Hej jag har cirka 30 meter pemrör nedgrävd på tomten kommer bara åt ena änden men jag får bara in cirka 15 meter av min värmekabel sen tar det stopp måste den gå hela vägen? Jag vet inte på vilket djup den ligger.

Rickard.
Hur ska vi kunna veta om den måste gå hela vägen, den behöver gå överallt där det finns frysrisk 😉

Är det "bara" friktionen som blir för hög kan du testa smörja kabeln, diskmedel eller livsmedelsgodkänd glidex är två alternativ men oavsett så bör man nog renspola ledningen ganska länge för att få bort det mesta av det innan drift.

Den gör ju bara nytta på den sträckan som den ligger i. Så det kan fungera om problemet är där du fått in den. Men det visste du ju inte vilket djup den är på. Så det är bara att prova, kanske räcker eller så gör det inte det.

Rickard. Rickard. skrev:
Hur ska vi kunna veta om den måste gå hela vägen, den behöver gå överallt där det finns frysrisk 😉

Är det "bara" friktionen som blir för hög kan du testa smörja kabeln, diskmedel eller livsmedelsgodkänd glidex är två alternativ men oavsett så bör man nog renspola ledningen ganska länge för att få bort det mesta av det innan drift.
Min tanke va att den kanske värmer upp vattnet även där den inte ligger

M Maxtr1n skrev:
Min tanke va att den kanske värmer upp vattnet även där den inte ligger
Den kan kanske (men osannolikt) värma vatten som ligger i röret ovanför värmeslingan med absolut aldrig nedanför. Så det beror på hur dina rör lutar.
Illustration av rörlutning för värmekabel; övre bild visar korrekt lutning markerad med "JA kanske", nedre felaktig med "NEJ".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammsug igenom ett snöre med plastpåseboll så kan du både dra och skjuta in värmekabeln.

B Bjober skrev:
Den kan kanske (men osannolikt) värma vatten som ligger i röret ovanför värmeslingan med absolut aldrig nedanför. Så det beror på hur dina rör lutar.
[bild]
Dammsug igenom ett snöre med plastpåseboll så kan du både dra och skjuta in värmekabeln.
Problemet är att jag inte kommer åt ändan mot min vattenmätarbrunn på uppfarten för där är den djupt nedgrävd

Vilken dimension är det på PEM-slangen?
Det finns dragfjädrar/rörålar att hyra som underlättar och kanske löser ditt problem.

Tillägg: Du han ge mera info när jag skrev och mitt förslag utgår från att man når båda ändarna.

A AndersS skrev:
Vilken dimension är det på PEM-slangen?
Det finns dragfjädrar/rörålar att hyra som underlättar och kanske löser ditt problem.

Tillägg: Du han ge mera info när jag skrev och mitt förslag utgår från att man når båda ändarna.

• Svart plaströr med blå linje och text ligger på marken bland gräs och små stenar.
    Skapa konto
  • Svart plastslang med blå rand ligger på marken omgiven av grönt gräs och stenar. Slangen har en plastkoppling på ena änden.
    Skapa konto
M Maxtr1n skrev:
Problemet är att jag inte kommer åt ändan mot min vattenmätarbrunn på uppfarten för där är den djupt nedgrävd
Ok. Och det går inte att komma ner i mätarbrunnen och dela slangen där?
Inga andra krångel på din 30 meters sträcka som tex T-kors , avstängningsventiler eller nått sånt som tar stopp?
Hur sitter din avstängningsventil du förmodligen använt nu i förhållande till mätarbrunnen?
Svårt att blåsa ner kabeln också om du inte kan öppna i andra änden.
Sitter det en siljansnäsventil i änden så finns det trix för att blåsa kabeln. Då hade nog jag gjort en kula av socker i änden på kabeln och blåst ner. Vattnet löser sockret och spolas upp.

B Bjober skrev:
Ok. Och det går inte att komma ner i mätarbrunnen och dela slangen där?
Inga andra krångel på din 30 meters sträcka som tex T-kors , avstängningsventiler eller nått sånt som tar stopp?
Hur sitter din avstängningsventil du förmodligen använt nu i förhållande till mätarbrunnen?
Svårt att blåsa ner kabeln också om du inte kan öppna i andra änden.
Sitter det en siljansnäsventil i änden så finns det trix för att blåsa kabeln. Då hade nog jag gjort en kula av socker i änden på kabeln och blåst ner. Vattnet löser sockret och spolas upp.
Brunnen kommer man inte ner i men det hade inte hjälp då denna är innan brunnen

• Sensor placerad på grusmark.
    Skapa konto
Purre
och fram till den ventilen är max du kan ha värmekabeln. Drar du värmekabeln genom ventilen kan du inte stänga av vattnet om det skulle behövas.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan du inte ta reda på hur djupt den är grävd då? Ganska ny slang ju

Purre Purre skrev:
och fram till den ventilen är max du kan ha värmekabeln. Drar du värmekabeln genom ventilen kan du inte stänga av vattnet om det skulle behövas.
Precis det är till den jag vill dra ti
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Kan du inte ta reda på hur djupt den är grävd då? Ganska ny slang ju
Tyvärr inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.