Fick 22 volt mellan tändtråd och nolla. Mätte senare mellan inkommande fas i dosan och andra nollor och fick olika värden som var mellan 20-45 volt. Jag fick dessa värden när strömmen i huset var avstängt. Efter att jag drog igång strömmen så mätte jag 400 volt mellan en nolla och en fas. Denna nolla gick vidare till en annan dosa och var kopplad med andra nollor som i sin tur gick vidare. När man tog tag i nollan som fick 400 volt med så fick jag ingen stöt eller nåt sånt. Min fråga lyder. Hur ska jag felsöka detta och vad kan felet vara. Kom gärna med förslag.
 
  • Multimeter visar 22 volt mellan ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
RoTe
Hur upptäckte du problemet? Började du bara mäta för skojs skull?
 
RoTe RoTe skrev:
Hur upptäckte du problemet? Började du bara mäta för skojs skull?
Lampan i hallen höll på tändas och släckas av sig själv när lampknappen var av
 
RoTe
Har du kollat huvudsäkringarna?
 
RoTe RoTe skrev:
Har du kollat huvudsäkringarna?
Varför ska man kolla de ?
 
RoTe
Danne1233 Daniel sernbring skrev:
Varför ska man kolla de ?
För att du kan få sådana fenomen då.
 
RoTe RoTe skrev:
För att du kan få sådana fenomen då.
Alla värden i centralen var normala
 
RoTe
Danne1233 Daniel sernbring skrev:
Alla värden i centralen var normala
Lite svårt hur man ska hjälpa dig då man inte vet dina kunskaper. Jag tänker på 400v som inte gjorde ont. Det är för mig inducerad spänning. Hur kom du fram till att dina säkringar är hela?
 
RoTe RoTe skrev:
Lite svårt hur man ska hjälpa dig då man inte vet dina kunskaper. Jag tänker på 400v som inte gjorde ont. Det är för mig inducerad spänning. Hur kom du fram till att dina säkringar är hela?
Fick 400 volt mellan alla 3 faser. Om huvud säkring var sönder så skulle ju en del av huset inte funka
 
RoTe
Danne1233 Danne1233 skrev:
Fick 400 volt mellan alla 3 faser. Om huvud säkring var sönder så skulle ju en del av huset inte funka
Har man 3-fas laster så kan det bakmatas och man får blinkande lampor och annat festligt.
 
RoTe RoTe skrev:
Har man 3-fas laster så kan det bakmatas och man får blinkande lampor och annat festligt.
Ok. Kan kolla huvud säkringarna men om det inte är det var kan det annars vara
 
RoTe
Danne1233 Danne1233 skrev:
Ok. Kan kolla huvud säkringarna men om det inte är det var kan det annars vara
Du sa ju nyss att dom var ok?
 
RoTe RoTe skrev:
Du sa ju nyss att dom var ok?
Dubbelkolla mena jag.
 
Börja med att skaffa dig en riktig spänningsprovare. En Fluke T5 är en multimeter som fångar upp spökspänningar, så du kan troligen glömma de "låga" spänningarna mellan tändtråd och nolla.

Men mätvärdet 400 V är nog riktigt, men jag vet inte hur en Fluke T5 uppför sig om batteriet börjar ta slut. Och du är säker på att det är mellan fas och nolla? För att veta säkert vad det är för spänningar ska du helt mäta mot skyddsjord (som du vet är intakt).

Då du säger att det är ok i elcentralen så har du alltså en trefasig gruppledning där du har dessa symptom? Eller menar du att inkommande nolla är ok?

En trasig huvudsäkring ger inte dessa symptom.

Du bör fortsätta felsökningen i spänningslöst tillstånd genom att ohmmäta neutralledaren mot den punkt i centralen där du tror den är ok. Du följer helt enkelt ledningen utåt tills du hittar felet. Annars måste du koppla bort alla förbrukare för att förhindra skador.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Danne1233 Danne1233 skrev:
Lampan i hallen höll på tändas och släckas av sig själv när lampknappen var av
Låter väldigt konstigt, är du säker på att knappen var avslagen ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.