El
wilmathecat: Hej och tack för alla svar😀. Det var bara att koppla in den, ja jag fick växla 2 faser för motorn gick först åt fel håll. Tack igen/
Bo.Siltberg: Ja, nån slags säkring står väl F för. Det framgår inte. https://elstandard.se/standard/1885701 https://elstandard.se/standard/3274201
Demmpa: [citat] Djupet kan bero på vilket mätarskåp som väljs, kolla måttskisserna för de olika mätarskåpen hos de olika tillverkarna. Tex Garo GIM-1-25. Ja, du kan ta hål i fasaden, borra hål för kablar/slang, gräva eventuellt kabeldike. Om det går att montera själva mätarskåpet innan eventuell kabelslang är dragen mm beror på exakt var/hur kablarna dras och var anslutningspunkterna
FlagganT: [citat] huvsäkringen är på 63A och sen har jag tre 25A säkringar i mitt elskåp. Boxen inställd på max 16A per fas och jag har ställt ner det till 8A för att få ner effekttoppsavgiften. Jag var ute och tittade i skåpet och mätaren kopplad till min laddbox visar i stort sett samma värde som mina solceller producerar. Samt att dioden blinkar. Så det låter rimligt att laddboxen tror
hempularen: Att det blir lite blixtar när du drar ur en kontakt behöver inte vara något fel eller konstigt. Men ljudet du hör, när du inte rör kontakten. Kommer det från vägguttaget, från TVn eller från något annat i rummet? Om det blir blixtar i kontakten när du rör kontakten, inte bara drar ut den så är något fel. Och det kan bli brand, så det måste åtgärdas omgående.
Demmpa: Tittar man på dvärgbrytarna så ser det ut som att det är spår för gaffelskena både uppe & nere.
Anders243: Jag har inte sett färdiga sådana, men det borde ju valfri plåtfirma kunna fixa direkt om du går till deras verkstad. I alla fall om du inte ska ha extrema mått. De plåtföretag jag har haft att göra med har alla haft datorstyrda plåtsaxar samt antingen kantvik eller rullbockare som borde kunna användas för att göra kabelskydd enkelt
Daniel 109: Det var en fråga till TS. Jag tror nog att alla förstod det. TS gjorde det i alla fall.
PUFFO: [citat] Något rörig beskrivning. Går alla uttag över timer? Koppla då enligt 2.
RoTe: Varför fixar du inte en liten film på ditt problem så att vi förstår vad du menar, istället för att bara skapa fler trådar i samma ämne? Du äger väl en mobiltelefon med kamera??
Müssli: [citat] Nja, ett drivdon kan bli lite varmt med det ska definitivt inte göra så doslocket ändrar färg från vit till brun/svart. Jag hade inte tänt belysningen innan jag hade kollat upp det där.
avh67f: Se till att få dit ett riktigt lamputtag och skaffa en belysningsarmatur som är gjord för att monteras i ett sådant istället så blir det mycket bättre och enklare. Den där på bild verkar vara gjord för fast anslutning och montage dikt tak. Var är fästbygeln som ska monteras mot taket? Det första man alltid ska göra är att läsa medföljande instruktion där det framgår hur
Björn Tillaeus: Alltså, ni är helt jävla fantastiska! Jag har numera inte bara två lampor som funkar utan de har även fått en varsin knapp på väggen. Ingen svår operation för de allra flesta, men det finns en första gång för alla och jag är otroligt tacksam över all hjälp som ni har bidragit med! Tack!
Statice: [citat] Det är endast en strömbrytare till denna lampa. Även fast det är en trappbrytare så kommer jag endast använda en strömbrytare. Men då tolkar jag det som att L står för något annat än fas och kopplar fas in i nr 1.
GK100: Ett exempel på hur den kabeltypen kan se ut efter runt 70 år felaktigt använd som jordkabel. Som Mikael nämnde ingen påverkan där den är skyddad av blymanteln och med original GeBe dosor som på TS bild är det knappast så mycket sämre även där de är uppskalade. Väldigt lite omsättning av luft där och i TS fall heller ingen utsatt miljö i övrigt. De är tidsmaskiner genom bra val
avh67f: Om det finns andra gruppledningar med ungefär samma längd, samma area och samma typ av överströmsskydd så kan man anta att det är ok. Men annars påkallar det en kontroll av läget om längden avviker för mycket.
avh67f: Det ser rätt ut i kretsschemat. En motordrift med fram och back och det väsentliga man förväntar sig. Kontaktor för framdrift förreglar backen och tvärtom. Börja med styrkretsen från början med överlastrelä och stoppknapp/nödstopp i serie och fortsätt framåt med startknappar lagda parallellt enligt schemat. Gör huvudkretsen sist.
spomopeter: [citat] Tack, det ska jag prova om det andra tipset med megger inte fungerar.
Mikael_L: Ja jag hukar inte att montera deras grejer, ifall kunden redan har det. Jag kräver väl att det är CE-märkt, det är ungefär det. Ja någon gång kan jag vara så negativ att det kan kallas att jag nekar, ifall det jag ska montera t.ex. är så svåranvänt och tidskrävande att det blir billigare att jag istället väljer ett material jag själv har.
stugan_i_skogen: 1-fas räcker gott i en lägenhet. Kör induktionshäll, ugn, diskmaskin, osv utan problem. Viktigt bara att se till att man inte riskerar att överlasta neutralledaren om man "fejkat" 3-fas. Jag har delat upp så de facto har ugn/spis, diskmaskin samt "allt annat" i lägenheten varsin grupp. Innan låg diskmaskinen på samma som "allt annat" och då blev det lite mycket last på den stackars 10A
Ludwig97: Tack för svar! Ska se om jag hittar något alternativ till upphängning så jag slipper borra👍
Jessica999: Tack alla!! 🙏 Provmonterade armaturen på takdosan och det ser helt ok ut, inte kloss an taket men det funkar. Så nu ska jag susa iväg och köpa kontakter. Ha en fortsatt fin vecka! 🌸 Hälsningar Jessica
klaskarlsson: [citat] Beror väl på hur omfattande arbetena är tänker jag ? Är det bara ngn extra dosa så borde man väl inte behöva göra om hela vägen för det ? Har du ändå tänkt tilläggsisolera så är väl ett installationsskikt med tex 45mm extra isolering en bra idé
Fairlane: Skälet till att ugnen inte fungerar är rimligen att den är kopplat mot L1 som du saknar.
GK100: [citat] Det kan du gott vara i praktiken och låt dig inte påverkas för mycket av Tant Agdas vanliga och inte sällan fåniga konstruerade exempel byggande på diverse sökta motsättningar. Ditt första svar till TS var utmärkt och bra för grundfrågan att det sen följer lite andra utvidgningar är ju ofta intressant men inget att öht försöka använda för TS i sitt fall.
Klockanpå: [citat] Ok så man spacklar inte bara skarven sen målar om taket?
Bo.Siltberg: Nä, det är ovanligt. Hur man benämner normkomponenter på Tradera ska vi kanske inte låta oss vägledas av.