Hej!

Har ett uttag på fasaden som slutat fungera. Har testat att byta huvudsäkringar utan framgång, i övrigt finns endast automatsäkringar (vilka ej löst ut). Uttaget i fråga har jag själv bytt för ett par veckor sedan, och det har fungerat prima ända till för 2 dagar sedan då belysningen plötsligt slocknade (kopplad till uttaget i fråga).

Alla ledare sitter som dom ska i uttaget (har haft loss och kontrollerat), säkringar är fine, i elskåpet syns inget särskilt heller. Jag har mätt med multimeter men kan inte få fram några vettiga värden för mostånd i kablarna. Spänning 0,0.

Jag har en enda misstanke om vad det kan bero på och det är att jag några dagar tidigare med en kraftig borr har lyckats bränna/skada någon av ledarna? Men samtidigt att uttaget fortsatt har fungerat (belysningen fungerat i ett par dagar efter detta) men plötsligt (när belysningen slocknade) helt har gett upp.

Några tips på hur jag går vidare? Vad har hänt och vad måste göras?

Tack!

Vet du var kabeln/tåtarna som uttaget är anslutet till kommer ifrån? Har du spänning där kan det egentligen bara vara kabelbrott på vägen.

• Gilla
kaustiksoda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du var kabeln/tåtarna som uttaget är anslutet till kommer ifrån? Har du spänning där kan det egentligen bara vara kabelbrott på vägen.
Måste ta reda på detta! Men, ska inte säkringen rädda kablarna? Eller kan dom brinna upp/av ändå? Kanske snarare en mus som ätit av kabeln eller nåt? 😀

A
De skyddar kabeln fullgott mot överström om det är rätt utfört men skyddar inte mot ljusbåge som uppstår vid glappkontakt.

Så du får slå av säkringen och följa ledningen fram till uttaget och undersöka noggrant var avbrottet kan finnas.

• Gilla
kaustiksoda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.