Jag kikar på vad som behöver göras kring badrumsplaneringen och ser att tre befintliga kopplingsdosor hamnar i våtutrymmet. Samtliga är aktiva och används och har skarvar. En halvmeter bort blir det en skrubb utan våtzon, så det hade varit betydligt bättre att ha kopplingspunkterna där inne istället.

Vad jag har förstått så får man inte bygga för kopplingspunkterna, utan att de måste flyttas, men jag tolkar det också som att det inte får finnas skarvar i rör/slang - är det korrekt? Är det verkligen så illa att all el måste dras om, eftersom att ledarna inte räcker till för att flytta dem rakt av till skrubben?

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag kan aldrig tänka mig att det är ok med skarvar i rör eller slang, hoppas verkligen inte det är tillåtet...
Det är nog bara till att dra nya ledningar och förlänga rören/slangarna.
Det kanske inte blir så mycket jobb ändå, vissa ledningar lär ju bli kortare.

Du får inte skarva ledningar i rör men det är ett litet jobb att dra om några ledningar och det kanske inte är nödvändigt att flytta dina dosor för det beror på vart i rummet dom sitter.

du kan ju alltid vända dosan om och göra ett hål ute i andra rummet

marret skrev:
du kan ju alltid vända dosan om och göra ett hål ute i andra rummet
Ja det är frågan om det inte är det bästa alternativet. Samtliga tre dosor hamnar i våtrumszon 3 annars, ett i takhöjd och två i golvhöjd. De sitter på en skiljevägg mellan två rum, så det lockar klart mer att dra upp tre hål i andra rummet och ta ut dem där i sådana fall, så får tätskiktet vara ifred.

De i golvhöjd innebär tyvärr en massa omdragning av el om man flyttar dem, för det är förgreningspunkter från centralen i källaren och ut till vardagsrummet bland annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.