Fick 22 volt mellan tändtråd och nolla. Mätte senare mellan inkommande fas i dosan och andra nollor och fick olika värden som var mellan 20-45 volt. Jag fick dessa värden när strömmen i huset var avstängt. Efter att jag drog igång strömmen så mätte jag 400 volt mellan en nolla och en fas. Denna nolla gick vidare till en annan dosa och var kopplad med andra nollor som i sin tur gick vidare. När man tog tag i nollan som fick 400 volt med så fick jag ingen stöt eller nåt sånt. Min fråga lyder. Hur ska jag felsöka detta och vad kan felet vara. Kom gärna med förslag.
Fick 400 volt mellan alla 3 faser. Om huvud säkring var sönder så skulle ju en del av huset inte funkaRoTe skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Börja med att skaffa dig en riktig spänningsprovare. En Fluke T5 är en multimeter som fångar upp spökspänningar, så du kan troligen glömma de "låga" spänningarna mellan tändtråd och nolla.
Men mätvärdet 400 V är nog riktigt, men jag vet inte hur en Fluke T5 uppför sig om batteriet börjar ta slut. Och du är säker på att det är mellan fas och nolla? För att veta säkert vad det är för spänningar ska du helt mäta mot skyddsjord (som du vet är intakt).
Då du säger att det är ok i elcentralen så har du alltså en trefasig gruppledning där du har dessa symptom? Eller menar du att inkommande nolla är ok?
En trasig huvudsäkring ger inte dessa symptom.
Du bör fortsätta felsökningen i spänningslöst tillstånd genom att ohmmäta neutralledaren mot den punkt i centralen där du tror den är ok. Du följer helt enkelt ledningen utåt tills du hittar felet. Annars måste du koppla bort alla förbrukare för att förhindra skador.
Men mätvärdet 400 V är nog riktigt, men jag vet inte hur en Fluke T5 uppför sig om batteriet börjar ta slut. Och du är säker på att det är mellan fas och nolla? För att veta säkert vad det är för spänningar ska du helt mäta mot skyddsjord (som du vet är intakt).
Då du säger att det är ok i elcentralen så har du alltså en trefasig gruppledning där du har dessa symptom? Eller menar du att inkommande nolla är ok?
En trasig huvudsäkring ger inte dessa symptom.
Du bör fortsätta felsökningen i spänningslöst tillstånd genom att ohmmäta neutralledaren mot den punkt i centralen där du tror den är ok. Du följer helt enkelt ledningen utåt tills du hittar felet. Annars måste du koppla bort alla förbrukare för att förhindra skador.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

