F
E Eld skrev:
Exempel på sådant som finns: [länk]
Inte ett alternativ

F
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns ett annat sätt att skydda eluttag mot regn som används i länder med uttag utan brunnar. Det är ett genomskinligt plastlock som sitter runt hela uttaget och skyddar både uttaget och stickproppen från vatten. Det sitter alltså på väggen och är inte en del av uttaget.

Amerikanerna kallar dem in-use cover om jag minns rätt.
Tanken har slagit mig men känns inte superattraktivt.

F fsn skrev:
om set är så att det verkligen är lufttätt så bildas det inte konsens.
Jo, det bildas även i "täta" lådor, De är aldrig så täta, utom möjligen om de är i stål och helsvetsade runt hela skarven. Men är de av plast så tränger gaser (Vattenånga) ändå igenom.

Jobbade för en massa år sedan på ett företag som tillverkade utrustning som höll koll på vilka lastbilar som körde in och ut från lager och olika depåer. Vid en depå mitt i amazonas regnskog slutade transceivern fungera, den var vattenfylld. Tillverkad i klass IP 66 eller något sådant. Det berodde på att när det blir svalt på natten sjunker trycket och luft med hög fuktighet sugs in förbi packningarna, fukten kondenserar när det blir ännu svalare. Sedan på dagen värms det upp och luften trycks ut, Nu utan vattenånga, och så upprepas detta varje kväll.

Vi fick konstruera om kapslingen så den fick ett insektssäkert dräneringshål. Sådana finns att köpa som färdig komponent, svindyra.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
F
H hempularen skrev:
Jo, det bildas även i "täta" lådor, De är aldrig så täta, utom möjligen om de är i stål och helsvetsade runt hela skarven. Men är de av plast så tränger gaser (Vattenånga) ändå igenom.

Jobbade för en massa år sedan på ett företag som tillverkade utrustning som höll koll på vilka lastbilar som körde in och ut från lager och olika depåer. Vid en depå mitt i amazonas regnskog slutade transceivern fungera, den var vattenfylld. Tillverkad i klass IP 66 eller något sådant. Det berodde på att när det blir svalt på natten sjunker trycket och luft med hög fuktighet sugs in förbi packningarna, fukten kondenserar när det blir ännu svalare. Sedan på dagen värms det upp och luften trycks ut, Nu utan vattenånga, och så upprepas detta varje kväll.

Vi fick konstruera om kapslingen så den fick ett insektssäkert dräneringshål. Sådana finns att köpa som färdig komponent, svindyra.
Låter mer som läckande tätningar tycker jag. Det finns plast som håller ”skapligt tätt” men all plast är mer eller mindre hydrogen.

Som helkapslat är det industriprylar som sitter exponerade ute året runt och oftast gjuten aluminium med tex roxtec genomföringar. Även hemmaproduktet som växelriktare till solceller är konstruerade på samma sätt men med betydligt sämre genomföringar. Jag rekommenderar alltid att en sån skall placeras inomhus, trots att det är IP-klass x5 eller x6 på en sån. Så du har väl i princip rätt i sak. Ett IP-test är vanligtvis 10-30 minuter långt med kranvatten. Regn är smutsigt, saknar ytspänning och är ofta längre än en halvtimma.

D
F fsn skrev:
Nån som har åsikter om nåt som är erkänt bra med ett riktig fungerande IP-skydd som klarar Göteborgsregn snett underifrån?

Hittade nåt mög som mekaniskt ser bra vädertätat ut på tex Amazon men jag gissar att det inte ens är godkänt? Liknande detta men för ”fast installation” utan sladden. [länk]
Vore detta uttag IP68 någonting för dig?

https://elitab.se/produkt/86050515#content-main

Finns dubbelt också:

https://elitab.se/produkt/86050516#content-main

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.