K
Kromo: [bild] [bild] Ber om ursäkt för kvalitén på korten. Men på andra kortet kan man i bakkant se eller snarare ana ett vinkeljärn det sitter ett par sådana som skåpet sitter i. Alltså är det fyra skruv för att kunna arbeta i centralen.
18 svar · 64,0k läst
·
nisse123
nisse123: Eller så spikar man en utvändig kabel.
3 svar · 13,4k läst
T
Tobbe_3: [citat] Allt som gäller armaturens elsäkerhet är lamp tillverkarnas ansvar att se till att tillämpbara standarder följs. Det resulterar sedan i att armaturen får bära ett CE - märke.
6 svar · 7,6k läst
Y
Yaken: Jag har så i min lägenhet, och skrev om detta i denna tråden. I korthet, det funkar i praktiken men är ju inte idealt.
8 svar · 8,2k läst
T
Tobbe_3: En variant att kolla om bakmatning sker, är att mäta mellan faserna i ett trefas uttag eller mellan säkringarna. Ett korrekt resultat är att spänningen mellan alła faserna d.v.s. L1-L2 ,L2-L3, L3-L1 är cirka 400 v.
6 svar · 1,5k läst
E
elmont: Den kan dras utan något annat skydd, fäster du den dessutom i "taket" är du säker på att inga gnagare ger sig på den ( vilket för övrigt är rätt ovanligt).
9 svar · 5,8k läst
tommib
tommib: Hej! Är det någon som vet om det finns något lite större drivdon för 12V konstantspänning som klarar ca 40-50W och samtidigt har push-ingång? Jag har bara hittat denna från Xerolight (finns även samma från HideaLite) men den har en potentialfri ingång på push vilket gör att jag inte kan koppla som jag tänkt. Alla andra drivdon klarar max 10W vid konstantspänning 12V. Det som ska
0 svar · 1,3k läst
tommib
tommib: Ah.... surt. Nu när du tar upp det så har jag sett det tidigare.... Problemet för mig är att det bara finns ett drivdon som jag har hittat som har tillräcklig uteffekt för min LED-strip till köket och den har bara en potentialfri push-ingång.... Ny tråd skapad.....
7 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Jag skulle säga att 100 % av alla elanläggningar i Sverige är kombinerade 230 - 400 volt, nåja vi får dra bort enfaslägenheter och en och annan industri. Och alla går att förse med JFB. Protte
12 svar · 3,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är kanske läge för lite kontrollfrågor här. - Att du "köpte ett uttag" stryker vi för stunden för att inte förvilla med den övriga texten i inledningen. - Den "kontakt" du öppnade var ju inte det uttag du köpte, inte heller dosan på väggen, utan du menar väl stickproppen på din "nya" spis, eller? - En fabriksny spis för 400 V som inte kräver är nolla brukar har en
5 svar · 1,1k läst
Jumos
Jumos: Tack Bo :)
15 svar · 17,2k läst
H
HSP: Kabel FK, eller färdigtivinnad FK Två man (det är bra om man ska vara rädd om FK:ns isolering) Givetvis isolationsprov (meggning) Man kollar även när man drar i FK:n i röret så det ej skavs av isolering, man kollar även hur isoleringen ser ut när nya FK:n kommer ut. Även urdragen gammal kabel kan visa tecken på om man har vassa rör eller grader. Samt med erfarenhet så lär man sej
27 svar · 8,3k läst
E
elmont: Skippa krympslangen men om du vill kan du täta med LITE silicon eller latexfog. som relativt lätt går att pilla bort om det skulle behövas och inte behövs värmas till så hög temperatur att kabeln kan ta skada. Någon dränering behöver du inte då du inte får någon luftcirkulation
5 svar · 2,0k läst
D
danne_08: Jag har nyligen kombinerat en insats från en Jula Anslut med fronten från en Classe Cotech, knappen passade inte då Jula-dimmerns axel var 6mm med en flat sida. Schneider lär vara ett bättre val om den axeln passar.
