Har ett infällt eluttag trefas, fast installation tvätt tork
Finns det något utag som kan hantera två faser in.
Så jag kan använda stickpropp och få varje maskin på egen fas

Elko har jag för mig skall ha ett schukouttag som intern är godkänt för 400V, dvs 230V från olika faser.

• Gilla
Grodnacke
  • Laddar…
Det var t.o.m godkänt för 440V.

Elko RS 2-vägsuttag 440V fjällvit infällt; vägguttag med två uttag och jordanslutning, godkänt för 440V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patte_p
  • Laddar…
Glöm inte detta om du skall byta uttag.

Text som varnar för att använda 2-polig dvärgbrytare, markerad med röd cirkel i installationsmanual.
Skapa konto

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
R roli skrev:
Glöm inte detta om du skall byta uttag.

[bild]
Jag har tre porslinsäkringar idag

Då får man bygga om en del och sätta en mindre normkapsling bredvid porslinscentralen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
G Grodnacke skrev:
Jag har tre porslinsäkringar idag
Det är inget problem du kan i ditt fall göra en koppling tex via dosa eller två-trefacksram och envägsuttag per fas. En mycket ren lösning som tar bort alla resonemang kring olika faser i samma apparat. Fördela PE och N via toppklämmor till varje uttag så är allt jämförbart med enskilda grupper direkt till separata uttag.

• Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Även Schneider har motsvarande produkter. T ex:

[länk]
Jag har köpt Schneiders
Blir lite fundersam då det är en L och X
Se bild
Jag har två faser, separat säkrade 10 A
En ledning nolla
En ledning jord
Är nollan gemensam i uttaget

• Elektriskt vägguttag med märkningar L och N för anslutning av faser och nolla, samt jordningssymbol, mot en mörk bakgrund.
    Skapa konto
Detta uttag har inte separata faser. X är inte anslutet till någon del av uttaget.

• Gilla
Grodnacke och 1 till
  • Laddar…
G Grodnacke skrev:
Jag har köpt Schneiders
Ja, men du har inte köpt den produkt jag länkade till som har olika faser per brunn.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men du har inte köpt den produkt jag länkade till som har olika faser per brunn.
Insåg det. Köpt ny. Blir bättre😀

Glöm inte inlägg 8.

Men observera att det finns uttag med separata brunnar, som inte är godkända för inkoppling till två olika faser (400 V mellan brunnarna), de är tänkta för situationer där man vill ha en brytare som kan bryta en av brunnarna, men båda matas från samma fas.

Så är det rätt typ du fått tag på nu?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men observera att det finns uttag med separata brunnar, som inte är godkända för inkoppling till två olika faser (400 V mellan brunnarna), de är tänkta för situationer där man vill ha en brytare som kan bryta en av brunnarna, men båda matas från samma fas.

Så är det rätt typ du fått tag på nu?
Ja. Kollade även på hemsidan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.