6 819 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Väggladdare till Elbil
Jag har också en GTE och när jag kollade på detta så fick jag till svar att typ 2 Box (Europeiska bilar) utan fast kabel skall det finnas adaptrar till Typ 1 (USA/Asien) för. Men inte motsatt. Slutsats är att om du vill ha två boxar köp 2st Typ 2 utan sladd. Installerar du Typ 1 går den bara till Typ 1. Men jag köpte aldrig någon Box då vi i samma veva bestämde oss för att flytta och bygga nytt. Jag fick olika svar från VW, Bosch och en installatörs firma. Ovanstående svar var från Bosch som kändes trovärdigast.
Kolla med en märkes oberoende leverantör av boxar. Förstår att du vill ha Box. Jag har box på jobbet och 16a hemma. Det tar mycket längre tid hemma. Jag är intresserad över vad du kommer fram till då jag kommer ha samma frågeställning om någon månad.
Kolla med en märkes oberoende leverantör av boxar. Förstår att du vill ha Box. Jag har box på jobbet och 16a hemma. Det tar mycket längre tid hemma. Jag är intresserad över vad du kommer fram till då jag kommer ha samma frågeställning om någon månad.
har redan 35A idag. Jag har fått tips om http://www.cleancharge.dk/produkter/ De har en easy box som är T2 kontakt så man kan sedan sätta vilken kabel man vill. Har sedan innan haft deras väggladdare men då med fast kabel, detta är ju mycket bättre
Jag tänker på möjligheten till att få 20 eller 25A 1fas. Det verkade som alla laddare utom DC-laddning är 1fas, med olika laddsteg, 8,10,16,20A tex.Odjuret skrev:Visst är det aldrig fel att överdimensionera, men varför ska jag dra 25mm rör? När kommer jag vilja uppdatera mitt 16A 3-fas uttag? Är inte nästa steg 32A? Men oavsett när kommer man få användning av något som är mer än 16A?
Med tanke på hur folk idag snarare gör allt för att sänka sin huvudsäkring så verkar det dumt att förbereda för att gå uppåt i storlek...
Däremot kan det vara smart att inte låta alla uttag sitta på samma säkring....
5st 4mm2 behöver lite grövre rör.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Jag tror å andra sidan att om folk verkligen kommer att börja ladda sina bilar hemma med de effekterna så kommer elnätet att braka ihop, och för att inte det skall göra det så kan vi räkna med en kraftfull motåtgärd från elnätsleverantörerna, typ effekttaxan från helvetet.Müssli skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma fasta avgift på el mellan 16-25 A hos Göteborg Energi. Det kanske är fler som har det så?
Jag tror personligen att det kommer explodera elbilar på marknaden och en av de saker som efterfrågas mest är snabbladdning hemma. Då blir det säkert inte ovanligt med 35 A eller mer som hushållsel. Jag tycker inte alls det är en dum idé att förbereda för 32A CEE-uttag i garaget.
Så även om ett 25mm rör inte kostar något direkt extra, så tror jag att vi skall vara glada så länge vi kan ladda med 16A trefas... (I Partille så har vi redan blivit av med tariffen för mätarsäkringen. Det är samma för villa upp till 63A. Istället så har vi fått Sveriges brantaste effekttaxa med 25 kr/kW för den timmen under månaden med högst förbrukning. Om folk verkligen började ta ut den effekten konstant, istf. enstaka toppar så kan vi räkna med att den avgiften kommer att öka markant).
Typ 2 är det som sätts upp runt i kring där jag bor. utanför butiker, kontor och offentliga laddstationer.
Det finns om jag minns rätt kabelövergång till typ 1 från typ 2.
Göteborg Energi.
Bor du i partille så har du ett effekt "tillägg" på elränkingen, som styrs av din högsta timförbrukning på en månad. 24,75kr ink moms. för månadens högsta timförbrukning. Observera att det är i kronor.
Effekt är en rörlig avgift för den maximala belastningen av elnätets kapacitet och styrs av den högsta timförbrukningen varje månad (kW).
Lite belastnings info.
Säkringsstorlek Färg Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
16 A Grå 0-20 000 kWh 11 kW
20 A Blå 20 000-25 000 kWh 14 kW
25 A Gul 25 000-30 000 kWh 17 kW
35 A Svart 30 000-40 000 kWh 24 kW
50 A Vit 40 000-55 000 kWh 35 kW
63 A Koppar 55 000-70 000 kWh 44 kW
Säg att du toppar 24kW under en timme det ger en effektavgift på 594 kr den månaden.
Bor du i göteborgs elnätsområde så har du ingen effektavgift
men har en 500 mer i abonemangsavgift.
Det finns om jag minns rätt kabelövergång till typ 1 från typ 2.
Göteborg Energi.
Bor du i partille så har du ett effekt "tillägg" på elränkingen, som styrs av din högsta timförbrukning på en månad. 24,75kr ink moms. för månadens högsta timförbrukning. Observera att det är i kronor.
Effekt är en rörlig avgift för den maximala belastningen av elnätets kapacitet och styrs av den högsta timförbrukningen varje månad (kW).
Lite belastnings info.
Säkringsstorlek Färg Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
16 A Grå 0-20 000 kWh 11 kW
20 A Blå 20 000-25 000 kWh 14 kW
25 A Gul 25 000-30 000 kWh 17 kW
35 A Svart 30 000-40 000 kWh 24 kW
50 A Vit 40 000-55 000 kWh 35 kW
63 A Koppar 55 000-70 000 kWh 44 kW
Säg att du toppar 24kW under en timme det ger en effektavgift på 594 kr den månaden.
Bor du i göteborgs elnätsområde så har du ingen effektavgift
men har en 500 mer i abonemangsavgift.
