Hej, jag har en arbetslampa som är helt i metall och som jag idag upptäckte ger "stötar" ifrån sig. I samband med att jag skulle byta själva glödlampan upptäckte jag att de kittlades/vibrera i fingrarna oavsett vart jag rörde på den, även när den var avstängd.
Voltmetern visade direkt 230V när jag provade på att mäta mellan jord (i ett Schuko uttag) och höljet på lampan.
Då är de väl bara till att kasta lampan, eller har jag mätt på fel sätt?
Lampan i fråga
Tack på förhand!
Voltmetern visade direkt 230V när jag provade på att mäta mellan jord (i ett Schuko uttag) och höljet på lampan.
Då är de väl bara till att kasta lampan, eller har jag mätt på fel sätt?
Lampan i fråga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Det kan möjligen vara en kapacitiv koppling mellan fastråden och röret den går igenom. När du mäter mellan metallen och jord, spelar det någon roll för resultatet om lampan är tänd? Hur blir resultatet om du vänder på stickproppen? Jag kan tänka mig att ingenting är fel, men problemet är att det är svårt att mäta utan att utsätta sig för en risk om det nu skulle vara fel på den.
Skulle det vara kontakt mellan fas och hölje skall du givetvis inte använda den. Du kan prova att ohmmäta mellan stickproppens pinnar och höljet. Är det kontakt där det inte skall så kan gå att byta trådarna i den så att den går att använda igen. Om det är värt besväret eller kostnaden är upp till dig.
Skulle det vara kontakt mellan fas och hölje skall du givetvis inte använda den. Du kan prova att ohmmäta mellan stickproppens pinnar och höljet. Är det kontakt där det inte skall så kan gå att byta trådarna i den så att den går att använda igen. Om det är värt besväret eller kostnaden är upp till dig.
Moderator
· Stockholm
· 57 780 inlägg
Om du dels mäter 230V och dels känner att det kittlar. Så skulle jag vilja påstå att det är fel på den. Det är inte bara en kapacitiv koppling. En kapacitiv koppling kan lura instrumentet när du mäter, men den ger inte så stor ström att du skulle kunna känna den. Om det vore en apparat med nätdel som innehåller ett avstörningsfilter, då kan man få såpass stor kapacitiv överledning att det känns (men är ofarligt). Men en lampa har noramlt inget avstörningsfilter.
Jag förutsätter att lampan är inkopplad i ett ojordat uttag? Annars kan det vara fel på uttaget.
I ditt fall tror jag att lampan är livsfarlig, skulle du råkat ha bra kontakt med jord, så hade du kunnat få en dödande stöt.
Jag förutsätter att lampan är inkopplad i ett ojordat uttag? Annars kan det vara fel på uttaget.
I ditt fall tror jag att lampan är livsfarlig, skulle du råkat ha bra kontakt med jord, så hade du kunnat få en dödande stöt.
Jag har provat att mäta några gånger till och märkt att jag får väldigt varierade värden hela tiden. Första gången som jag nämnde visade den 230V. Där efter när jag mätte visade den bara 30V, en timme senare var den uppe på 170V och när jag prova idag 200V.
De ska tilläggas att just när jag mäter så varierar inte värdet utan det är stadigt. Stickproppens riktning tycks inte heller ha någon betydelse.
Kontakten är mycket riktigt ojordad "standard" kontakt utan någon nätdel eller liknande.
Jag tror nog att jag tar och slänger den, finns de en risk att den är farlig så är de inte värt det.
Skillnaden är bara att ifall jag är helt säker på att det är något fel så kan jag reklamera den.
De ska tilläggas att just när jag mäter så varierar inte värdet utan det är stadigt. Stickproppens riktning tycks inte heller ha någon betydelse.
Kontakten är mycket riktigt ojordad "standard" kontakt utan någon nätdel eller liknande.
Jag tror nog att jag tar och slänger den, finns de en risk att den är farlig så är de inte värt det.
Skillnaden är bara att ifall jag är helt säker på att det är något fel så kan jag reklamera den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jag går mot strömmen lite här och påstår att det troligen inte är något fel på din lampa. Fenomenet med kittlingar och stickningar i fingrarna är typiskt för kapacitiv koppling från kabeln till metallhöljet. Det långa röret som kabeln löper i är exemplariskt för att orsaka detta.
En spänning kan du mäta upp pga den höga impedansen på 10 Mohm i ditt mätinstrument. Kapacitiv spänning uppstår när det finns spänning, så lampan behöver inte vara tänd.
För att bekräfta detta kan du dels
- koppla en glödlampa mellan lampans hölje och skyddsjord, då kommer du troligen inte att mäta någon spänning längre. Om däremot lampan lyser så är det inte bra...
- granska lampan att kabeln är hel etc.
En spänning kan du mäta upp pga den höga impedansen på 10 Mohm i ditt mätinstrument. Kapacitiv spänning uppstår när det finns spänning, så lampan behöver inte vara tänd.
För att bekräfta detta kan du dels
- koppla en glödlampa mellan lampans hölje och skyddsjord, då kommer du troligen inte att mäta någon spänning längre. Om däremot lampan lyser så är det inte bra...
- granska lampan att kabeln är hel etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 780 inlägg
Nu med de varierande mätvärdena blir jag osäker.
