Hej . De nya väguttag och Strömbrytare har inte kabelskruver. Det är svår och veta var ska brunn och blå kabel sitter, eller jordadkabek.. Jag har bytt några gångar dessa men dem var med skruver.
Vet ni vilket hål ska el kabel och jordkabel sitta?.
Tack och ha en trevlig helg.
Vet ni vilket hål ska el kabel och jordkabel sitta?.
Tack och ha en trevlig helg.
Hej och tack för svaren. På Strömbrytare står en pil med med 6X och en annan pil som pekar upp mot 6 hål. Det finns en rad med 6 hål och bokstäver B B L.. Jag behöver två hål till strömmen och ett hål till jord men vilka hål som är rätta hål? TackR roli skrev:
Vilket hål är jord vilket hål är noll och vilket hål är fasen?.TackN Nannito skrev:
Du borde nog fundera lite över funktionen en strömbrytare har. Just nu låter det inte som att du har nödvändig kännedom att koppla själv. Du kan börja med att läsa detta: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Hej jag menar inte koppla ihåpp jorden och nollan i vägströmbrytaten, utan jag vill veta vilket hål ska nollan blåkabel kopplas in vilket hål ska fasen L svartakabel kopplas ini samt vilket håll jord gulbrunkabel sitta i .tack för hjälpenuseless skrev:
Det stämmer den är till trappan jag ska ta bild på den gamla brytarenN Nannito skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Noll och jord används inte i strömbrytaren, vilket är anledningen till att folk undrar vad du vill göra. Eftersom de inte används i en strömbrytare måste du visa eller förklara vad de har för syfte, för att kunna få ett bra svar. Kanske är det bästa sättet helt enkelt att de inte ska anslutas alls.N Nannito skrev:
Jag gissar (men jag kan inte veta) att du har en gulgrön (som förhoppningsvis är jord) och en blå (som förhoppningsvis är nolla om min gissning stämmer) som du vill ha till vägguttaget under (tillsammans med fas).
Ta en bild på hur det ser ut idag så underlättar det.
Klicka här för att svara