V Viktorbyggahus skrev:
Jag tänkte faktiskt exakt så. Dock behöver vi en till inverterare och energiförlusterna är ganska stora på vintern med batterier utomhus.
Du kan ju isolera friggeboden. Jag misstänker att värmen från batterierna kommer att räcka långt när det gäller att hålla varmt därinne, i värsta fall får du sätta in ett element också, som kanske värms med el från batterierna?

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
T
V Viktorbyggahus skrev:
Jag tänkte faktiskt exakt så. Dock behöver vi en till inverterare och energiförlusterna är ganska stora på vintern med batterier utomhus.
Det finns isolerade batterier tror Solax har sånna. Friggebod med isolering runtom också. Vid laddning urladdning blir det värmeutveckling.

T Trolltomte skrev:
Det finns isolerade batterier tror Solax har sånna. Friggebod med isolering runtom också. Vid laddning urladdning blir det värmeutveckling.
När jag hade en hårt lastad ethernetswitch i ett "hönshus" så fick jag ha fläkt för tempstyrd kylning på vår/höst, öppet fönster med myggnät på sommaren och en frostvakt på vintern.

B
ulfben ulfben skrev:
Här är länken.

De hävdar 200 A kontinuerligt, så ungefär 10.24 kW kontinuerlig effekt. Det är inte kattpiss!

(... hur ser ens kabeln ut för att ta den lasten i likström... Måste ju vara som min underarm?)

Har du hittat någon (nätansluten) VR som kan ta emot den matningen och göra något användbart av det? 😅
Ca 70mm2 kabel, ca 15mm diameter. Inte så farligt som man kunde tro, varken diameter eller pris. Jag har ungefär 50% rabatt på nedanstående pris.

https://www.dintra.se/batterikabel/...wJL5IOrVErUT-OEQPX61nZc3WJITje1xoCmtkQAvD_BwE

Finns en drös växelriktare att välja på.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Finns en drös växelriktare att välja på.
Kan du länka en eller två?

ulfben ulfben skrev:
Kan du länka en eller två?
Gå upp lite i spänning så vinner du en hel del om man nu ska ge sig in på det.

SPF500 är inte nätansluten. Det är en offgrid. Den är inte relevant för jämförelsen här.

No-name Kinalådan (Deye) verkar ju lovande men där finns inget pris.

Hittils i den här tråden har vi alltså lyckats identifiera ett batteri, och en enda växelriktare (utan prisuppgift) som eventuellt kunde använda det batteriet. Så tidigare argument om att folk tror sig hittat billig men likvärdig skit utomrikes verkar inte ha mycket stöd i verkligheten.

Attitudeswe
Energilagring i en VVB är snorbilligt. 10kWh rymms i en vanlig 300L beredare.

• Älska
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.