Nu har jag pratat med elektrikern:
Han hade tänkt att sy ihop alla nollor i en gemensam nolla i mediacentralen. Denna nolla hade han tänkt dra fram från elskåpet när han kommer och kopplar.
Jag har med andra ord inte missat något den förberedande slangdragningen :)

Kommentar på tidigare inlägg:
Befintliga enkeldosor är bytta mot dubbla dosor, där den extra dosan är till för LED-belysningen. Från varje ny dosa är det sedan draget en egen slang för push och fas till mediacentralen.

Angående 15m gränsen:
Vad jag hört från en som utvecklar liknande elektronik handlar kravet med största sannorlikhet om att tillverkaren kan inte garantera till 100% en störningsfri funktion om pushen går parallellt med annan 230v och att det troligtvis är billigare att skriva in det kravet i instruktionen än att lägga ner pengar på att utveckla och tillverka en driver som klarar av det.

Men det betyder (hoppas jag) att allt i skåpet, och som drivs från skåpet skall gå på en grupp (säkring)?

Jag blir förvirrad av den här tråden. OK att den "nya" dosan skall styra LED i rummet. Men den gamla skall alltså styra bef. belysning? Den går då på annan grupp än LED belysningen?

I så fall måste ledningarna för LED dels gå i egna rör, det måste vara DUBBLA dosor, inte en dubbeldosa, måste finnas separation mellan grupperna, både genom separata rör, och i dosorna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Du skulle inte kunna tänka dig att dra några streck som principiellt visar hur detta är gjort, dvs befintlig elcentral, mediacentralen, nydragningar för LED och det du kallar ny dubbeldosa. För egen del har jag svårt att se hur det du beskrivit skulle kunna bli bra och vettigt, däremot givetvis fungerande men det är en annan sak som även gäller din 400 V koppling mot donen.

Vill inte racka ner på dig eller elektrikern men jag ser inte hur det skulle kunna bli fackmässigt i den här typen av anläggning dvs en bostad.

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Nu börjar den här tråden sväva iväg... jag ville från början bara ha en motivering till varför man inte kan koppla pushingången från en annan fas. Det fick jag ett snabb svar på. Tack tuktuk och Siltberg!

Jag har aldrig skrivit att det är dubbeldosor utan dubbla dosor, dvs en för befintlig belysning och en för den nya LED-belysningen. Anledningen till att de gamla dosorna byts ut var att firman som skötte rivningen av de gamla gipsväggarna var så "effektiva" att de även slet sönder de gamla dosorna :)

I övrigt så är det en behörig elektriker som fastställt installationen och som kommer att sköta inkoppling av brytare, drivdorn etc.

Vad det gäller alla frågetecken i tidigare inlägg så hänvisar jag till elektrikern. Om han var med i denna tråd så skulle han nog kunna svara på frågorna bättre än jag :)

Tror inte det svävar speciellt mycket och håller fast vid att det med stor sannolikhet inte blir speciellt vettigt, men för min del finns ingen orsak att plåga dig mer kring detta. Det är bara intressant att få se olika lösningar och det som skrivits i text tidigare är svårt att göra sig en bra bild av. Dessutom kan ju andra hempulare dra nytta av ev diskussioner och lösningsförslag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
McStewart skrev:
Nu har jag pratat med elektrikern:
Han hade tänkt att sy ihop alla nollor i en gemensam nolla i mediacentralen. Denna nolla hade han tänkt dra fram från elskåpet när han kommer och kopplar.
Jag har med andra ord inte missat något den förberedande slangdragningen :)

Kommentar på tidigare inlägg:
Befintliga enkeldosor är bytta mot dubbla dosor, där den extra dosan är till för LED-belysningen. Från varje ny dosa är det sedan draget en egen slang för push och fas till mediacentralen.
Att det redan finns en slang dragen från varje dosa direkt till mediaskåpet har inte tydligt framgått tidigare och hade besparat en del utläggningar. Jag trodde att gamla befintliga rör fram till strömbrytarna skulle användas. Det gör att lösningen blir både given och ok, en förlängning av en gren. Slangen ska då att innehålla fas och tändtråd där fasen matas från mediaskåpet. Någon nolla och skyddsjord behövs inte i slangen.

Det blir då separata kretsar i de två dosorna i varje rum vilket inte är helt lyckat och kräver uppmärkning.

Att sno ihop nollor hur som helst gör man inte. Vi får hoppas din elektriker avser att dra fram en trefasgrupp till mediaskåpet. Med 14 st drivdon behövs flera grupper.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Att det redan finns en slang dragen från varje dosa direkt till mediaskåpet har inte tydligt framgått tidigare och hade besparat en del utläggningar. Jag trodde att gamla befintliga rör fram till strömbrytarna skulle användas. Det gör att lösningen blir både given och ok, en förlängning av en gren. Slangen ska då att innehålla fas och tändtråd där fasen matas från mediaskåpet. Någon nolla och skyddsjord behövs inte i slangen.

Det blir då separata kretsar i de två dosorna i varje rum vilket inte är helt lyckat och kräver uppmärkning.

Att sno ihop nollor hur som helst gör man inte. Vi får hoppas din elektriker avser att dra fram en trefasgrupp till mediaskåpet. Med 14 st drivdon behövs flera grupper.
Rimmar som jag förstår det illa med vad som skrevs tidigare, "börjar bli trångt i rören" och lockelsen att mata push-ingången med annanfas än matning osv. Men för all del, hoppas det blir både funktionellt och säkert.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu börjar det klarna för mig med hur elektrikern har tänkt att koppla. Jag har inte lust att ringa och störa honom med fler dumma frågor :)

Jag trodde att han skulle ta fasen från de befintliga brytarna men det kanske är jag som missuppfattat. Jag antar att det är något liknande han tänkt koppla:
Inkoppling av drivers alt 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(med reservation för felritning)

Och jo, jag minns att han nämnde någon ting om fler faser. Han var på förbi i somras och drog fram matning till väggen där jag nu satt upp mediacentralen. Han skulle även koppla ur ett par elelement som skulle bort och kunde då använda denna befintliga eldragning till mediacentralen. Det gick redan två faser till elementen eftersom de var tariffstyrda.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det likna något. Så om bara push funktionen hålls helt separerad från de bef. belysningsinstallationerna så kan det nog bli rätt. Då återstår bara ev. problem med ledningslängder till o från drivarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.