut och skicka faktura, göra anmälan till nätägaren, restid och inköp av material. Det är klart att det är möjligt att det är avrundat uppåt något, men jag har sett betydligt värre fall än detta.
harry73: Påminn mig att jag i fortsättningen kommer att gilla alla fall där TS ger återkoppling
-MH-: Å andra sidan är man garanterard tjänsten om man vill det, och det finns ett övre tak för vad de kan ta ut.
Müssli: Jag röstar på Malmbergs, just deras uttagscentraler är riktigt bra och billiga. Bara för att det kommer från Malmbergs MÅSTE det inte vara skit som en del verkar tro.
tommib: Att uttagen sticker ut kan ju naturligtvis vara ett estetiskt problem. EKLK (och EKK, tror jag) är ju tillåtet att förlägga löst i vägg. Då krävs spikskydd vid samtliga reglar samt dragavlastning i dosorna. Men jag är rätt säker på att det är tillåtet, även om det är en skitdålig idé i de flesta fall. Just i denna applikation kanske det är vettigt men någon av de mer kunniga
elmont: Och om du kopplar tändtråden på pilen mitt emot L så tänder lampan vid manöver uppåt, precis som El AMA tycker att det ska vara.
cpalm: Håller med om att det med storleksordningarna i sammanhanget saknar betydelse, men visst är det så att glödljus till skillnad från LED avger en signifikant del av sin "förlusteffekt" i form av strålning utanför det synliga spektrat vilket inte bidrar till att värma upp själva armaturen i någon större utsträckning. Det är därför även en LED-armatur kan bli rätt varm trots att den
Odjuret: [citat] Jag reagerade på samma sak... Det betyder inte automatiskt hemmapul bara för att det är Malmberg... Då hade faktiskt biltema varit ett säkrare kort att säga hempul till. Sedan så ser det inte speciellt snyggt ut att slänga i säkringar från en annan tillverkare...
gunric: I midsommar var vi i en sommarstuga där det small till i elkabeln som var spikad bakom soffan när vi flyttade på en möbel. Direkt efter small och gnistrade det till på ytterligare ett ställe. Av självbevarelsedrift skruvade vi ur säkringen och letade fram närmaste matande dosa och kopplade ur matningen till den kabeln. Tanken var att något suspekt hänt med den ca 50 år (? okänd
r.borgmaster: Vem vet varför... Tyckte iaf det hanterades sakligt och rätt i detta fall. Upplysande om vilka effekter det får vid eventuella problem men inte dömande. Kanske också hör till saken att allt matreal redan fanns hemtaget och då är det ju inte mycket att bråka om längre. Ta jobbet eller låt bli... Men som sagt jag är mycket nöjd med dem. Håller med om att elmontering är ganska kul att
Anonymiserad 151941: Jag överlåter de flesta sånnahär jobb till en elektriker Jag skall bättra mig och vara tydligare i mina inlägg i fortsättningen! Det går ofta utav bara farten! :D. Jag är inte så erfaren. Jag måste erkänna att jag oftast fråga av ren nyfikenhet och att jag vill lära mig. :) Ha en fortsatt trevlig Lördagkväll! :thumbup:
Mikael_L: [citat] Bara en petitess, men det är 230V. [citat] Betyder att du inte behöver någon speciell kapslingsklass på materialet i boden, IP21 funkar bra. [citat] Funkar bra, du måste välja kabel godkänd för markförläggning. [citat] Har du konstant ström i denna då? I armaturer hittar man rätt ofta ström som endast är på när strömbrytaren är på och det lyser. [citat] Nej, inte i