Hej,
Jag har ett gammalt hus och därmed har många varit och grejjat med elen - jag vet inte vem som gjort vad och hittar heller inte kvitto på allt jobb.
Kan man får installationen (hela huset) inspekterat och spelar det någon roll för eventuella försäkriingsaspekter?

Behövs någon formell dokumentation?
Vad gäller vid försäljning?

Fastighetsägaren har ansvar över elanläggningen oavsett vem som har kopplat tidigare.
Det kan vara en bra idé att besiktiga elen och då hade åtminstone jag bett om dokumentation så man kan bevisa att det har varit en besiktning. Vid försäljning är det upp till köparen att kontrollera att allt ser bra ut, antingen själv eller genom en besiktning.
Jag vet inget försäkringsbolag som kräver besiktning.

Du kan ringa närmaste elinstallatör och få en besiktning av anläggningen. Om du ber om ett EIO Eltest så sker kontrollen efter en färdig mall vilket ger lite garanti för att en kontroll av en viss grad genomförs. I dessa tider kan man annars behöva vara kompis med elisen för att inte bli blåst om man får tro alla hantverkarinlägg här, eller upprätta ett avtal av Guds nåde. Att som elfirma springa runt och leta efter fel i en bostad får man förstå lockar till att även leta efter (extra) jobb!

Du kan också posta beskrivning och bilder i detta forum för att få en uppfattning om behov och omfattning.

Ellagen är sådan att du som innehavare har krav på dig att hålla elanläggningen i ett gott skick. Eftersom innehavare sällan har denna kunskap och behörighet så är man hänvisad till fackfolk. Enigt samma lag får endast behöriga elinstallatörer arbeta på en starkströmsanläggning. Man behöver dock begripa när det är dags att renovera elanläggningen.

Dessa lagkrav innebär att det inte behövs några formella intyg eller liknande på att anläggningen är säker. Eftersom det är lag på att anläggningen är underhållen så kan det ju inte finnas några dåliga anläggningar :) Ett protokoll från en besiktning kan ändå vara bra som försäljningsargument.

Vid ev skada t.ex brand kommer kanske en brandutredning att göras för att fastlägga orsaken. Skulle det visa sig bero på dåligt underhållen el så kan försäkringsbolaget sänka ersättningen eller rikta anspråk på ersättning från dig. Men detta är en högst oklar fråga som kan variera kraftigt mellan bolagen. Bäst är att inte hamna denna sits alls genom att kontrollera sin el !

• Gilla
pr95
  • Laddar…
En bra start är ju att komplettera med en jordfelsbrytare om du inte redan har det. Men var beredd på att det kan visa sig att det finns lite "fel" i anläggning som då måste åtgärdas. Men det var väl å andra sida det du ville?

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.