Jag hade en gult 50 mm flexrör nedgrävt mellan huset och skjulet och nu, efter 4 år, skulle äntligen en kabel igenom, en N1XV 4G1.5. Denna har solida CU-ledare, dia omkring 16 mm.
Från jobbet vet jag att röret borde vara minst 2.5 gånger diametern på kabeln för en lyckad dragning runt böjar, så det stämde. Jag kom inte ihåg hur böjarna låg. Man ska alltid dra från den ände med de snäva böjarna till den ände med de lätta böjarna.
Dragtråden låg kvar i röret, det var bara att fästa i kabeln och iväg. Jag böjde tillbaka de enskilda trådarna fäste tråden i en slinga runt detta och tejpade ihop allt så at inget kunde fastna i rörets rillor.
1 meter före målet gick dragtråden av. Kabeln satt i röret men inte ända fram.
Jag drog ut all kabel och sög igenom en liten fin bomullstråd mha dammsugaren. En liten papperstuss i bomullstrådens ände funkade som en fallskärm så det gick utmärkt.
Nu gällde det att vara mer omsorgsfull. Med bomullstråden drog jag igenom ett 6 mm blårep. Till detta fäste jag ett 14 mm blårep med en sjömanssplits, man kan ju inte knyta ihop eller tejpa. Så fick jag igenom 14 mm blårepet men det var redan lite svårare. Frugan fick stå vid inloppet och se till att repet flöt fint in i röret utan att behöva brottas över rörkanten.
Sed var det att fästa kabeln. Bort med alla trassliga kanter, 10 cm tråd böjdes bakåt, blårepet splitsades på. Allt packades in i tejp, ej silvertejp det är för styv. Smal PVC-eltejp är bra.
Och så bar det av. Kabeln ska helst läggas ut rakt på gräsmattan innan så att man kan kontrollera att det inte finns skruvar eller loopar i den. Ligger den korkskruvat i röret blir det högre friktion.
På med olja, enkel rapsolja från Lidl är minst äckligt och biologiskt nedbrytbar.
Det gick som smort!

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Samma sak hände mig för ett tag sen, hade grävt ner ca 20m markrör och skulle dra genom kabeln när dragsnöret brast när någon meter var kvar.

Min lösning är nästintill identisk med din, fast jag hittade en pingisboll som jag gjorde hål i och stack genom en fiskelina. Sen med kompressorn så blåste jag bollen genom röret. På med lite kraftigare snöre och dra tillbaka. Tillslut gick det :)

Ett par halvslag med snöret runt kabeln kompletterat med tejp. Sitter tokbra.

Behövde du verkligen 14mm rep? Trodde du att du skulle behöva dra med bil? :)

4 mm rep är nog för att du inte ska dra av det med handkraft. Bäst är nog paracord, mjukt smidigt, 3,2 mm, tål 250 kg, håller knutar bra, nötningsbeständigt. Kostar bara ett par kronor metern, om man beställer från Kina. En constrictor knot runt kabeln (det är nästan otäckt hur hårt den knuten nyper), en bit krympslang runt knuten för att den inte ska haka fast i något, och du kan dra för fulla muggar.

• Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade gul markslang (med räfflad insida) mellan hus och garage där det redan låg en EKKJ 4x6+6 i som matning till central. Dragtråden som var i slangen från början var också kvar, då jag matade i EKKJ'n redan innan slangen grävdes ner.

Sent omsider skulle även en klenare N1XV 5g1,5 dras i, vi var tre glada grabbar som tänkte försöka oss på detta, som vi först trodde, lätta jobb.

Först körde vi med befintlig dragtråd, det började ganska snabbt gå trögt och så gick dragtråden av innan vi knappt hann blinka. :confused:

Sen trasslade det när nya kabeln skulle dras tillbaka ut och så småningom gick dragtråden av och okänt antal meter blev kvar i röret.
Då började jag fatta att dragtråden troligen har lindat sig runt den första kabeln och allt har trasslat ihop sig nu.

Då blev det dags för dragfjädern, den gick att lirka genom med lite mild övertalning.
Och efter ordentlig angöring av N1XV och så var det bara att köra.
Ja det gick ju bra en bit, men så mötte vi antagligen på ett nystan med ihoptrasslad gammal dragtråd mitt i och det började krångla grymt mycket. Efter mycket svett, svordomar och bök, och vi tryckte som galningar från ena hållet och drog från andra så började jag plötsligt skymta kabeländen nere i röret och drog av helvete för att få fram den sista biten - då gick dragfjädern av !!! :mad:
Jag den där mässingsskoningen lossnade ifrån nylonlinan alltså.

Shit, bara 2 dm kvar !

Så småningom kom kabeln genom i alla fall. Ett 10 minutersjobb som blev ett 4-timmars och engagerade 3 personer!

Skulle ha blivit dyrt om det skulle fakturerats.:eek: För mig räckte det dock med att grilla lite entrecote och bjussa på öl, och så fick jag roligt och trevligt sällskap tillbaka t.o.m ... ;)

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.