Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om jag hänger med här.
Varje enskild kabel, från dosa till uttag eller mellan uttag, har en biledare.
Den kan anslutas till skyddsjord om det går att göra på ett bra sätt, i enda ände eller båda.
Det enda måste jag ser här är just att inte äventyra skyddsledarens anslutning.

Du kanske menar att du vill ansluta biledaren till skyddsjord i ett uttag, och sedan koppla samman alla biledare i dosan, och på så sätt få med alla kablar? Det är udda men jag säger inte nej.
Ja precis. Jag tänker att man ansluter biledaren i ett av uttagen och sammankopplar alla biledare i dosan. Det borde väl fungera, men jag vet inte varför jag tänkte så för det blir väl inget särskilt extra arbete att ansluta biledaren i båda uttagen och även i strömbrytaren.

Hur är väggarna konstruerade? Är de byggda av gips eller annat skivmaterial och ihåliga är det kanske enklare att lirka ner en flexslang så slipper du dra kabel i rör och du får en snyggare installation.

E Eljohanel skrev:
Kan annars rekommendera Drakas Exq istället för exlq. En billig Exq är ofta sladdrig men vissa fabrikat är riktigt trevliga att spika 👍
Okej. Ja om det inte finns några nackdelar med EXQ jämfört med EXLQ så skulle det absolut fungera. Men däremot så tänkte jag förmodligen beställa allting ifrån elbutik.se och där fanns endast Drakas Exq som 50 m ring, men EXLQ fanns på löpmeter. Tror knappast att jag behöver 50 m kabel till ett litet sovrum. Men man vet aldrig om man behöver lite extra kabel nån gång i framtiden.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är kanske enklare att ansluta biledaren i uttaget / strömställaren?
Det viktiga är att man inte äventyrar anslutningen av skyddsledaren, så tänkt inte tanken på att dela samma klämma till både skyddsledare och biledare. Däremot kan flera biledare läggas i samma hål på en Wago 221.
Blir det inte bra så är det bättre att låta bli.
Att stoppa i flera biledare i samma hål på en 221:a är ingen bra idé.
Jag stöter på detta ibland och då kan man oftast dra ur minst en biledare utan större motstånd.

Dra inte i dem då ;) Jag har inte misslyckats de få gånger jag gjort så.
Och, vi pratar om biledare som inte måste anslutas, så sitter de någorlunda tycker jag det är tillräckligt.

• Gilla
Eljohanel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.