C
costia: jo ska se om jag hinner fixa några bilder, men det verkar som det alltid varit kopplat så, för på den gamla strömbrytaren står det T och F dit skrivet med en penna. mvh Christian
13 svar · 1,1k läst
Finkan
Finkan: Tack för svaren! För säkerhets skull så har jag beställt 50M N1XV-U, 3G1,5 kabel och fördelen med den är ju också att den inte är så himla dyr 12kr/M tycker jag är ok.:thumbup:
8 svar · 4,1k läst
kulle
kulle: [citat] Det finns led som motsvarar dina 20 w och även mer om du vill googla det så får du upp många åf
14 svar · 8,8k läst
M
MayaLisa: Vilken sorts lim ska jag ha om jag kör på MDF-board och plastfirber?
19 svar · 20,8k läst
J
JeppeKa: Tack för svaren då har jag koll på vad dom är. /Jeppe
4 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Rakapparatuttag, som var ganska vanliga förr. Måttet 120 cm gäller från duschhuvudet (dock oklart om det även i dess höjd) till uttaget, och man kan där mäta slangvägen/sladdvägen/armvägen - det pratas om vad man kan nå ifrån duschen. En bänk eller annan fast inredning kan anses som områdesavskiljande som gör denna sträcka längre. Måttet 120 cm är givetvis en kompromiss, ett
78 svar · 53,6k läst
·
L
lowalls: Jag gör så 😊tack gör stöd och svar! /Helen
11 svar · 4,7k läst
·
elpaco
elpaco: [citat] Jag tänkte att det var just det jag gjorde? Inte låtsades som att det inte sker alltså (!) .. Alla har fördomar, det viktiga är att vara medveten om dem, och ha det i åtanke. Det farliga med generaliseringar är att man sätter en massa människor i samma fack, och ger dem en och samma etikett. Jag tycker att det är jättetråkigt att man som polack skall bli förknippad med dålig
13 svar · 2,0k läst
·
G
Grahn85: Tack för hjälpen, får ringa hit honom så får han se vad han kan lösa, känns ju inte omöjligt iaf!!
4 svar · 679 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Visst går det att hitta lösningar om man vet vad som behöver adresseras när en lampa för fast anslutning ska användas med anslutningskabel istället för installationskabel, vilket Fotografen också nämnde ser jag nu. Så jag ser inte att man oreserverat kan säga att det är tillåtet.
6 svar · 2,0k läst
garpen61
garpen61: Kanon, tack, då blir det att inhandla lite grejer
2 svar · 1,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Perfekt länk med mycket bra info. Då har vi att diskutera vidare ifrån nästa fest vi har. Troligen Midsommar. ;)
6 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Nja, de ska ge skydd mot alla möjliga typer av fel som förstör den ena skyddsbarriären. Varje enskild barriär kan dock vara vald utifrån förväntat mekaniskt slitage. För elcentraler tror jag du har rätt i att man endast tagit hänsyn till spänningen då det räcker med H05 (300/500 V) medan den FK vi drar i rör ska vara av typen H07V (500/750 V) och detta av mekaniska skäl
16 svar · 2,7k läst
·
Pen
Pen: Det har suttit en s k rundstyrningsutrustning där från början. Nätägaren skickade ut pulser (toner) på nätet som styrde omställningen av mätarens dubbla räkneverk för natt/dagtaxa samt en möjlighet att koppla ifrån elvärme. Med en extra "kundkontakt" kunde man stänga av sin VVB vid dagtaxa och strömbrytaren du ser användes till att välja huruvida detta önskades eller ej.
4 svar · 1,8k läst
·
Vasan1628
Vasan1628: Vill varna för dessa billiga rörelsevakter, det är bara kinesiskt skit och fungerar väldigt dåligt, tröga att tända. Jag håller på att byta ut alltsammans till Schneider som tillverkas i Finland och Tyskland. De kostar 600 - 1.000 kr/st men jag betalar gladeligen. www.schneider-electric.se/sv/home/house-electrical-products/motion-sensors/
14 svar · 8,6k läst
·
T
Tobbe_3: Spisar finns i två utföranden. 1 Den klassiska svenska vilka spisen med 400 V elementspänning. Den typen kräver minst två faser för att fungera. Helst ansluter man den till tre faser. Den spistypen använder inte nolla. Den är märkt 400 V 2 / 3 2 Den nyare Europa spisen som har 230 V elementspänning. Den typen kräver Nolla och minst en fas. Men ofta ansluter man den tiłl två eller
24 svar · 5,8k läst
G
gusse58: Tackar för snabba svar! Kontaktar elektriker så snart det blivit vardag igen. God fortsättning!
