Bob_the_builder
Köp en plinthållare (den svarta som befintliga plintar är monterade på), och två små noll- resp jordplintar. Elbutik.se 208 kr inkl frakt.

http://www.elbutik.se/product.html/hager-plintar


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har sex ledig på jordplinten och sedan någon på nollan - men jag kan inte använda dom som är markerade "16" (på nollan) antar jag.

Om jag införskaffar plinthållare samt plintar enligt länken var i dom befintliga plintarna ansluter jag dom nya?
Har hört det skall vara 6mm2 ledare mellan dom gamla och nya plintarna

Tack alla för hjälpen och ja det borde vara 3-polig och det satt en som gick sönder så detta blev en lösning som lever kvar ..P
 
  • Gilla
Petjoha
  • Laddar…
Du ser ut att ha 8 nollor och 6 jordar lediga. Plinten längst till vänster är byglad med den andra nollplinten. Allt är alltså kopplad över en jfb.

Om du ändå skall ha in extra plintar så ansluts de med 6" under de stora skruvarna 16"
 
Bob_the_builder
stefan100 skrev:
Om jag införskaffar plinthållare samt plintar enligt länken var i dom befintliga plintarna ansluter jag dom nya?
Har hört det skall vara 6mm2 ledare mellan dom gamla och nya plintarna
Stämmer, 6-kvadrat är det som gäller. Du ansluter den på undersidan i en ledig skruvanslutning.
 
Redigerat:
Hur kommer det sig att det räcker med 6 mm² ? Visst ska man använda 10 mm² till faserna? Eller...?
 
Bob_the_builder
Strip skrev:
Hur kommer det sig att det räcker med 6 mm² ? Visst ska man använda 10 mm² till faserna? Eller...?
Det är ju en fråga om maximal belastning (ström). Tumregeln är att 6 mm2 klarar 25 A. Inga vanliga villor har större huvudsäkring. Vad gäller 10 mm2 tror jag du blandar ihop det med minsta area på PEN-ledare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Njaeh, jag var nog ganska bombsäker på 10mm² :confused: Kan det vara gamla regler jag har i huvudet, har det varit 10 mm² förr?

Finns det ens 6 mm² fasskenor och överkopplingsbyglar?
 
Mikael_L
Strip skrev:
Njaeh, jag var nog ganska bombsäker på 10mm² :confused: Kan det vara gamla regler jag har i huvudet, har det varit 10 mm² förr?
Aldrig hört om.
Men många serviskablar från elleverantören är och har varit 10mm2, av lite olika skäl (till gänga-2-abonnemang dvs <25A)
Elnätsägaren vill kanske hålla nere förimpedansen i leveranspunkten, klara kraven på 10mm2 PEN (som är i sammanhanget ett relativt modernt krav), lagerhålla färre kabeltyper, ha färre kabeltyper och dimensioner i drift osv.
Så jag skulle nog t.o.m våga påstå att det är väldigt vanligt med 10mm2 på serviskabeln, även om det alltså ej formellt behövs.


Finns det ens 6 mm² fasskenor och överkopplingsbyglar?
Area på fasskenor låter nog inte tillverkarna (Hager, garo, ABB m.fl) bestämmas av Svenska elregler, den dimensionen bestämmer de säkert för att passa så många produkter i sitt eget sortiment som möjligt och att passa på så många marknader som möjligt.
För maskinkostnaden och lagerkostnaden stiger dramatiskt om man ska tillverka och lagerhålla många modeller.
 
Bob_the_builder
stefan100 skrev:
köpte denna -

[länk]
samt 6mm2 blä/gulgrön
Borde ta mig vidare :)
Det blir säkert bra. Du sparade dessutom 4 kr i förhållande till Hagers egna lösning som är gjorda för att sitta i den outnyttjade delen av centralen. :rolleyes:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
stefan100 skrev:
köpte denna -

[länk]
samt 6mm2 blä/gulgrön
Borde ta mig vidare :)
Min åsikt om den där plinten (som amatör) är att den är extremt irriterande och svårjobbad. Hagers plintar är ljusår bättre, så till den grad att jag har funderat på att byta ut mina befintliga eldonplintar mot Hagers. Måste bara kolla om de går in i kapslingen...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.