vilken är bästa sättet att förlägga ny matning från central till kök sträckan är ca 20-25m ska ha 2*10 A och 3*16A
tänker antingen FK i rör eller eklk har inga uppgifter om förimpendans just nu behöver man ta hänsyn till det med dessa längder Mvh Andreas

Med 20-25 meter till köket kan det vara värt att fundera på en huvudledning 5G6 mm² och en liten elcentral i köket. Om du ska ha el till hela köket så handlar det ju annars om 3-5 gruppledningar, två enfasgrupper a 10 A låter snålt för ett modernt kök. Du får räkna lite på kostnaden, och på möjligheterna att dra fram 5 kablar jämfört med 1 grov.

Om du ska använda kabel eller FK i rör kan vi ju inte svara på utan att veta hur det ser ut hos dig.

Förimpedans ska du inte behöva tänka på dock med dessa relativt korta längder, speciellt inte om du väljer en central i köket.

jag behöver en fas 10A till befintlig bel och kyl+frys sen tänker jag en egen 10A till uttag trefas till ugn+häll är det för lite?

Det räcker såvida du inte har diskmaskin, micro, vattenkokare etc som du vill köra samtidigt. Det finns dessutom en ny regel som säger att kyl/frys ska ha en egen gruppledning, men den tar jag inte så allvarligt. Om du gör detta från början så snåla inte!

kyl och frys står i den gamla delen av köket på befintlig matning så det är svårt att ändra tänker därför att flytta allt annat från den vad tycker du att man ska ha till den nya delen?

10A microvågsugn, 10A diskmaskin, 10A Vattenkokare och småförbrukare, 10A belysning, 10A kyl och frys. det är väl ungefär så man bör tänka. Sätter man många vägguttag kan man lämpligen dela på gruppen för vattenkokare och övrigt.

""Det finns dessutom en ny regel som säger att kyl/frys ska ha en egen gruppledning, men den tar jag inte så allvarligt.""
Äh? Vem sätter upp sådana regler? Och finns regler som är viktiga, andra oviktiga? Hela min världsbild rämnar...

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
kyl och frys står i den gamla delen av köket på befintlig matning så det är svårt att ändra tänker därför att flytta allt annat från den vad tycker du att man ska ha till den nya delen?
Det är precis sådan information vi behöver för att kunna ge ett bra svar, dvs komplett information. Då kan man undra vad din ursprungsfråga egentligen handlar om?

jag ska dra fram nya mätningar till mikro diskmaskin bänkuttag ugn och häll funderar på om man ska dra en 5*6 eller 5*2.5 och två 3*1.5. Mvh Andreas

Thomas_Blekinge skrev:
""Det finns dessutom en ny regel som säger att kyl/frys ska ha en egen gruppledning, men den tar jag inte så allvarligt.""
Äh? Vem sätter upp sådana regler? Och finns regler som är viktiga, andra oviktiga? Hela min världsbild rämnar...
Du får skilja på standarder som är säkerhetsrelaterde och sådana som mer handlar om funktioner och utrustningsplaceringar m.m.. Dom är sistnämda är mer att se som rekommendationer vid nybyggnad. Fördelen med dom standarderna är att kunden slipper att speca allt i detalj. Istället kan beställaren skriva att inst skall utföras enl standard.

Däremot dom säkerhetarelaterde standarderna är viktigare att följa eftersom man inte behöver göra lika omfattande riskanalyser som man blir tvungen att göra när man frångår dom.

Redigerat:
Andreas_kalmar skrev:
jag ska dra fram nya mätningar till mikro diskmaskin bänkuttag ugn och häll funderar på om man ska dra en 5*6 eller 5*2.5 och två 3*1.5. Mvh Andreas
Då bör du ha en 10A grupp till DM, en 10A grupp till mikron. och (min rekommendation) minst 2 gärna 3 10A grupper till "allmäna uttag" och belysning. belysningen drar försumbart med ström, så den kan man ha på samma grupp som uttag. För de allmäna uttagen så tänk dig att man vill köra kaffebryggare, vattenkokare till tevatten, och brödrost samtidigt. I värsta fall har du apparater som drar 10A vardera.

Sedan har du tänkt en trefas grupp för häll. Du behöver en enfas 16A grupp till ugnen, den kan man "låna" från trefasen till hällen, de flesta hällar klarar sig på två faser. Men skall det ändå göras så här mycket, så dra en egen 16A enfasgrupp till ugnen.

Sedan är det kanske en smaksak om man drar dessa grupper från huvudcentralen, eller sätter en UC vid köket.

Tobbe_3 skrev:
Du får skilja på standarder som är säkerhetsrelaterde och sådana som mer handlar om funktioner och utrustningsplaceringar m.m.. Dom är sistnämda är mer att se som rekommendationer vid nybyggnad. Fördelen med dom standarderna är att kunden slipper att speca allt i detalj. Istället kan beställaren skriva att inst skall utföras enl standard.

Däremot dom säkerhetarelaterde standarderna är viktigare att följa eftersom man inte behöver göra lika omfattande riskanalyser som man blir tvungen att göra när man frångår dom.
Aha!

Så kunder som tänker kan göra beställningar som bygger på de faktiska behoven.
Eller anlita elektriker som säljer tjänsten att tänka behovsanpassat.
(Så snällt att det ännu inte är förbjudet:))

Övriga får en anläggning som är utformad för den reglementsenligt fastställda medelsvensson.

På BH är det ofta personer som gör mindre ombyggnader i befintliga rum och mindre kompletteringar. I sådana lägen är det ofta svårt och dyrt att följa nybyggnadsstandard fullt ut. Då är det viktigaste att poängtera dom säkerhetsmässiga standarderna i första hand.

Det är t.ex. mycket viktigare att det monteras en jordfelsbrytare än att kyl/ frys får en separat gruppledning. Trefasgrupper som fördelas till 3 enfasgrupper är också en fungerande och säker nödlösning som fungerar när det är svårt att dra kabel snyggt. ( om det utförs korrekt)
Det blir ofta lite behovsanpassat i äldre anläggningar och hus

Det är alltid bra att tänka, man kommer långt med enkel logik över vad som är rimligt och orimligt. Det är speciellt nyttigt att tänka när det kommer till elinstallation eftersom detta yrke är mytomspunnet som något ogripbart som endast elinstallatörer förstår.

Varför tror ni regeln finns att kyl/frys ska ha sin egen gruppledning? Motivet anges inte i standarden. Kan det ha något med belastning eller funktion att göra? Skulle kyl/frys vara speciella belastningsmässigt eller i något annat avseende? Skulle man vilja behandla dem speciellt? Vad säger historien?

tommib
Bo.Siltberg skrev:
Det är alltid bra att tänka, man kommer långt med enkel logik över vad som är rimligt och orimligt. Det är speciellt nyttigt att tänka när det kommer till elinstallation eftersom detta yrke är mytomspunnet som något ogripbart som endast elinstallatörer förstår.

Varför tror ni regeln finns att kyl/frys ska ha sin egen gruppledning? Motivet anges inte i standarden. Kan det ha något med belastning eller funktion att göra? Skulle kyl/frys vara speciella belastningsmässigt eller i något annat avseende? Skulle man vilja behandla dem speciellt? Vad säger historien?
De ska ligga utanför JFB? De ska ligga separat så att en annan trasig apparat inte tar dem med sig? Det är mina gissningar...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.