512 läst ·
3 svar
512 läst
3 svar
Enkelisolering av jordledare
Efter att ha tittat på diverse Youtube filmer med eljobb från England så har jag noterat deras platta 3-ledarkabel med fas, nolla och jord. I denna har jorden ingen isolering utan använder bara kabelns yttre skal. Då de var med i EU tidigare och delade en massa regelverk så funderar jag över om det även är tillåtet i Sverige att jorden är enkelisolerad.
Det specifika scenario jag tänker på är 5 2.5mm2 ledare i ett för smalt rör till en spis anslutning. Om man helt skalar jordledaren och tvinnar den borde ledare få ungefär samma mekaniska egenskaper som med skal fast att den har något mindre diameter.
Skulle denna lösning vara tillåten?
Det specifika scenario jag tänker på är 5 2.5mm2 ledare i ett för smalt rör till en spis anslutning. Om man helt skalar jordledaren och tvinnar den borde ledare få ungefär samma mekaniska egenskaper som med skal fast att den har något mindre diameter.
Skulle denna lösning vara tillåten?
En skyddsjord behöver ju ingen isolering alls. Så för isoleringens skull lär det inte vara ett problem. EKKJ använder vi ju här. Och där är också jorden enkelisolerad. Men det kanske kan ifrågasättas om det är god praxis att dra skalade ledare i rör. Om du använder skalad FK är det svårt att veta om en eller ett par kardeler gått av någonstans i röret.
Bästa svaret
Nä elmaterial ska installeras enligt tillverkarens anvisningar. Fq ska inte skalas upp och installeras så.
Däremot finns stor möjlighet att gå ner till 1,5 mm2 för skyddsledaren om den klarar högsta och lägsta kortslutningsström.
Men är det så fel val av rör så inte en 5g2,5 går in för spisen är det nog läge att göra om och göra rätt.
Däremot finns stor möjlighet att gå ner till 1,5 mm2 för skyddsledaren om den klarar högsta och lägsta kortslutningsström.
Men är det så fel val av rör så inte en 5g2,5 går in för spisen är det nog läge att göra om och göra rätt.
Som jag fattat så kan man ju avvika ibland om man kan motivera det, men ja det här skulle nog vara en för stor avvikelse för att det skulle vara ok. Man behöver hitta någon tillverkare som gör denna typ av kabel isf.A avh67f skrev:
Klicka här för att svara