5 svar · 1,2k läst
·
K
Kristian Erik Tigersjäl: [citat] Tänkt tanken men det finns inga nära möjligheter till det. Den slutgiltiga lösningen blev att jag la ned hela skiten från elsladd till lågnivå ut i en plastlåda som sedan limmades igen med smältlim. Det bildades dvs en praktiskt taget vattentät låda för allt. Inte jättesnyggt men den syns inte och jag är nöjd med den då kostnaden blev 0 kr.
8 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, en fast monterad fläkt avsedd för fast anslutning bör inte anslutas med flexibel kabel och stickpropp. Men är det tillfälligt och du har kontroll på att ingen rycker i kabeln (fläkten har ju ingen dragavlastning) så går det väl an. Om fläkten är avsedd att jordas (har en jordterminal och är märkt med en jordsymbol) och sovrummet har jordade uttag så ska fläkten jordas, annars
1 svar · 2,0k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: "Well played sirs, well played." ;)
14 svar · 19,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och JFB (i matande ände) är minst lika bra och viktigt som tidigare ... ;)
16 svar · 14,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Och med glättning så ser den mycket bättre ut....
19 svar · 4,3k läst
·
n_sandstrom
n_sandstrom: Man kan även mixa spotar, drivdon, kablar och seriekopplingsboxar mellan Malmbergs och Hide-a-light, så länge det är rätt drivström och rätt kontakt-typ. (dom som HAL kallar för "Minikontakt") Har även sett spottar på biltema med samma anslutning. Och så har jag kabel från nåt ytterligare fabrikat in-mixat i ett tak.
13 svar · 1,9k läst
·
L
lobbin: Tack. Mycket riktigt så fanns det ett par hål som passade, men då hamnade hela uttaget på sniskan. Hade inte en tanke på att det faktiskt gick att vrida ringen i dosan :)
5 svar · 5,5k läst
S
Snoflinga: Hej Kan någon rekommendera en elektriker (firma/enskild) runt Ängelholm/Båstad/Laholm för ett mindre jobb vid renovering av ett utrymme på ca 25 kvm (allrum) mvh
0 svar · 1,3k läst
O
olofh: Hittade detta som elmont skrev http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tjanster/tidigare-varumarken/jo-el-se.page
15 svar · 7,1k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: Jag hoppas innerligt att du inte tryckt in ledarna i plintarna utan att först avisolera dom i på donet angiven längd?? För om du har kopplat in ledarna felaktigt lr inte alls "skalade" så har du gjort ett ganska allvarligt fel då det lätt kan leda till dåligt kontakt,varmgång och brand!
45 svar · 5,9k läst
·
H
Hecter: Tusen tack för svar. Det är exakt det jag försökt men jag tordes inte ta i ordentligt, var rädd att något skulle gå sönder. Det är dataöverföring, en kommunikationskabel till CTC ecoair.
3 svar · 3,2k läst
·
O
Odjuret: [citat] Tack, då vet jag! Det var bara ren nyfikenhet som gjorde att jag frågade.... Och har inga planer
12 svar · 15,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vi hade mycket diskussioner kring dessa risker när jag skrev artikeln. Denna lösning med fördelning i A-dosor är också det tredje alternativet, efter fördelning i K-dosor och trepoligt överströmsskydd. Så detta tredje alternativ bör egentligen tillämpas först när de två första inte är möjliga. I TS fall är det nyinstallation och då går det ju att sätta ett trepoligt
39 svar · 9,9k läst
E
elmont: Klokt att välja bort aluminiumdosan för den trivs inte så bra i den miljön, den skulle med tiden helt vittrat sönder.
8 svar · 4,2k läst
GK100
GK100: Kan du inte ta matningen inne i VP på rätt sida manöversäkringen så slipper du gå ut från brytaren? Då får du lite lägre avsäkat och kanske lite prydligare med kabel ut till kapslingen med Nexapucken och mellanreläet som nämnts tidigare det bör du ha.
7 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.