6 svar · 4,3k läst
K
Kjell_G: Tyvärr hade jag redan beställt innan jag läste rådet från Bo om att byta fabrikat. Nya trafon verkar vara någon uppgradering, den har tillägget E på modellnr och sägs vara lämplig för både s.k. framkant och bakkantsdimmer. Nu är båda på plats och tillsvidare är det lite ventilation genom ett täcklock med utlopp. Känns rätt säkert med tanke på placeringen ☺️ [bild]
12 svar · 2,0k läst
·
T
Tigeresse: Tusen tack! :)
4 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja gott nytt år på er, forumvänner. Nivån på elforumet på byggahus är skyhög, tack vare alla goda och kunniga skribenter. Tack vare detta forum har jag kunnat mer än de allmänbehöriga elektriker jag träffat på. ( i alla fall i någon fråga ... ;)) Vi har alla olika behov och intressen och vinklingar, så vilka trådar och skribenter som berikar en själv är nog högst individuellt.
14 svar · 1,9k läst
·
A
Anselius: Tack för era snabba svar :thumbup:
3 svar · 697 läst
Demmpa
Demmpa: På vilket sätt är du besviken? Är ljuset för kallt? Lyser det upp för lite? Låter dom för mycket? Blinkar dom för mycket? Vilken färgtemperatur har dagens lysrör? Vilken färgtemperatur vill du ha? Hur stort är garaget? Hur är garaget disponerat? Vad har du för färger på golv, väggar & tak? Hur många armaturer köpte du? Hur har du placerat armaturerna? Vilka armaturer köpte
1 svar · 623 läst
E
elmont: Den lista (GNP) som är publik är lika för alla däremot varierar rabattsatserna rätt mycket. Bland annat beroende på vilken typ av eljobb man sysslar med. Sysslar man med bostäder har man troligtvis inga rabatter på linjematr. osv.
40 svar · 4,7k läst
T
Tobbe_3: Generellt är det inget problem med 10 a säkringar i värmeaanläggningen. 16 a säkring i badrumsmatningen bör kollas innan man byter säkring. Är det installalerat med 1,5 mm2, då är det inte lämpligt att använda 16 a säkring i normalfallet.
11 svar · 3,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har ett överspänningsskydd installerat i elmätare/huvudsäkringsslåpet, ett s.k.villaskydd. Viss utebelysning ligger utanför skyddet och där har några relän gått sönder. Larmet funkar inte heller kom vi på, om det beror på elfel eller telefel får vi ta reda på efter helgerna.
11 svar · 9,7k läst
fubar
fubar: Ugn...
6 svar · 3,0k läst
fubar
6 svar · 3,0k läst
tommib
tommib: Man kan också använda olika aktiva adapters för att skicka signalen över Cat5/6-kablage istället. HDMI 1.3 brukar gå bra över 1 eller 2 Cat5e, beroende på produkt. Då klarar man sig med ett mindre rör...
3 svar · 752 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, det är den faktiskt. Eller rättare, det är lite mer komplicerat. De flesta tillverkarna specar 300V RMS enl. UL. Många tillverkare testar dessutom par-par eller par skärm (om förekommande) med någonstans mellan 1000V och 1500V beroende på. (Har faktiskt inte hittat kravet i specen i hastigheten). Så specen är betydligt striktare än man kan tro. Så även om isoleringen är
34 svar · 7,4k läst
T
Tobbe_3: 4 ledare används i Norge som trefas kabel eftersom deras elsystem är 3 230 V IT system som saknar nolla. Norge bygger numera om en del sådana anläggningar till 3 N 230/ 400V TN system av samma typ som bl.a. Sverige använder.
5 svar · 1,7k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Jag kan returnera den på "garanti" då den gick sönder fast jag "knapt tog i den" (eller kanske var trasig från fabriken - det syntes inte så tydligt som på min bild från början utan där har jag vikt undan krympslangen för att visa felet - jag märkte först bara att sensorn inte fungerade) men det brukar ta lååååg tid att få sådant fixat och jag är otålig och om det gick tänkte
4 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.