38 835 läst ·
116 svar
39k läst
116 svar
Hur kopplar elektriker el idag i villa?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Ja, jag tyckte ju att SAAB i Trollhättan var lite öken, eftersom man där hade fel fasföljd. Varje gång det kommit in en "utsocknes" elektriker så fick man gå och fasvända. (Kontroll vid idtrifttagning, vad är det?elmont skrev:Vilka färger man har på faserna är på intet sätt avgörande och det varierar lite mellan olika företag/montörer. Tidigare var det oftast svart, brun, vit men nu är det nog vanligare med brun, svart grå/vit. Ännu tidigare kunde det vara vilka färger som helst, i bostäder i alla fall, då det i allmänhet inte har någon betydelse och skulle nått gå åt fel håll ändrar/ändrade man bara fasföljden för just den apparaten. Rätt eller fel är ju en annan fråga![]()
Detta var tills jag började arbeta vid SKF i Göteborg. Där hade man ingen definierad fasföljd alls. Uttagen var kopplade lite hur som haver. Så om man pluggade in fel maskin i fel uttag, så fick man vänja sig vid att den kunde gå baklänges...
Så, allt var inte bättre förr...
Jag har börjat skissa på mitt behov av belysning och uttag, styrka på säkringar, hur många säkeingar, osv... och funnit det vara ganska knivigt. Kör jag exempelvis dammsugare på 2000W, har på TVn, belysning och kaffekokare på samma propp, då räcker det inte med rött. 
Jag får i så fall para ihop uttag som används sällan med uttag som används mer frekvent. Och kan det inte vara bra att lägga belysningen i huset på samma propp? Har 8 olika "rum" i olika storlekar, eller rättare sagt skulle jag vilja ha belysning motsvarande 75W eller starkare i dessa rum. Tänkte mig detta vara kopplat ihop på samma propp. Är det lämpligt och kan jag ha stickkontakter som används sällan i denna "lina"?
Den kombinerade kyl- och frysen bör ha någon funktion kopplad till sig som ex kaffekokare, ljuset i köket eller något sådant. Då upptäcker man snabbare om den lägger av.
Vad hade ni valt för styrka på proppen i mitt fall och vilken storlek på kabel? Räcker 1.5mm2?
Jag får i så fall para ihop uttag som används sällan med uttag som används mer frekvent. Och kan det inte vara bra att lägga belysningen i huset på samma propp? Har 8 olika "rum" i olika storlekar, eller rättare sagt skulle jag vilja ha belysning motsvarande 75W eller starkare i dessa rum. Tänkte mig detta vara kopplat ihop på samma propp. Är det lämpligt och kan jag ha stickkontakter som används sällan i denna "lina"?
Den kombinerade kyl- och frysen bör ha någon funktion kopplad till sig som ex kaffekokare, ljuset i köket eller något sådant. Då upptäcker man snabbare om den lägger av.
Vad hade ni valt för styrka på proppen i mitt fall och vilken storlek på kabel? Räcker 1.5mm2?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Man brukar grovt räkna 10 uttag per grupp, där ett belysningsuttag räknas som ett - detta för 10 A och 1.5 mm². Andra storlekar på säkring och kabel kommer bara att se konstigt ut. Det är alltså ok att blanda uttag och belysning på samma grupp, men samtidigt fördelar med att dela upp dem. Andra riktlinjer är en grupp per 30 m². Det ska totalt vara minst två olika grupper till belysningen, gärna olika faser, allt för att undvika ett totalsvart hus.
Normalt behöver man inte bekymra sig på mycket om uttagen för allmänbruk. Dammsugaren brukar "få plats" utan problem. Det är bara uttag för dedikerade apparater främst i kök som kan behöva egna grupper. Det viktiga där är att försöka fördela dessa "tunga" uttag jämnt mellan de tre faserna. Kyl/frys ska ha sin egen grupp enligt dagens regler, men det är inget heligt så du kan gärna behålla det som det är idag. Det är ju bra om det märks om just den säkringen skulle lösa, men löser denna säkring så är nog också kylen trasig.
Normalt behöver man inte bekymra sig på mycket om uttagen för allmänbruk. Dammsugaren brukar "få plats" utan problem. Det är bara uttag för dedikerade apparater främst i kök som kan behöva egna grupper. Det viktiga där är att försöka fördela dessa "tunga" uttag jämnt mellan de tre faserna. Kyl/frys ska ha sin egen grupp enligt dagens regler, men det är inget heligt så du kan gärna behålla det som det är idag. Det är ju bra om det märks om just den säkringen skulle lösa, men löser denna säkring så är nog också kylen trasig.
Apparater som kaffekokare, mikro (min är på 800W som högsta alternativ), brödrost, vattenkokare, TV, stereo, dator... Är det saker som kräver mycket el?Bo.Siltberg skrev:Man brukar grovt räkna 10 uttag per grupp, där ett belysningsuttag räknas som ett - detta för 10 A och 1.5 mm². Andra storlekar på säkring och kabel kommer bara att se konstigt ut. Det är alltså ok att blanda uttag och belysning på samma grupp, men samtidigt fördelar med att dela upp dem. Andra riktlinjer är en grupp per 30 m². Det ska totalt vara minst två olika grupper till belysningen, gärna olika faser, allt för att undvika ett totalsvart hus.
Stereo TV dator är lågeffektförbrukare.
Såhär tänker man:
Först och främst får speciella strömförbrukare en egen gruppsäkring.
