Tjena!

Jag har golvvärme i vårt badrum.
I en längre tid har termostaten "knäppt" rätt mycket till och från, de senaste dagarna har det eskalerat och jag har blivit smått tokig på den.
Idag kom jag in och märkte att golvet var iskall. Tittar på termostaten och den lyser rött, trötts att den står på 7:an (scala 1-10)
Vrider den lite fram och tillbaka men det händer inget (lyser fortfarande rött). Först när jag drar ner den på nivå 1 lyser den grönt. Så frågan jag har.
Är termostaten sönder?! Eller är det givaren?

Troligen termostaten, köper du ny termostat följer det med en ny givare i alla fall hos dom "bättre fabrikaten. Har den som installerat golvvärmen gjort rätt är det bara att dra ur den g:a givaren och stoppa in en ny, men kolla att den nya går in lika långt så att den verkligen hamnar i golvet och inte fastnar på vägen.

Okej, jag köper samma typ, samma modell som den befintliga, då jag är lite rädd för att inte få rätt på sensorn, tänkte jag först testa att bara koppla på en ny termostat, skulle fallet vara som så att det inte funkar får jag testa sensorn där efter ;)

Tänkte mer om där va någon som hade haft samma problem och hur den då gått till väga :)

Det låter som termostaten har gett sig. Det är tyvärr inte ovanligt att de går sönder men det är betydligt bättre än att själva värmekabeln är trasig. :)

ja som du säger, heller den än något som är mer permanent (likt värmekabeln) :wow:

Det fungerade klockrent när jag betade termostat, blev lite orolig de första 4 timmarna när jag inte tyckte det hände något, temperatur mässigt i golvet, men läste mig till att det brukar kunna ta ett dygn innan golvet blir varmt.

Men åter igen, tack för hjälpen alla inblandade! :thumbup:

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
en elbutik sa åt mig att normal livslängd på en elgolvvärmetermostat är 3 år. Blev chockad över den korta livslängden...

Troligen någon som jobbar med nått annat än elgolvvärme, Jag tror att medellivslängden i alla fall ligger närmare 10 år.

Jag pratade med ägaren innan oss som hade fått slingan installerad. Han hade för sig att det var 07-08 någon gång dom fick det gjort, och hade aldrig behövt byta termostat.

Så som du nämner elmont, så känns det troligare att sakerna håller närmare 10 år

Det har stor betydelse vilken typ av golvvärme som termostaten används till. En självreglerande golvvärme är mycket "styggare" mot termostaten eftersom de har en hög startström. Då kan 3 års livslängd mycket väl stämma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.