Hej! Vi har en mycket märkligt ansluten kabel i väggen i vardagsrummet i vårt fritidshus. Det är en tjock (jordad) kabel som kommer ut ur väggen, är kopplad till en sockerbit där i sin tur en sladd med stickkontakt i änden sitter. Vi har i princip bara utanpåliggande el i hela huset så varifrån denna kommer vet jag inte, och jag förstår absolut inte varför det sitter en stickkontakt kopplad. Borde vara rimligare med ett uttag tycker man. Denna sladd med stickkontakten ska bort, så frågan är vad jag ska göra med sladdstumpen i väggen? Linda med eltejp? Koppla till anslutningsdosa och lämna kvar i väggen?
Dålig bild pga kraftigt inzoomad men det är den enda jag har just nu
Dålig bild pga kraftigt inzoomad men det är den enda jag har just nu
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det går inte att avgöra pga för dålig bild.
Men börja med att leta reda på var andra ändan på kabeln som kommer ut ur väggen finns och om något är inkopplat till den.
Rimligen har kabeln en funktion om någon har ansträngt sig så här.
Skall man kapa kabeln i denna ändan bör man kapa den andra oxo för att vara säker på att den inte är eller blir spänningssatt.
Men börja med att leta reda på var andra ändan på kabeln som kommer ut ur väggen finns och om något är inkopplat till den.
Skall man kapa kabeln i denna ändan bör man kapa den andra oxo för att vara säker på att den inte är eller blir spänningssatt.
Den ser ut att gå rakt ut genom väggen till fasaden och sedan in igenO skrev:
Är den spänningsförande eller ska den mata något?
Jag tänkte man kunde testa med beröringsfri spänningsprovare om den ens har ström i sig. Jag tänker att den ju inte borde ha den förrän man så att säga kopplar in stickkontakten i ett uttag.O skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Då fattade jag lite mer. Är det en stickkontakt (hane) håller jag med dig.H Hufsa skrev:
Vad händer om du kopplar den i ett uttag?
Utöver om den har spänning eller inte måste du ju försöka ta reda på var den tar vägen?
Saker som brukar kunna få dylika innovativa lösningar på hempularscenen är ytterlampor, gäststugor, vattenpumpar osv?
Saker som brukar kunna få dylika innovativa lösningar på hempularscenen är ytterlampor, gäststugor, vattenpumpar osv?
Jag har inte vågat prova, har ju ingen aning om vad den går till. Kabeln går rakt ut genom väggen och följer husväggen ned typ in under huset. Har en bild men den är ännu suddigare än den förra😅O skrev:
Men eftersom den som sagt är kopplad till en hane (tack nu lärde jag mig ngt) så borde den inte vara strömförande. Jag tänkte att man kan testa med spänningsprovare och är det ingen ström i den kan man koppla den till en anslutningsdosa och gömma/glömma i väggen
Ja, hela den här fastigheten är full av spännande lösningar. Den försvinner typ ner i marken under huset. Vi har ingen i i övriga byggnader på tomten så har den varit till ngt sånt är det inge längre i funktionFotografen skrev:
Vill bara varna lite för beröringsfria "spänningsprovare" för dom är ytterst osäkra till sin funktion.H Hufsa skrev:
Vad finns för alternativ, om man är osäker på var den ens leder till? Jag vill veta om den är ”död” och bara kan gömmas i en dosa i väggen. Vi har en hyfsat nytt proppskåp och dit går den ju inte vad jag kan se…E elmont skrev: