Nu lär det väl inte gå att identifiera den som fixat kabeln utan skyddsjord. Men det där är nästan mordförsök.

Du kan ju prova att mäta resistans mellan jord och olika delar i motorn. Koppla ex. loss trådarna som går till själva motorn, och kontrollmät.

Detta att den tydligen "brummar" om du vänder kontakten så att den inte skjuter säkringen, indikerar (men inte säkert) att det är isolationsfel i själva motorn. Dvs. strömmen som går till skyddsjord förefaller gå igenom någon del av motorlindningen.

Mordförsök... Jo jag är faktiskt riktigt skärrad. Om man identifierar denna typ av fel skulle de flesta sannolikt vara ganska glada att det finns säkerhetsfunktioner, men istället har man överlagt kopplat bort dem och kört ändå. Riktigt dödsfälla. Sågen köptes av en arvinge från ett dödsbo och grejerna hade stått outnyttjade i några år. Så killen som sålde har ju ingen susning om detta sannolikt, men har ändå sökt honom då han bedyrade att allt fungerade när de togs ur drift. Köpte Bandsåg, Vertikalfräs, Rikt/plan, svarv och utsug i ett paket.

• IMG_0764.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang. motorn skall jag fortsätta felsöka när jag kommer hem idag, men tänkte att första steget är att koppla ur alla fyra ledarna som går till motorlindningarna men ha resten kopplat/byglat lika dant som det är när den är komplett kopplad. Då kan jag se om jag får bort kortisen och isolera felet till själva motorn.

Dock kan jag inte riktigt förstå varför kondingen är kopplad på ett sådant sätt så den ena parten från den går tillbaka genom kablaget upp till kontakthuset. Kanske ligger den över brytaren men förstår inte riktigt varför.

Normalt sett tycker jag den borde ligga mellan de gröna markeringarna nedan...

Men å andra sidan förstår ja inte riktigt vad kretskortet i kopplingsboxen har för uppgift heller... Sitter ju någon fet mosfet på kylelement där, och lite kondingar och motstånd, men vad den har för funktion förstår jag inte. Mjukstart behövs väl inte på en sådan kondensatorkopplad motor? Men men jag är ju heller inte elektriker.. :)

• grön.png
    Skapa konto
Redigerat:
Svårt att se helheten här, vilka kablar som är vad. Men om kondingen är en driftskondensator så ska den vara inkopplad mellan N eller L och mot den andra lindningen på motorn, dvs mellan två terminaler på bild. Har du automatisk motorbroms på sågen? Elektroniken kan vara till för det.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
David_Berglund skrev:
Och när jag har sågat med den med den, senast ett 2h-pass med vedkapning, har jag haft mina gummisulade träskor att tacka för att jag inte märkt att maskinen sannolikt varit strömförande hela tiden?
Ja, precis så är det. Många kanske inte tänker på att om man bara är isolerad så är det inte ovanligt att man inte känner av 230V/400V överhuvudtaget. Inte ens det minsta lilla pirr.

Min far berättade gärna när jag var liten sin historia från yrkesskolan när en kursare hade kopplat något i plåtkapsling under hela förmiddagen. När läraren sedan kom för att inspektera så tog han i dörren till skåpet och fick sig en djävel så att han nästan stod på öronen. Eleven hade nämligen gummistövlar och läraren gick i strumplästen på betonggolvet...

Även högre spänningar med stora strömmar kan gå helt obemärkt förbi. Klassiskt är t ex mobilkran mot kontaktledning. Allt går bra tills sista stödbenet hissas upp...

Nu har jag lossat samtliga inkommande kablar från motorn = den är helt urkopplad förutom att den fortfarande är mekaniskt monterad på maskinen.

Resultatet är att jag trots detta har summer-signal mellan samtliga inkommande stift på motorns terminal och jord. Dvs motorn måste vara kortsluten på båda lindningarna = skrot eller? Kan inte se hur det skall kunna vara så annars.

Kan oxå konstatera att tråden som gick in i sockerbiten är en klippt ringkabelsko som lär varit ansluten till någon terminalskruv i ordinarie utgörande, alltså ytterligare en modifikation vars syfte jag inte riktigt förstår just nu.

Blir väl att sko sågen med en ny motor om jag får tag i, men satsar sannolikt på en rejälare 3-fas. Eller finns det något att göra för att rädda befintliga tror ni?

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Krasst ekonomiskt nej. Det är bara att byta ut. Om det skulle vara en udda motor måttmässigt så finns det lindarverkstäder men det lönar sig inte om det är standard axlar och infästning. Och att som gör det självare renovera en motor är ganska svårt, kräver bland annat koppartråd och en torkugn.
Till exempel nimaab.se har billiga motorer så om du har ett konstaterat jordfel så blir det nog fördelaktigast.
Viktigt att veta är axeldiameter, om det är kilspår,radial klämmning eller annan fastsättning på axeln samt infästningsmått och varvtal.
Sen behöver du förmodligen en start stopp manöver, helst med nollspänningsbrytare och ett motorskydd (brukar finnas färdiga hos motorbutiken) om du väljer att byta till trefas.

Lättast är nog en donator från någon annan maskin. Större fläkt, enklare byggsåg eller annat som har komplett system med brytare.

Står märkvarvtal 1400rpm på den jag har nu och 0,55kw, så en vanlig 3-fas 0,75kW asynkronmotor (1360rpm) blir nog perfekt. Ser ut att vara standardhålbild för så kallad 80-motor, så är nog väldigt smidigt att byta. Ang. axel och så har jag tillgång till mekanisk verkstad så det är bara att fixa. Varvar nog upp den när jag ändå håller på (Svarvar nytt remhjul) för den ger bara 800m/min nu och tycker de e lite i minsta laget.

Har en annan bandsåg oxå, en Emcostar Super, som har två hastigheter, 950m/min på låga och 1900m/min på höga. Den har förvisso en tvåfarts 3-fasmotor som ger 0,65kW på lagfart och 1,35 (tror jag) på högfart, men trots att den sågen är mindre i formatet är kapaciteten enormt mycket bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.