Dessa är t.ex. VVB, TM, TT (varmvattenberedare, tvättmask, torktumlare), värmepumpar (VP), centraldammsugare, elradiatorer, ev elgolvvärme, vattenpump
Ja ungefär de här prylarna får ofta en helt egen säkring (eller säkringsgrupp).
Men ibland blandar man ihop det lite, det är t.ex. inte ovanligt att golvvärmen i badrummet går på samma som belysningen, eller att centraldammsugaren delar säkring med lite annat.
Förutom dessa förbrukare så får köket och ev garage behandlas lite speciellt.
Men sen kan man anse all annan el i huset som allmänbelysning och allmänuttag, och då brukar man helt enkelt sätta runt 10 uttag, eller fler, per säkring.
T.ex. ett till fyra rum på en säkring, om vi snackar hall, sovrum etc.
En del förordar att det ska finnas två säkringar till varje rum, för att rum inte ska bli helt strömlösa, andra tycker att det är bäst med en enda säkring till ett rum.
Själv har jag svårt att se någon större finess med det första, och det är betydligt enklare att göra en gruppförteckning med det andra alternativet.
Men jag är inte troende fundamentalist här, vad gäller detta. Allt funkar.
Men sen när vi kommer till köket så är det en hel del strömkrävande apparater.
Så till köket blir det allt att skicka ett flertal säkringsgrupper.
1st (20mm rör) till spis (häll + ugn) med antingen 3x16A eller 1x 20A
1st till DM
1 st till kyl+frys + belysning
2 st till allmänuttag i köket
Anser jag är absolut minimum för ett välfungerande kök.
Alltså 5 st rör/kablar och 5 eller 7 säkringar.
Sen går det att krydda på något till om så önskas.
Såhär tänker man:
Först och främst får speciella strömförbrukare en egen gruppsäkring.
Dessa är t.ex. VVB, TM, TT (varmvattenberedare, tvättmask, torktumlare), värmepumpar (VP), centraldammsugare, elradiatorer, ev elgolvvärme, vattenpump
Ja ungefär de här prylarna får ofta en helt egen säkring (eller säkringsgrupp).
Men ibland blandar man ihop det lite, det är t.ex. inte ovanligt att golvvärmen i badrummet går på samma som belysningen, eller att centraldammsugaren delar säkring med lite annat.
Förutom dessa förbrukare så får köket och ev garage behandlas lite speciellt.
Men sen kan man anse all annan el i huset som allmänbelysning och allmänuttag, och då brukar man helt enkelt sätta runt 10 uttag, eller fler, per säkring.
T.ex. ett till fyra rum på en säkring, om vi snackar hall, sovrum etc.
En del förordar att det ska finnas två säkringar till varje rum, för att rum inte ska bli helt strömlösa, andra tycker att det är bäst med en enda säkring till ett rum.
Själv har jag svårt att se någon större finess med det första, och det är betydligt enklare att göra en gruppförteckning med det andra alternativet.
Men jag är inte troende fundamentalist här, vad gäller detta. Allt funkar.
Men sen när vi kommer till köket så är det en hel del strömkrävande apparater.
Så till köket blir det allt att skicka ett flertal säkringsgrupper.
1st (20mm rör) till spis (häll + ugn) med antingen 3x16A eller 1x 20A
1st till DM
1 st till kyl+frys + belysning
2 st till allmänuttag i köket
Anser jag är absolut minimum för ett välfungerande kök.
Alltså 5 st rör/kablar och 5 eller 7 säkringar.
Sen går det att krydda på något till om så önskas.
Och som regel dras all el i huset med 1,5 mm2 ledare och 10A säkring, utom för de apparater som helt enkelt behöver mer p.g.a effektbehovet.
Dessa apparater är i ett vanligt hem sällan fler eller andra än spisen (häll+ugn) och värmepump/elpanna/VVB.
I garaget är det inte ovanligt med ett eller några 16A avsäkrade uttag, trefas och ev enfas. T.ex. kan en högtryckstvätt, kompressor eller elsvets kräva 16A.
Dessa apparater är i ett vanligt hem sällan fler eller andra än spisen (häll+ugn) och värmepump/elpanna/VVB.
I garaget är det inte ovanligt med ett eller några 16A avsäkrade uttag, trefas och ev enfas. T.ex. kan en högtryckstvätt, kompressor eller elsvets kräva 16A.
Micro på 800W microvågseffekt ligger på ca 1200-1300W eleffekt, det är ungefär 5,5A, så två micron på en 10A säkring fungerar.
Vattenkokare ligger på ca 2200W (10A), kaffebryggare på ca 800-1400W per "platta", mer avancerad kaffebryggare kan ligga på 2200W. Brödrosten ligger på ca 500-800w per brödskivefack.
Vattenkokare ligger på ca 2200W (10A), kaffebryggare på ca 800-1400W per "platta", mer avancerad kaffebryggare kan ligga på 2200W. Brödrosten ligger på ca 500-800w per brödskivefack.
Okej, han menar att man inte exempelvis får dra en 4 ledarkabel till en 3 fasig förbrukare som ska ha nolla och jord, och lösa problemet med en ledare för lite genom att bygla nolla och jord. Är det så han menar ?
Precis så.Per72 skrev:
Det är inte tillåtet att använda sig av PEN (kombinerad skyddsjord (PE) och nolla (N)) ut till förbrukare (eller uttag för den delen heller).
Uppdelningen av PEN till PE + N måste ske som sista punkt i gruppsäkringscentralen, men kan ske tidigare också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden