tommib
Thomas_Blekinge skrev:
Men då får man vara noga med beteckningar. En ejektorpump lyfter inte mer än 10 m. Bara en kombination av en tryckpump och en ejektordel nere i borrhålet kan göra det. Men då kan man lika gärna sänka ned en tryckpump i borrhålet med mycket bättre verkningsgrad.
En sugpump kan inte heller lyfta med än 10 m på sugsidan, oavsett om den är själsugande eller inte.
Njaeh......

Nu hade jag visserligen inte läst så mycket om ejektorpumpar innan jag snubblade in i denna tråd men som jag förstår det så är vitsen med en ejektorpump att allt som behöver underhåll/kan gå sönder kan monteras ovan jord i pumphuset eller motsv. Själva ejektorpumpen (eller som vi sa på kemin, venturisug) är en extremt robust konstruktion utan rörliga delar som i princip inte kan gå sönder eller sätta igen. Då kan man offra lite verkningsgrad för att få ett system som är lätt att underhålla.

Angående nomenklaturen håller jag egentligen med dig men den gängse benämningen när man googlar verkar vara ejektorpump för hela systemet, inte bara delen i brunnen.

Du har i övrigt rätt i att ingen sugpump klarar mer än ca 10m, pga fysik.

tommib skrev:
Njaeh......

Nu hade jag visserligen inte läst så mycket om ejektorpumpar innan jag snubblade in i denna tråd men som jag förstår det så är vitsen med en ejektorpump att allt som behöver underhåll/kan gå sönder kan monteras ovan jord i pumphuset eller motsv. Själva ejektorpumpen (eller som vi sa på kemin, venturisug) är en extremt robust konstruktion utan rörliga delar som i princip inte kan gå sönder eller sätta igen. Då kan man offra lite verkningsgrad för att få ett system som är lätt att underhålla.

Angående nomenklaturen håller jag egentligen med dig men den gängse benämningen när man googlar verkar vara ejektorpump för hela systemet, inte bara delen i brunnen.

Du har i övrigt rätt i att ingen sugpump klarar mer än ca 10m, pga fysik.
Det köper jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.