Pen
Pen: Ang kondens: Nr 1 är att till varje pris undvika kondens på bggnaden i kallvinden. Tjogtals med rör mellan bostad och vind blir en formidabel luftkanal om du inte täpper till. Med tätat apparatskåp och täta rör till detta så stoppar du flödet. IP klassen bestäm i detta fall inte av krav på elen alltså. Nr 2 är att eventuell kondens i rören inte hindras att komma ut. Inga dalar på
9 svar · 1,3k läst
Globetrot
Globetrot: Hej, Det var troligtvis elektrikern som köpte denna. Han och jag kommer inte överens så bra då han säger att man inte kan testa att jfb är inkopplad utan att förstöra golvvärmen (därav irritationen). Vi kontaktade en annan elfirma som elrenoverade vårt hus förra året, och gjorde detta på ett fantastiskt bra sätt, och de sade att självfallet kan man det. De bekräftade att man kan
5 svar · 1,4k läst
Fotografen
Fotografen: Hade en motsvarande rund i taket i mitt rum när jag var en liten palt, 70-tal, Ikea...
8 svar · 3,6k läst
·
G
Gabbe1: I mina föräldrars hus fanns samma sak, en brytare som fick belysningen i rummet att blinka när man ändrade läge på den. För övrigt manövrerades belysningen utan problem från en annan brytare. Jag vet inte vad felet var, men jag skulle också gissa på en felkopplad trappfunktion.
9 svar · 1,6k läst
H
HSP: [citat] Den kabeln ska du inte använda till ditt tänkta ändamål. (lägga dolt i lättbetong vägg)
11 svar · 11,3k läst
·
H
HSP: Röd kan vara allt möjligt, ett sätt att se vad röd ledare är, det att följa upp och se hur det är kopplat. Kravet på att isolerad skyddsledare ska vara röd kom 1960 (§20 KFS 1960 Nr 8 ) 1a Maj 1968 kom kravet på att skyddsledare ska vara gulgrön. (röd fick användas under en övergångsperiod fram till 1972) Har sett många kombinationer grön tändtråd, gul tändtråd mm. vit fas,
21 svar · 3,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag är helt med på hur du tänker. Ska jag tänka att en aqua stark ska ersätta en säkerhetsbrytare så ska den givetvis uppfylla alla kraven för en sådan. (Vilka är det? Kontaktavstånd och tvingande brytning har jag för mig, men det är kanske mer, eller jag minns fel). Men sen är det en lite annan fråga om det verkligen behövs en säkerhetsbrytare i detta fall (eller i andra
12 svar · 12,6k läst
·
S
Stlo65: Anledningen till frågan från början berodde på att kopplingarna var konstiga,vilket även jag som läskunnig kunde se!! Men nu har en elektriker var och tittat och allt är ordnat Tack Nisse, Bo och hemapularen
7 svar · 4,4k läst
·
Globetrot
Globetrot: Ja, att själva jfb fungerar vet vi.
4 svar · 1,5k läst
E
Eld: [citat] Grova kablar!
9 svar · 1,8k läst
·
E
9 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: Ja, bla. det är flera krav som ställs på en säkerhetsbrytare som inte ställs på en brytare.
4 svar · 2,2k läst
1
123abc: Optislang är PEH med grön markering, men ofta går det lika bra med PEM slang med markeringsband eller nät med söktråd. Fråga din leverantör vad de nöjer sig med.
10 svar · 7,7k läst
R
roli: [citat] Blixtlås ???? Ser ut som om någon "autostavningsfunktion" varit framme och förvanskat texten....... Skulle tro att det är blixtljus som menas.
3 svar · 3,9k läst
A
andersgd: Stort tack för hjälpen Bo och ni andra som har bidragit i tråden!
13 svar · 4,6k läst
·
C
cpalm: [citat] Energimyndigheten gjorde ett test på några av dessa enkla/billiga effektmätare för inte så länge sedan och kom fram till att de faktiskt är rätt bra även på komplicerade belastningar bara effekten inte är för låg.
26 svar · 3,8k läst
Müssli
Müssli: Jag vågar rekommendera Kjell & Co bara för jag vet att de har Macab som hovleverantör. Alltså inte att jämföra med Biltema eller Clas Ohlson, kablar från de två butikerna duger bara till tvättlina. :)
9 svar · 1,9k läst
P
Anonymiserad 151941: Jag har faktiskt funderat på detta! Så jag överlåter jobbet till någon annan! 😀👍🏻 Tack ändå för svar!
3 svar · 2,3k läst
·
tommib
tommib: Du kan ju alltid prova med en halvtums trädgårdsslang. Går den i så får du nog också i en N1XV. Om det är ett helt rakt järnrör borde förutsättningarna vara väldigt bra för att dra, men se till att ni är två. En som drar och en som matar och ser till att kabeln inte skadas mot rörkanterna när den går in i röret. Är du riktigt ambitiös kan du ju "sota" röret innan med en tuss
6 svar · 2,6k läst
Hojte
Hojte: Öppna uttaget som du bytte och se om det är fuktigt i det, kan ju vara att du inte fått tätt när du bytte det och när det regnar går jfb
5 svar · 6,2k läst
M
mlkjhr: Du har noterat att endast max 23 W lågenergilampor får sättas i armaturen?
7 svar · 10,0k läst
·
J
Anonymiserad 151941: Schniders ip44 uttag. är min absoluta favorit! oerhört enkelt att installera. Elkos är också riktigt bra. :thumbup:
4 svar · 6,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Yes, if the pump is connected directly, without plugs and outlets.
13 svar · 1,9k läst
B
b_hasse: Eldon TRM51 verkar som sagt helt rätt! Jag tror inte längre att Finder-timer klarar min funktion. Dålig manual. Jag har även kollat på en Eltako-timer. De har en bild som verkar rätt, men tillhörande text gör att man inte vet hur den fungerar: [bild] Vad händer om det kommer en puls till när utgången är till?. Det de skriver "Om styrkontakten bryts under pågående tidräkning" är
4 svar · 1,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Så enkelt verkar det väl vara: http://www.klibo.com/fileadmin/klibo/redaktion/PDFs/schaltplaene/87000136.pdf Sen måste man ju ha en kontaktor/"strömbrytare" innan.
12 svar · 2,3k läst
P
PerOF: Tack för de goda råden! Med vänlig hälsning, PerOF
3 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Likvärdig, lite annan isolering och lite snällare mot miljön.
10 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Det kan ju vara så att deras leverantör har ändrat ngt. efter godkännande testen. prova att uppmärksamma Biltema på det.
10 svar · 1,9k läst
O
Odjuret: Jo jag vet att de ska motioneras... :) Det är folk i allmänhet väldigt dåliga på... Men nu var jfb helt ny... och oanvänd... Så då kommer frågan om en helt ny jfb kanske kan behöva en promenad? Påminner mig om att det är nog dags att ta en promenad med min jfb... ;)
6 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.