Hej
Ni som kan det utantill. Vad är max effekt för 2fas 400v 16 A respektiv 20 A.
Tack för hand.

Det är 400x16 W respektive 400x20 W, som vanligt P=UxI,

6400 w / 8000 w

Det raka svaret på frågan är spänningen * strömmen. 16*400=6400W och 20*400=8000W. Men om vi till exempel pratar om en spishäll som är inkopplad på två faser och nolla så blir det i stället 2*16*230=7360 och 2*20*230=9200. Vad är det du skall koppla in?

Avemo skrev:
Det raka svaret på frågan är spänningen * strömmen. 16*400=6400W och 20*400=8000W. Men om vi till exempel pratar om en spishäll som är inkopplad på två faser och nolla så blir det i stället 2*16*230=7360 och 2*20*230=9200. Vad är det du skall koppla in?
Har kopplat in en spis häll på 6,5 kw men när jag sätter på alla plattorna samtidigt på max då slocknar den! Sätter jag på 3 plattor på max, funkar den.
Har läst manualen men hittar inget om effekt spärr.

Nu ser jag att det är 16 A och inte 20.

Slocknar hällen därför att en säkring går eller är det bara att slå av och slå på spisen för att det skall starta igen? Om inte säkringen går så har det inte med matningen att göra.

Avemo skrev:
Slocknar hällen därför att en säkring går eller är det bara att slå av och slå på spisen för att det skall starta igen? Om inte säkringen går så har det inte med matningen att göra.
Nej, säkringen går inte utan plattan slocknar och då ska man starta plattan igen.
Det är 2 fas och nolla. Jag trodde oxå att det ska bli 2 separata faser med gemensam nolla. Men blev tveksam. Blir knte klokare på manualen.

http://st.bygghemma.se/files/5dd10ba6-8ec8-409c-92c5-b1f2ec596221/bruksanvisning.pdf

Som sagt ett fel som det du beskriver har inget med matningen att göra. Men jag förutsätter att du är tvärsäker på att det finns nolla i matningen, utöver de två faserna?

Matstj skrev:
Det är 2 fas och nolla. Jag trodde oxå att det ska bli 2 separata faser med gemensam nolla. [/url]
Hur menar du med det ovanstående?

På sidan 12 kan du hitta att den är avsedd för 220 - 240V och 50 - 60 Hz. Då krävs en nolla i vårt elnät. Det var inte så mycket information i den manualen men hällen kan högst troligt anslutas till en eller två faser och nolla. Ditt problem har inte med säkringarna att göra.

• Gilla
mangeurds
  • Laddar…
400 V 2N vad innebär det i max effekt ? Blir det 7360 eller 6400 w ?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det innebär att i det här fallet blir 2 *16 a * 230 v = 7360 watt.

Periodvis kan man ta ut mer effekt utan att säkringarna brinner.
Lasten på respektive fas kan inte överstiga 3680 w. En lösning med t.ex. 6000 w och 1360 w fungerar inte trots att effekten inte överstiger 7360 w.

Ett tips är att mäta spänningen i plinten vid full last. En möjlighet skulle kunna vara en glapp kontakt som ger underspänning vid full last.

Om det är en induktionshäll ? Då gissar jag att den innehåller ett underspänningsskydd som kopplar ur induktionsmodulerna vid för låg spänning.

Redigerat:
  • Gilla
CüberDüne
  • Laddar…
På vår induktionshäll kan man inte ha på alla plattor på max samtidigt. Det är en begränsning som står att läsa om i vår bruksanvisning.

Tobbe_3 skrev:
Det innebär att i det här fallet blir 2 *16 a * 230 v = 7360 watt.

Periodvis kan man ta ut mer effekt utan att säkringarna brinner.
Lasten på respektive fas kan inte överstiga 3680 w. En lösning med t.ex. 6000 w och 1360 w fungerar inte trots att effekten inte överstiger 7360 w.

Ett tips är att mäta spänningen i plinten vid full last. En möjlighet skulle kunna vara en glapp kontakt som ger underspänning vid full last.

Om det är en induktionshäll ? Då gissar jag att den innehåller ett underspänningsskydd som kopplar ur induktionsmodulerna vid för låg spänning.
Der är ingen induktionshäll. Jag ska kolla om det är nåt glapp. Men eftersom jag har kopplat den själv tror inte att det är så.
Gissar att det finns nån sort effekt spärr som grund inställning från fabriken. Hur blir man av med det har jag mindre aning om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.