Hej . De nya väguttag och Strömbrytare har inte kabelskruver. Det är svår och veta var ska brunn och blå kabel sitter, eller jordadkabek.. Jag har bytt några gångar dessa men dem var med skruver.
Vet ni vilket hål ska el kabel och jordkabel sitta?.
Tack och ha en trevlig helg.

• Närbild av ett elvägguttag utan kabelskruvar, med hål för blå och brun kabel samt jordning, monterat på en metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel vägguttag med jordningshål utan synliga kabelskruvar, fotograferad från ovan.
    Skapa konto
  • Elektrisk strömbrytare utan kabelskruvar med hål märkta A och B, monterad på metallplåt.
    Skapa konto
  • Vit ljusströmbrytare monterad på en vit vägg, delvis täckt av några papper ovanpå.
    Skapa konto
Det står ju "N", "L" och en jordsymbol på uttaget. Vad är det som är oklart ?

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Står ju stämplat på hålen till vägguttaget vad som skall sitta var. Syns ett ”L” och ett ”N” samt en jord symbol.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R roli skrev:
Står ju stämplat på hålen till vägguttaget vad som skall sitta var. Syns ett ”L” och ett ”N” samt en jord symbol.
Hej och tack för svaren. På Strömbrytare står en pil med med 6X och en annan pil som pekar upp mot 6 hål. Det finns en rad med 6 hål och bokstäver B B L.. Jag behöver två hål till strömmen och ett hål till jord men vilka hål som är rätta hål? Tack

N Nannito skrev:
Hej och tack för svaren. På Strömbrytare står en pil med med 6X och en annan pil som pekar upp mot 6 hål. Det finns en rad med 6 hål och bokstäver B B L.. Jag behöver två hål till strömmen och ett hål till jord men vilka hål som är rätta hål? Tack
Vilket hål är jord vilket hål är noll och vilket hål är fasen?.Tack

N Nannito skrev:
Vilket hål är jord vilket hål är noll och vilket hål är fasen?.Tack
Jorden och nollan kopplas inte i en strömbrytare. Med tanke på dina frågor är det nog bäst att du ringer en elektriker eller någon kompis som har bättre koll.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bild på elektrisk kopplingsplint med märkningar, inklusive "Type 14001" samt symboler och siffror som indikerar trappströmbrytare, typ "6".
Skapa konto

B = blindplint, skarvplint
"6 'lampa' " betyder att det är trappströmbrytare, på vissa står det bara "6". Siffran betyder en viss typ av strömbrytare.

Fairlane
Jord och nolla i strömbrytaren? Är det möjligen så att du har ett uttag under strömbrytaren och det är dit du behöver jord och nolla? Hur ser/såg det ut i den gamla brytaren?

useless useless skrev:
Jorden och nollan kopplas inte i en strömbrytare. Med tanke på dina frågor är det nog bäst att du ringer en elektriker eller någon kompis som har bättre koll.
Hej jag menar inte koppla ihåpp jorden och nollan i vägströmbrytaten, utan jag vill veta vilket hål ska nollan blåkabel kopplas in vilket hål ska fasen L svartakabel kopplas ini samt vilket håll jord gulbrunkabel sitta i .tack för hjälpen

N Nannito skrev:
Hej jag menar inte koppla ihåpp jorden och nollan i vägströmbrytaten, utan jag vill veta vilket hål ska nollan blåkabel kopplas in vilket hål ska fasen L svartakabel kopplas ini samt vilket håll jord gulbrunkabel sitta i .tack för hjälpen
Det stämmer den är till trappan jag ska ta bild på den gamla brytaren

N Nannito skrev:
I uttaget eller strömbrytaren ?

useless useless skrev:
I uttaget eller strömbrytaren ?
Jag menar strömbrytare .tack

N Nannito skrev:
Har du blå och gröngul som går vidare från strömbrytaren? Koppla ihop dom med ett par toppklämmor eller använd blindplintarna på brytaren.

Redigerat:
Fairlane
N Nannito skrev:
Noll och jord används inte i strömbrytaren, vilket är anledningen till att folk undrar vad du vill göra. Eftersom de inte används i en strömbrytare måste du visa eller förklara vad de har för syfte, för att kunna få ett bra svar. Kanske är det bästa sättet helt enkelt att de inte ska anslutas alls.

Jag gissar (men jag kan inte veta) att du har en gulgrön (som förhoppningsvis är jord) och en blå (som förhoppningsvis är nolla om min gissning stämmer) som du vill ha till vägguttaget under (tillsammans med fas).

Ta en bild på hur det ser ut idag så underlättar det.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.