Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det är helt klart en bra fråga. Jag övergår sakta men stadigt mot att överge billiga saker (med risk att missa fynden som man kan ha turen att råka på sådär 1 gång av 10) till att satsa mer pengar på kvalitet direkt. Men om det nu vore så lätt ändå. :| Antalet kronor som man luggas på vid köpet har rätt ofta dålig korrespondens mot erhållen kvalité. Och gamla,
10 svar · 2,5k läst
GK100
GK100: Är inget annat anslutet baktill på kopparskenan än trafonollan och systemjordningen går till undre skenan PE kan man om man vill vara oerhört formell inte ansluta utgående PEN i denna, det är utfört för ren TNS. Vanligaste utförandet för kabelskåp och nätstationer av kiosktyp är annars med bara en skena och då TNC då blir det enkelt. I fallet du visar och med praktiskt synsätt
21 svar · 5,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ingenting kommer att brinna här, det enda som kommer att hända är att slingorna så småningom upphör att fungera så som alla ljusslingor förr eller senare gör, speciellt sådana från lågprisvaruhusen. Båda slingorna vill ha 24 V enligt beskrivningen, det är första kriteriet. Sedan orkar den transformator du länkar till ge totalt 20 W. Effekten på varje slinga uppges inte, men de
1 svar · 4,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Enklare vet jag inte, det blir fyra trådar för 1-10V istället för tre med push. Det är vad som skiljer.
9 svar · 1,6k läst
E
elmont: Med en förhöjningsram så får du gott om plats att koppla, du har ju hela dosan plus ramens utrymme så två "kablar" är inget problem.
4 svar · 4,6k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Och antagligen också likström. Värdena för likström får du dela med 5 till 10 för att få jämförbara värden för växelström (50-60Hz). Sedan så är som du säger pulsen extremt kort här. Kortare än tidskonstanterna i nervsystemet. (Och så korta att det måste vara likström, om det inte har så hög frekvens att det blir en faktor tio bara av det).
29 svar · 5,2k läst
·
A
Avemo: Det händer att det blixtrar när glödlampor går sönder. Vidare händer det att kontaktblecken i lampsockeln är undanböjda och inte får kontakt med lampan. Alla lampor är inte riktigt likadana så det skulle kunna vara det som är felet. Har du provat lampan i en annan armatur? När två lampor i samma dubbeltrappkoppling slutar lysa inom loppet av några dagar är det lätt att misstänka
12 svar · 3,2k läst
·
T
Tobbe_3: Det är rätt jordfelsbrytare som du har.
12 svar · 3,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Transformatorn ger 12 V så det är 12 V LED (G4?) som ni ska använda. Det finns två problem här: - Transformatorn kräver en minsta belastning på 35 W, så summan av alla LED måste upp i denna nivå. Det skulle mao räcka med en transformator till samtliga armaturer. Idag har ni väl flera? - Dimringen kommer kanske inte att fungera så bra. Ni kan ju prova att byta några enstaka till LED
1 svar · 853 läst
·
A
Albertini: Jonas L 84, Om du ser den vita plastdelen vid båda sidorna av fas och nolla så går det tyvärr inte att montera den rakt in åt vänster. Jag håller med dig annars. Tycker det är lustigt. Antingen snett upp eller snett ner får jag montera den. I fortsättningen blir det inga BECA produkter för min del.
5 svar · 1,5k läst
·
O
OlaR: Funkar perfekt! Tack!
5 svar · 11,6k läst
·
S
SkaneErik: Det går att koppla in enfasigt också (kopplas då som tvåfasalternativet där nollan ersätter ena fasen) men du får bara ut 1/3 av värmen på plattorna så det är inte att rekommendera
10 svar · 4,1k läst
G
GrevenErik: Jo tänkte på det :thumbup:
12 svar · 2,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja precis. Jag tänker mig pss ett mer avancerat datorstött mätverktyg; alltså att man mäter de parametrar som man idag antager när man matar in dem i sitt dimensioneringsverktyg (av den typen som ju utvecklats här på forumet). Frågan man måste ställa sig är dock om det i praktiken kommer att ge så mycket mer att det är värt besväret. Det är en svårare fråga att svara
36 svar · 11,8k läst
·
M
mb77tyson: Ha ha nä, jag har beställt från Kina där de lovade varmvitt, men var jätteblåa. En gång fick jag en laddning där alla lampor var olika 👍
6 svar · 1,9k läst
H
Henke O: [citat] Du har tydligen mer än mig☺ när jag jobbade med installationsel (6år sedan) så va det bara helacon som va platta och transparenta. Tydligen har även wago hakat på insåg jag efter att ha googlat wago 221
19 svar · 14,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är bla därför som många av oss har en ficklampa hängande vid elcentralen. ;) Kan också vara bra när strömmen gått och man försöker klura ut varför. (Iofs mest användbar om man har diazedcentral.)
