hej!

har 6 lamputtag ovanför fönstren.

det går 5G1,5 mellan apparatdosorna.

jag kommer ju endast använda jord/nolla/tändtråd (grå) på själva uttagen, och sedan vidare till nästa osv.

svart och brun vill jag bara koppla samman och leda vidare i respektive dosa, hur bör man göra?
jag har wago-kopplingar med 2 ingångar, det måste väl vara okej? en på svart och en på brun.

så har jag iaf gjort i första apparatdosan. blå gröngul och grå ansluts ju på själva lampkontakten och leds sedan vidare...

men i andra apparatdosan har jag 5G1,5 in samt 5G1,5 ut.
men jag har även en 3G1,5 som går ner till ett eluttag.

hur ska man då koppla samman i först hand jorden och nollan när jag bara har 2 "stift" på lammpkontakten?
se bifogad bild...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag ser ingen bild men misstänker att svaret på frågan är att du får sätta fler WAGO kopplingar..

javisst ja BILDEN :D

jag behöver ju ha 3 kablar anslutna på jord och nolla... men det finns bara plats för 2...

då sätter jag alltså en wago med tex 4 uttag på nollan, med en liten kabelstump från wagon till lamputtaget?

dvs att jag använder 3 anslutningspunkter i själva Wago:n svårt att förklara men jag tror ni fattar :)

Precis..

Såhär vart det...
Ser det okej ut ellet ska ja ringa en behörig? :D
Tänkte ju fel å... Jord och nolla krävdes en 4x wago...
Fasen krävdes 3xwago...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser väl ut som det brukar (sagt av en obehörig..)

hahaha :D

tänkte bespara min elektriker detta tjafset och förbereda lite :)

Jag skulle valt en fyra till de skarvade ledarna också. Nån gång i framtiden kanske du vill koppla in en ny ledare där, och då måste du klippa bort den gamla och sätta en fyra.

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
aaha smart!

kan man inte återanvända WAGO alltså? det har jag inte hunnit testa...

men jag tänkte ta så små som möjligt så inte dosan blir full... men kör nog med fyror sedan :)

camaro1969 skrev:
aaha smart!

kan man inte återanvända WAGO alltså? det har jag inte hunnit testa...

men jag tänkte ta så små som möjligt så inte dosan blir full... men kör nog med fyror sedan :)
Jo på EK (och även på FK med lite tur) så går det att få av en Wago utan att misshandla ledaren för mycket. Tryck, och sedan vrid och drag så brukar det gå. Men det är pilligt så om det finns ledare över så ligger det nära till hands att man klipper istället.

Om man sedan kan återanvända Wagon det vet jag faktiskt inte vad tillverkaren säger. Det går antagligen, men dyra är de ju inte, så jag brukar slänga och ta en ny. (Fast Helacon då... :))

Den är troligen strikt formellt godkänd (fast det kan man inte vara så säker på när det gäller elprylar på Biltema). Men den andas ju hempul lång väg, ingen behörig elektriker skulle använda kopplingsklämma från Biltema.

Det står att den får användas för entrådig kabel. Dvs kabel typ Ekk osv. Inte för FK. Nu är det entrådigt som man ser på bilderna. Märkligt, det är OK men ovanligt med EK i infälld installation.

aaaha, jag har blandat FK och EK... missade den texten på biltema....

bäst man köper "riktiga" då...

håller på planerar inköpsresa och hade gärna sluppit en till butik :)

Wago på bilden är godkänd för både FK och EK. ( dock ej RK).
EK är inget förstahandsval i slang/ rörinstallationer. Ek är en godkänd kabel för förläggning i rör och förekommer i vissa slangar med fördragen kabel.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.