prototypen skrev:
Jodå, har frekvensen legat under 50 Hz (vilket händer på dagen) så kör man ikapp när belastningen är lägre (vilket ofta är på natten).

CDL har en synkron och en kvartsklocka så de ser hur de ligger till.

Protte
Där ser man, det var nytt för mig. De källor som jag sett angående frekvensreglering nämnde inte något om det, tyvärr, utan där lät det som att de bara reglerade utanför 49,9 och 50,1 Hz, och däremellan fick frekvensen flyta fritt. Tack för informationen!

Detta förklarar ju också ett fenomen som jag märkt tydligt, nämligen att på morgonen, när man har som mest bråttom, så går klockan alldeles för fort, och på dagen, när man är på jobbet, så går den väldigt långsamt.. ☺

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nätfrekvensen är otroligt stabil och samma i hela Sverige med några få undantag. Exvis Gotland matas med en HVDC kabel och är därför frekvensfrånkopplad från övriga Sverige. För att skydda kraftnäten finns det dessutom AFK(Automatisk frånkoppling) om frekvensen skulle bli för låg(effektunderskott) eller för hög(effektöverskott). Normalt ska frekvensen hållas inom 50Hz +- 0.1Hz och frånkoppling sker om jag minns rätt om frekvensen går under 48Hz eller över 52Hz.

Att vissa klockradio skulle gå fel idag tror jag är mindre troligt då dessa oftast är mikroprocessorstyrda med en kristall som håller frekvensen.
Förr användes tillexempel MM5314N vilket fick sin klockpuls från elnätet, detta är sällan fallet idag.

MM5314N gick att ställa om för 50/60Hz så med lite modifikationer kunde flottisten säkert pillat dit en knapp för att ställa om vilken frekvens den kördes på :)

Eftersom nätfrekvensen ändras hela tiden kan man göra coola saker(som att skryta lite):
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article254809.ece

//Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Transformatorer i lösvikt brukar vara specade för 48 Hz upp till 60.
Så att det blir frånkoppling vid just 48 räddar ju transformatorerna då.

Protte

frlise skrev:
Förr användes tillexempel MM5314N vilket fick sin klockpuls från elnätet, detta är sällan fallet idag.

MM5314N gick att ställa om för 50/60Hz så med lite modifikationer kunde flottisten säkert pillat dit en knapp för att ställa om vilken frekvens den kördes på :)
Och jag ser med tillfredsställelse att den slutade tillverkas i mitten på 80-talet så då håller ju min "inte på trettio år eller så" ganska bra då! ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.