4 svar · 1,9k läst
·
D
davidhell: Tack alla engagerade. Hittade en annan resistor på jobbet, efter ditt råd jlind74 och hasse. Kunde inte hålla mig från att åka tillbaka till jobbet och testa nu på kvällen. Fungerar nu! Tusen tack. ;) http://oi68.tinypic.com/34jf71x.jpg
11 svar · 1,5k läst
F
f91jsw: Jag har använt ett metalloxidskiktsmotstånd för att höja lasten till en LED-drivare och det fungerar bra. Räkna ut hur stort mostånd du behöver och hur stor effekten blir, och gå in på t ex Elfa och leta reda på ett lämpligt. Se till att ha marginal till maxeffekten, och som hempularen skriver kolla att du monterar det fritt så det får kylning och inte i direkt kontakt med något
2 svar · 6,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nä det är ju klart att det kan handla om vad som helst mellan en lusentapp och en miljon. Men man får inte ens sin första timme och advokaten att författa ett krav innan beloppen har överstigit det som tvistas om. Och om bägge parter eskalerar det hela fullt ut så kan det snabbt bryta 100'-vallen. Och någon ska till sist betala. Men bra jurister bör nog avråda direkt, egentligen.
90 svar · 21,6k läst
·
G
gasto: Skyddslocket är borta. Något måste ha hänt när vi lyfte transformatorn vid städning. Ingen aning. Ett par timmar senasre började lyset blinka sedan lukta bränt. Ska byta ut denna
7 svar · 1,5k läst
·
GK100
GK100: Hur är det med måtten för hålbilden, passar inte de nya i ett gammalt runt så det bara är att vrida till rätt läge? Har aldrig tänkt på det eller behövt testa. Men för kodningen i de nya med kanten och stift för jord borde ju kantningen bara vara för att en gammal propp med ett bortplockat stift inte ska passa i nyare typen. Fanns ju varianter av runda äldre med jordstift likt
4 svar · 1,7k läst
S
Snickerick: Nop, ingen vattenpump, men en cirkulationspump som jag tänkte kolla upp. Här finns inga värmekablar och inga tilluftsvärmare.
11 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Dom sladdställ som classe har som man kan använda direkt till lampor utan modifiering har euro-stickpropp, tex http://m.clasohlson.com/se/Sladd-med-strömbrytare-och-stickpropp/Pr324342002
5 svar · 4,3k läst
tommib
tommib: Nej, men större. Som Cordim skriver använder man 1,5-facksdosa. Finns även i ROT-variant. Nu ville TS ha utanpåliggande uttag och då finns mig veterligen inga.
6 svar · 5,8k läst
·
T
Tobbe_3: Fasledaren lägger man på en av anslutningarna märkt " pil inåt" Tändtråden ansluts till en av anslutningarna märkt " pil utåt" Är det trappomk? Då använder man bägge anslutningarna märkta " pil utåt" för varsin mellantråd.
2 svar · 5,0k läst
S
sajjen: Inkommande trådarna har ärjat en del. Vore nog läge att lossa och kolla så att de är i skick.
5 svar · 3,0k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] När man drar in skyddsjord behöver man komma åt ev. Kopplingsdosor och vägguttag m.m. Man drar bara ut befintliga trådar ut rörem och låter dom nya ledningarna dras in av dom gamla där skyddsledare saknas. Frågorna kring skyddsjord blir aktuella när man t.ex. lägger in ett klinkergolv eller river väggar mellan kök och rum o.s.v Även större ombyggnader av elanläggningen
7 svar · 12,5k läst
T
Troberg: Inte värt besväret, en TV i standby drar i princip ingenting, det är bara signalbrus på elräkningen. När det gäller elförbrukningen i hemmet så är det vitvaror och eventuell elvärme som räknas, resten är försumbart. Vill du spara el, köp snålare vitvaror och skaffa annan värme, resten är fluff. Sedan så måste man komma ihåg att en TV idag är en mer eller mindre kapabel
22 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.