4 197 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Får man dra el mellan anläggningar som ligger på olika fastigheter?
Sida 1 av 2
Min pappa som just nu bråkar för fullt med sin granne ( https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/270921-gar-det-att-ha-tva-pumpar-i-samma-brunn.html ) påstår att man inte får dra el från en fastighet till en annan hursomhelst, Stämmer detta? I detta fallet skulle el behöva dras från en fastighet till en pump i en brunn på en annan fastighet.
Servitutet säger att "Bosse har rätt att ta vatten ur Kalles brunn, samt att nedlägga, underhålla och förnya en vattenledning från brunnen". Jag misstänker att el till en pump kan falla in under detta, men min pappa (Kalle) tror inte det.
Någon som vet?
Servitutet säger att "Bosse har rätt att ta vatten ur Kalles brunn, samt att nedlägga, underhålla och förnya en vattenledning från brunnen". Jag misstänker att el till en pump kan falla in under detta, men min pappa (Kalle) tror inte det.
Någon som vet?
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
En ejektorpump är en sugande pump och kan inte lyfta vatten mer än 10 m på sugsidan. Undertrycket på sugsidan kan högst vara 1 bar under atmosfärstrycket (=0 bar abs). Så jag ser inte att den kan användas för stora höjder eller långa sugslangar.
En ejektorpump klarar ca 90m djupa brunnar!
http://vvsbutiken.nu/product.html/grundfos-cr-dw-ejektorpump-3?category_id=1484
http://vvsbutiken.nu/product.html/grundfos-cr-dw-ejektorpump-3?category_id=1484
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag tror att dte är lagom mycket gränsfall med den eldragningen, så att ingen kommer att bråka om det, ifall det nu inte är tillåtet.
Jag tror att syftet med förbudet är att ingen skall kunna sälja el från en fastighet till en annan. Dvs. du får inte försörja en fastighetselbehov från en annan.
Men om fastighet A genom servitut har något med elbehov placerat på fastighet B, så försörjs ju inte någon av fastighet Bs elbehov från A, bara för att A skickar över el till sin apparat.
Så om B i det här fallet klämmer ner en pump i borrhålet, och lägger ner en elkabel från sig, så har jag väldigt svårt att tro att någon skulle bråka om det. Knappast värt att anmäla till nätägaren.
Jag tror att syftet med förbudet är att ingen skall kunna sälja el från en fastighet till en annan. Dvs. du får inte försörja en fastighetselbehov från en annan.
Men om fastighet A genom servitut har något med elbehov placerat på fastighet B, så försörjs ju inte någon av fastighet Bs elbehov från A, bara för att A skickar över el till sin apparat.
Så om B i det här fallet klämmer ner en pump i borrhålet, och lägger ner en elkabel från sig, så har jag väldigt svårt att tro att någon skulle bråka om det. Knappast värt att anmäla till nätägaren.
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Jo, och då sitter en tryckande centrifugalpump på ovansidan och trycker ned vatten till ejektordelen som sitter nere i borrhålet och trycker tillbaka vattnet. Själva ejektropumpen i det hela kan inte suga mer än 10 m, det är bara fysik som gäller även i pumphål.nisse123 skrev:
Det är där det blir lite knepigt; två av traktens bönder har sina kor i hagar angränsande till Bosses tomt och Bosse har låtit dessa två gräva ned slangar från Bosses hus ut till hagarna där det går en hel drös med kor. Det är såna där långhåriga skotska kor som går ute året runt och vattnet är draget in i något form av vindskydd/stall.
Förut gick det bara några vanliga kor i hagarna och då tyckte pappa att det spelade väl ingen roll om de fick lite vatten på sommaren, men nu snackar vi 40 kor som dricker massor av vatten varje dag. Ni kan ju tänka er hur det sliter på den lilla pumpen och anläggningen
Dessutom finns misstankar om att Bosse säljer vattnet till bönderna, en av dem råkade säga för mycket en gång på fyllan...:/
Förut gick det bara några vanliga kor i hagarna och då tyckte pappa att det spelade väl ingen roll om de fick lite vatten på sommaren, men nu snackar vi 40 kor som dricker massor av vatten varje dag. Ni kan ju tänka er hur det sliter på den lilla pumpen och anläggningen
Finns ju all anledning att stoppa dumheterna och låta det få en korrekt form, det gynnar alla inblandade. Och eldelen kan man använda om man ska dra det till ytterligheter det är enkelt att visa på fel där om Bosse drar fram ledningar. Låt Bosse ta vatten via handpump om så önskas, av två idiotier verkar Bosse bära den största sett till trådarnas beskrivningar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 491 inlägg
Servitutet gäller till förmån för Bosses fastighet och dess behov.
I det ingår absolut inte grannarnas kor.
Innebär alltså inte rätt till obegränsat med vatten att göra vad man vill med...
I det ingår absolut inte grannarnas kor.
Innebär alltså inte rätt till obegränsat med vatten att göra vad man vill med...
Redigerat:
Vore ju ingen vits med ejektorpumpar om de inte hade bättre prestanda än en sugpump. Ejektorpump används ju just i djupborrade brunnar.
Lyfthöjden räknas från vattenytan i borrhålet. På vilket djup ejektorn eller en dränkpump för den delen sitter spelar ingen roll.
Lyfthöjden räknas från vattenytan i borrhålet. På vilket djup ejektorn eller en dränkpump för den delen sitter spelar ingen roll.
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Men då får man vara noga med beteckningar. En ejektorpump lyfter inte mer än 10 m. Bara en kombination av en tryckpump och en ejektordel nere i borrhålet kan göra det. Men då kan man lika gärna sänka ned en tryckpump i borrhålet med mycket bättre verkningsgrad.Patrick E skrev:
En sugpump kan inte heller lyfta med än 10 m på sugsidan, oavsett om den är själsugande eller inte.