Hej,
Skall bygga nytt garage och har 2st pluginbilar så tänkte installera väggladdare på var sin sida istället för använda de mobila laddarna man fick med bilen.
Någon som har tips på bra laddare?

faktiskt inte koll på det, den ena är en Golf GTE och den andra en Fisker Karma och inte samma kontakt, sedan kanske man byter bil så vill ha någon modell där man kan byta enkelt

Du bygger ju fast dig lite om du mpnterar fasta laddare för varje modell, det enklaste är ju bara att ha 3-fas 16A uttag vid varje laddplats , så kan du ju byta plats på bilarna om du vill. Så fungerar det med Tesla iaf, fast där är ju laddelektroniken inbyggd i bilen. Någon särskild anledning att du vill bli av med de mobila laddarna?

japp har ritat in 3fas i handlingarna att det skall finnas där men tänkte ha upp en väggladdare så man inte har de mobila liggandes plus det går väl ladda lite fortare med en riktigt väggladdare plus säkrare.

Jag tror också att ett 3fas uttag vid varje plats är bra. Dra gärna 25mm rör så du kan få in större än 16A efteråt om ni ändå bygger nytt.

Väggfast laddare är väl en DC-laddare då?
Kanske lite onödigt om bilen redan har stöd för 230VAC/400VAC in via en laddkabel av rätt modell.

jag vet inte om fiskern har stöd för laddkabel rätt in. inte heller Golfen för annars hade man väl inte lagt med portablare laddare med dem

Är inte Golfens laddare bara en signalenhet för att berätta för bilelektroniken vilken laddström som den kan dra?

Golfen har T2 och fiskern T1 tog jag reda på

D
Kanske bättre att ha uttaget i taket om du inte vet att det blir på rätt sida. Då är det väl också lättare att bli av med sladden när man inte använder den men ändå vill ha den nära till hands.

det är rätt högt tak men det är 2 parkeringar bredvid varandra så ena laddboxen kommer vara på vänster vägg längst fram och den andra på höger vägg längst bak så finns det alltid beroende på vilka bilar man har i framtiden men det är även ett 3fas inritat i taket för framtida bruk

O
corre skrev:
Jag tror också att ett 3fas uttag vid varje plats är bra. Dra gärna 25mm rör så du kan få in större än 16A efteråt om ni ändå bygger nytt.

Väggfast laddare är väl en DC-laddare då?
Kanske lite onödigt om bilen redan har stöd för 230VAC/400VAC in via en laddkabel av rätt modell.
Visst är det aldrig fel att överdimensionera, men varför ska jag dra 25mm rör? När kommer jag vilja uppdatera mitt 16A 3-fas uttag? Är inte nästa steg 32A? Men oavsett när kommer man få användning av något som är mer än 16A?
Med tanke på hur folk idag snarare gör allt för att sänka sin huvudsäkring så verkar det dumt att förbereda för att gå uppåt i storlek...
Däremot kan det vara smart att inte låta alla uttag sitta på samma säkring....

Idag är det dyrt med större huvudsäkring i Sverige. Det är inte omöjligt att vår konstiga debiteringsmodell försvinner i framtiden. Det är väldigt enkelt att lägga in ett större rör idag, till en förbrukare som det inte alls är otänkbart att du vill ha större effekt på i framtiden (snabbladdning). Merkostnaden är inte heller den något att orda om.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma fasta avgift på el mellan 16-25 A hos Göteborg Energi. Det kanske är fler som har det så?
Jag tror personligen att det kommer explodera elbilar på marknaden och en av de saker som efterfrågas mest är snabbladdning hemma. Då blir det säkert inte ovanligt med 35 A eller mer som hushållsel. Jag tycker inte alls det är en dum idé att förbereda för 32A CEE-uttag i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.