Ja, det utgår jag ifrån att det är.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det, även om tillverkaren skriver annat?
Ja det borde ju Daniel som ortogonal verkligen trycka på.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det utgår jag ifrån att det är.
Borde du övat lite på citering här eller syftar du på mitt inlägg?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det blir en avvikelse från svensk standard och i sådana fall behöver man kunna riskbedöma skriftligt att minst samma elsäkerhet uppnås med den alternativa lösningen för att det ska vara god elsäkerhetsteknisk praxis enligt elsäk fs 2022:1 2 kap 1 §.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men nu är det ju inte dvärgbrytare. Det är tillåtet att ha flerfasiga grupper med smältsäkringar.
Det var intressant, jag trodde man alltid skulle följa tillverkarens anvisning.

Fairlane Fairlane skrev:
Müssli Müssli skrev:

Tillverkaren skriver inget om vilka säkringar man ska ha. Texten TS la in kommer från elbutik.se.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tillverkaren skriver inget om vilka säkringar man ska ha. Texten TS la in kommer från elbutik.se.
Jo det gör de faktiskt.
Instruktioner och varningar för eluttag med dubbla faser, inklusive säkerhetsföreskrifter vid installation och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det blir en avvikelse från svensk standard och i sådana fall behöver man kunna riskbedöma skriftligt att minst samma elsäkerhet uppnås med den alternativa lösningen för att det ska vara god elsäkerhetsteknisk praxis enligt elsäk fs 2022:1 2 kap 1 §.
Då följer man med fördel det Bo kallade alternativ 2 #8 så får man en enklare resa. :)

D Daniel 109 skrev:
Jo det gör de faktiskt.
[bild]
Är det något värt att beakta tycker du? Finns någon rationell grund man kan utvärdera tekniskt som är relevant?

Müssli Müssli skrev:
Du som mycket erfaren kan nog med fördel bedöma om anvisningen är rent pliktskyldig eller värd att slaviskt följa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om man har dvärgbrytare tycker att man ska följa det. I det här fallet bör det vara tydligt märkt att det är en grupp med fler faser.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du som mycket erfaren kan nog med fördel bedöma om anvisningen är rent pliktskyldig eller värd att slaviskt följa.
Det är skillnad på vad jag gör och vad man får göra. Ibland. 😉

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis.
Där står det ju också. Läs delen som
D Daniel 109 skrev:
Men nu är det ju inte dvärgbrytare. Det är tillåtet att ha flerfasiga grupper med smältsäkringar.
Min enkla slutsats är att det rekommenderas dubbel dvärgbrytare enbart av säkerhet. Om man är och pillar i uttaget så är alltid båda faserna brutna.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.