Jag har en fundering kring utanpåliggande el i ett litet sovrum. Vi ska regla ett innertak så då kommer detta VP-rör som syns på bilden hamna ovanför taket. Vad är bäst att göra om vi ska ha en taklampa, en strömbrytare och två st vägguttag på varsin sida av rummet? Ska man dra vidare VP-röret till en takdosa där man drar en kabel till en kulodosa som man sätter någonstans i rummet och isåfall vart i rummet är det bäst att placera kulodosan? Eller är det bättre att bara koppla ihop allting till hela rummet i takdosan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Om det där är inkommande ledning till hela rummet så tycker jag du är på rätt spår med en takdosa. Det passar ju fint med att du vill ha en lampa mitt i taket.
En kulodosa bör det inte finnas behov för. Det bär gå att dra varsitt rör från takdosan direkt till alla tre ställen, det är det normala.
En kulodosa bör det inte finnas behov för. Det bär gå att dra varsitt rör från takdosan direkt till alla tre ställen, det är det normala.
Okej, ja precis det är inkommande ledning till hela rummet. Så då sätter jag en takdosa i taket och drar tre rör med en kabel i varje (kanske EKRK) till uttagen och strömbrytaren, eller? Då antar jag att man drar ner kablarna i hörnen av rummet för att få det så snyggt som möjligt och vilken takdosa är bäst?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Blandning av infällt och utanpåliggande är inte helt lätt att hantera, EKRK får inte användas i rör. Du kan använda EXLQ istället. Den är nästan lika tunn som EKRK och har en alumantel som gör den styv att klamra rakt utanpåliggande.
Var du ska gå ned på väggarna får du se själv. Uttag brukar sättas invid dörrar och fönster, så där finns en list att sikta mot.
Takdosor har inga speciella nack- o fördelar så du kan välja fritt. Det finns djupa takdosor som rymmer puckar av olika slag för dimring och automation. Välj inte de grunda, för DCL-uttag tar en del plats.
Var du ska gå ned på väggarna får du se själv. Uttag brukar sättas invid dörrar och fönster, så där finns en list att sikta mot.
Takdosor har inga speciella nack- o fördelar så du kan välja fritt. Det finns djupa takdosor som rymmer puckar av olika slag för dimring och automation. Välj inte de grunda, för DCL-uttag tar en del plats.
Ska du använda EKRK, skala upp den del som går in i röret och låt ytterskalet gå in någon decimeter.
Okej tack så mycketBo.Siltberg skrev:
Blandning av infällt och utanpåliggande är inte helt lätt att hantera, EKRK får inte användas i rör. Du kan använda EXLQ istället. Den är nästan lika tunn som EKRK och har en alumantel som gör den styv att klamra rakt utanpåliggande.
Hej igen. Jag har en till fråga angående biledaren i en EXLQ kabel. Jag har läst runt lite och sett lite olika rekommendationer på hur man ska koppla biledaren. Vad jag har förstått så bör man endast koppla ihop den med skyddsjord i matande ände. Jag hade tänkt använda WAGO som kopplingsplintar. Så då antar jag att man lägger ihop den i samma WAGO som skyddsjord i takdosan? Och jag vet om att man ska ha en genomskinlig slang runt biledaren. Men då får ju inte alla biledarna och skyddsjord plats i samma WAGO klämma, om jag drar tre st EXLQ kablar ut i rummet. Så då tänkte jag istället att man går ner med en kabel från takdosan till ett av uttagen och sen gör man en vidarekoppling till det andra uttaget så kan man väl använda en vanlig EKRK kabel utan biledare till vidarekopplingen. Eller finns det helt enkelt en annan lösning för biledarna? Finns det möjligtvis nån annan kabel utan biledare som man kan använda i rör/flexslang ovanför taket istället?Bo.Siltberg skrev:
Biledaren hos en "kulo" (EKRK/EQRQ) behöver inte anslutas, Vill man skydda sig mot "strålning" ansluts biledaren i en ände till jord samt till biledare och vill man "förstärka" jorden ansluts den i alla ändar till jord. ELXOs biledare ska anslutas till jord i övrigt lika.
Valet är ditt.
Valet är ditt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Det är kanske enklare att ansluta biledaren i uttaget / strömställaren?
Det viktiga är att man inte äventyrar anslutningen av skyddsledaren, så tänkt inte tanken på att dela samma klämma till både skyddsledare och biledare. Däremot kan flera biledare läggas i samma hål på en Wago 221.
Blir det inte bra så är det bättre att låta bli.
Det viktiga är att man inte äventyrar anslutningen av skyddsledaren, så tänkt inte tanken på att dela samma klämma till både skyddsledare och biledare. Däremot kan flera biledare läggas i samma hål på en Wago 221.
Okej, ja det är nog enklare att ansluta den i uttaget/strömställaren. Men räcker det då att jag ansluter den tillsammans med skyddsjord i uttag/strömbrytaren och kopplar samman dom med en ensam WAGO i takdosan? Då behöver jag alltså egentligen inte vidarekopplingen mellan uttagen, utan jag kan fortfarande dra varsitt rör som du tidigare skrev.Bo.Siltberg skrev:
Det är kanske enklare att ansluta biledaren i uttaget / strömställaren?
C Caspian Höglund skrev:Okej, ja det är nog enklare att ansluta den i uttaget/strömställaren. Men räcker det då att jag ansluter den tillsammans med skyddsjord i uttag/strömbrytaren och kopplar samman dom med en ensam WAGO i takdosan? Då behöver jag alltså egentligen inte vidarekopplingen mellan uttagen, utan jag kan fortfarande dra varsitt rör som du tidigare skrev. Räcker det då att jag bara ansluter biledaren i ett av uttagen eftersom jag sammankopplar dom i takdosan, eller måste man ändå ansluta allihopa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Jag vet inte om jag hänger med här.
Varje enskild kabel, från dosa till uttag eller mellan uttag, har en biledare.
Den kan anslutas till skyddsjord om det går att göra på ett bra sätt, i enda ände eller båda.
Det enda måste jag ser här är just att inte äventyra skyddsledarens anslutning.
Du kanske menar att du vill ansluta biledaren till skyddsjord i ett uttag, och sedan koppla samman alla biledare i dosan, och på så sätt få med alla kablar? Det är udda men jag säger inte nej.
Varje enskild kabel, från dosa till uttag eller mellan uttag, har en biledare.
Den kan anslutas till skyddsjord om det går att göra på ett bra sätt, i enda ände eller båda.
Det enda måste jag ser här är just att inte äventyra skyddsledarens anslutning.
Du kanske menar att du vill ansluta biledaren till skyddsjord i ett uttag, och sedan koppla samman alla biledare i dosan, och på så sätt få med alla kablar? Det är udda men jag säger inte nej.
Här kan du läsa mer om vad Elsäkerhetsverket skrivit om biledaren:
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/fargmarkning-av-biledare/
På de firmor jag jobbat på så har vi följt detta och anslutit den i matande ände. Det verkar vara lite av praxis i branschen. Då finns den där och är funktionell och blir ansluten till jord enligt produktstandarden.
Men det är viktigare att se till att den riktiga skyddsjorden blir rätt ansluten och kontrollerad.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/fargmarkning-av-biledare/
På de firmor jag jobbat på så har vi följt detta och anslutit den i matande ände. Det verkar vara lite av praxis i branschen. Då finns den där och är funktionell och blir ansluten till jord enligt produktstandarden.
Men det är viktigare att se till att den riktiga skyddsjorden blir rätt ansluten och kontrollerad.