Båda bilarna tar bara 1-fas. Ena har typ-2 och andra typ-1. En bra tanke är ju att förbereda ena laddplatsen för 3-fasladdning i form av ett typ-2-uttag med fast kabel. Den andra kan man installera en typ-1-box med fast kabel.
Laddboxar finns t.ex. här:
http://evconnect.se/collections/stationara-laddare
Exempel:
1st typ-2 32A 3-fas
1st typ-1 16A 1-fas
Man kan ju också använda boxar med uttag och lös kabel, men det gör ju att i/urkopplade av kabeln för att ha med sig i bilen för att ladda offentligt kan vara lite besvärligt. Dessutom är det billigare med en fast kabel.
Har gjort en liten sammanställning här på olika intressanta kommersiella laddboxar jag hittat:
http://elbil.forum24.se/elbil-post-54912.html#54912
Själv har jag byggt en egen till garaget med delar från clasohlson och laddkontroller från evbitz.uk.

Laddboxar finns t.ex. här:
http://evconnect.se/collections/stationara-laddare
Exempel:
1st typ-2 32A 3-fas
1st typ-1 16A 1-fas
Man kan ju också använda boxar med uttag och lös kabel, men det gör ju att i/urkopplade av kabeln för att ha med sig i bilen för att ladda offentligt kan vara lite besvärligt. Dessutom är det billigare med en fast kabel.
Har gjort en liten sammanställning här på olika intressanta kommersiella laddboxar jag hittat:
http://elbil.forum24.se/elbil-post-54912.html#54912
Själv har jag byggt en egen till garaget med delar från clasohlson och laddkontroller från evbitz.uk.

Det som behövs i "komponenter" är:
-Kapsling som tål utemiljö (200-lapp)
-Laddkontroller (ca. 1000kr och uppåt)
-Kontaktor/relä (200-lapp)
-ev. personskydd/automatsäkring (200-lapp)
-Laddhandske och kabel eller uttag och färdig kabel (1200-1500kr)
-jordplint (en 10:a)
-Internkablage och hylsor (några 10
r)
-Behörig installation (1500kr och uppåt) alt. CEE-don med kablage (200-lappar)
-annat praktiskt som elmätare mm (valfritt)
Klart billigare att bygga en själv med inköpta komponenter men inte jättebilligt det heller. Fördelen utöver kostnad är att man kan anpassa den precis som man vill ha den och förbereda för 3-fas mm.
-Kapsling som tål utemiljö (200-lapp)
-Laddkontroller (ca. 1000kr och uppåt)
-Kontaktor/relä (200-lapp)
-ev. personskydd/automatsäkring (200-lapp)
-Laddhandske och kabel eller uttag och färdig kabel (1200-1500kr)
-jordplint (en 10:a)
-Internkablage och hylsor (några 10
-Behörig installation (1500kr och uppåt) alt. CEE-don med kablage (200-lappar)
-annat praktiskt som elmätare mm (valfritt)
Klart billigare att bygga en själv med inköpta komponenter men inte jättebilligt det heller. Fördelen utöver kostnad är att man kan anpassa den precis som man vill ha den och förbereda för 3-fas mm.
Laddkontroller säljs för en tusenlapp, men elektroniken i den kostar några tior.
Laddhandsken säljs för dyra pengar, men är i grund och botten ett CEE-don med två extra poler för styrsignalerna.
Jag är väl medveten om hur västerländsk industri prissätter allt efter volymer och att den här marknaden fortfarande är rätt liten. Jag vidhåller att 8000 kr är fåningt mycket pengar med tanke på vad som finns i lådan.
Laddhandsken säljs för dyra pengar, men är i grund och botten ett CEE-don med två extra poler för styrsignalerna.
Jag är väl medveten om hur västerländsk industri prissätter allt efter volymer och att den här marknaden fortfarande är rätt liten. Jag vidhåller att 8000 kr är fåningt mycket pengar med tanke på vad som finns i lådan.
Som sagt, för att framtidssäkra så dra fram 3-fas 16A till de ställen du vill ha laddningen på.
JAg är övertygad om att det inte kommer finnas någon möjlighet förbruka mer energi...
I dag när de flesta försöker sänka sin huvudsäkring till 16A. Så klampar elbilsägarna fram och höjer...
JAg är övertygad om att det inte kommer finnas någon möjlighet förbruka mer energi...
I dag när de flesta försöker sänka sin huvudsäkring till 16A. Så klampar elbilsägarna fram och höjer...
Med tanke på försäkring och brandrisk mm är jag inte bekväm med att pula ihop något med komponenter som inte är CE-certifierade. Därför är din-normen bra att utgå ifrån vilket innebär en hög förädling redan i ingående komponenter.
Den här förädlingsdiskussionen kan man föra om de flesta produkter, inte minst el som ändå har stora serier. Lite plast, metall, glasfiberepoxy och kisel ska inte behöva kosta något...
Men eftersom serierna är små blir utvecklings- och produktionskostnaderna utslaget på få enheter.
Det viktigaste är att det funkar i alla lägen och att grejerna absolut inte blir farliga. Det är ju primärt det man betalar för med el och inte materialkostnad.
Den här förädlingsdiskussionen kan man föra om de flesta produkter, inte minst el som ändå har stora serier. Lite plast, metall, glasfiberepoxy och kisel ska inte behöva kosta något...
Men eftersom serierna är små blir utvecklings- och produktionskostnaderna utslaget på få enheter.
Det viktigaste är att det funkar i alla lägen och att grejerna absolut inte blir farliga. Det är ju primärt det man betalar för med el och inte materialkostnad.
Klicka här för att svara