Jag vidhåller att man inte känner kittlingar av kapacitivt kopplad ström, när kapacitansen är så låg som den blir mellan en kabel och ex. den här lamparmen. Däremot kan man känna kapacitivt kopplad ström om det finns elektronik med avstörningskondensatorer. Men kapacitansen i en sådan är ofta minst 1000 ggr högre än vad du får som kapacitans mellen kabel och lampan.
Men de varierande mätvärdena du får är typiskt för kapacitiv koppling.
Jag vidhåller att man inte känner kittlingar av kapacitivt kopplad ström, när kapacitansen är så låg som den blir mellan en kabel och ex. den här lamparmen. Däremot kan man känna kapacitivt kopplad ström om det finns elektronik med avstörningskondensatorer. Men kapacitansen i en sådan är ofta minst 1000 ggr högre än vad du får som kapacitans mellen kabel och lampan.
Men de varierande mätvärdena du får är typiskt för kapacitiv koppling.
En tanke bara. Var sitter lampan monterad? Sitter den monterad på ett träskrivbord inomhus, eller i en verkstad av någon slag. Om den sitter i en jordad miljö kan det vara bordet, hyllan eller liknande som är spänningsförande. I sådana fall så lägg lampan på en isolerad plats träbord, betonggolv eller trägolv och gör om mätningarna. Är det bordet som är spänningsförande och det leds till lampan har du större problem. Återkom gärna med info.
Jag bor i ett gammalt hus med många ojordade kontakter och upplever samma fenomen när jag använder de kontakterna. Har bla en laptop med metallhölje som gör att det kittlas i fingrarna vid beröring. Samma sak med flera lampor. Har alltid trott det berodde på att jag satt jordade kontakter i ojordade uttag, men menar ni att detta kan vara farligt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Inte jag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Nu är jag petig och har konstiga, kanske extrema åsikter ibland map elsäkerhet, men jag skulle inte installera en JFB enbart av detta skäl. Är jag orolig för att lampan inte håller tätt så skulle jag antingen renovera eller slänga den. Jag menar alltså att en JFB inte är tänkt att skydda mot dåligt underhållen anläggning och apparater. Den ska skydda mot olyckor, ovarsam hantering (t.ex med häcksaxen) och olämplig hantering (av barn) etc.
Men det finns ju grader av allting. Uppenbart bristfälliga lampor ska ju inte användas. Men tycker man att den med lekmannaögon ser bra, kablarna fräscha utan skavsår osv så kan man väl hänföra ev fel till olyckor.
Om man till sist vänder på steken så finns det sällan argument rent allmänt för att inte installera en JFB... JFB är bra men ska inte invagga folk i falsk trygghet. Den ökar visserligen kraftigt chansen till överlevnad vid en olycka, men det är fortfarande kännbart, så det bästa är ju inga olyckor alls.
Men det finns ju grader av allting. Uppenbart bristfälliga lampor ska ju inte användas. Men tycker man att den med lekmannaögon ser bra, kablarna fräscha utan skavsår osv så kan man väl hänföra ev fel till olyckor.
Om man till sist vänder på steken så finns det sällan argument rent allmänt för att inte installera en JFB... JFB är bra men ska inte invagga folk i falsk trygghet. Den ökar visserligen kraftigt chansen till överlevnad vid en olycka, men det är fortfarande kännbart, så det bästa är ju inga olyckor alls.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 161 inlägg
Jaaa. Jag gillar inte det resonemanget... Det leder lätt till tankesättet att "eftersom jag ju har en så bra anläggning så behöver jag inte JFB." Jämför, "Jag kör ju bil så bra så jag behöver inte bilbälte". Det är (tyvärr) det mycket mänskliga sättet som vi hanterar den osäkerhet vi alla tvingas leva med. (Kallas på fackspråk "stoppa huvudet i sanden").Bo.Siltberg skrev:Nu är jag petig och har konstiga, kanske extrema åsikter ibland map elsäkerhet, men jag skulle inte installera en JFB enbart av detta skäl. Är jag orolig för att lampan inte håller tätt så skulle jag antingen renovera eller slänga den. Jag menar alltså att en JFB inte är tänkt att skydda mot dåligt underhållen anläggning och apparater. Den ska skydda mot olyckor, ovarsam hantering (t.ex med häcksaxen) och olämplig hantering (av barn) etc.
Först JFB. Sedan allt annat. Samma med bilen. Oavsett om man nyss har bytt däck, eller tror det nog klarar sig säsongen ut, så skall man ha bilbälte ändå. Alltid. Oavsett hur kort sträcka man skall köra.
Det är klart att man skall byta ut spruckna vägguttag, på samma sätt som man inte skall köra omkring på blankslitna däck. Men eftersom man inte kommer ställa bilen pga de blankslitna däcken, och inte kommer att bryta strömmen till hela huset, bara för att något fått sig en törn, så skall man alltid ha JFB. Det är det enklaste, mest kostnadseffektiva och bästa sättet att höja sin elsäkerhet.
I en perfekt värld så skulle man kunnat resonera på andra sätt. Men i en perfekt värld så hade man inte behövt vare sig JFB eller bilbälte heller. Så i den vanliga, operfekta världen där vi alla lever, så är både bilbälte och JFB en alldeles utmärkt grej. Och man skall inte krångla till argumentationen s.a. det blir lättare att vara lat och fatta fel beslut.