Jag ska byta dimmer och när jag plockade bort den gamla upptäckte jag att den var kopplad till en svart och en brun kabel. Två blå kablar är sammankopplade med en sockerbit men var alltså inte kopplade till dimmern.
Vid byten på andra platser i huset har svart och brun alltid varit ledare. Nollan har alltid varit blå och eftersom personen som bott här innan mig verkar ha varit riktigt slarvig törs jag inte rakt av lita på att det är kopplat rätt.. Dimmern som jag precis tog bort har dock funkat så jag vet inte. Hursomhelst.
Så frågan är om nollan verkligen kan vara brun eller svart i detta fall? Just till denna brytare?
Jag har en voltmeter men jag behöver er hjälp för att vara på den säkra sidan. Om jag får 230 över svart och brun då måste den ena vara nolla eller hur? Hur vet jag vilken av dem som är nollan?
Om både svart och brun är ledare borde jag få 400V?
Vid byten på andra platser i huset har svart och brun alltid varit ledare. Nollan har alltid varit blå och eftersom personen som bott här innan mig verkar ha varit riktigt slarvig törs jag inte rakt av lita på att det är kopplat rätt.. Dimmern som jag precis tog bort har dock funkat så jag vet inte. Hursomhelst.
Så frågan är om nollan verkligen kan vara brun eller svart i detta fall? Just till denna brytare?
Jag har en voltmeter men jag behöver er hjälp för att vara på den säkra sidan. Om jag får 230 över svart och brun då måste den ena vara nolla eller hur? Hur vet jag vilken av dem som är nollan?
Om både svart och brun är ledare borde jag få 400V?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I den dosan skulle jag gissa att blå är nolla. Beroende på hur gammalt det är så kan brun vara fas och svart tändtråd eller omvänt. Normalt finns ingen nolla ansluten till dimmern. För dimmerns del spelar det dessutom ingen roll om du förväxlar fas och tändtråd.
Ja det spelar t.o.m (funktionsmässigt) inte någon roll om man dimrar på nollan, dvs det går att sätta dimmern på de blå kablarna istället och sätta ihop svart och brun.Avemo skrev:
Men detta så ska man naturligtvis inte göra, då det blir ett regelfel (även om nu tekniken i sig fungerar)
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nej Avemo menade nog de dimrar (ofta LED dimmers) som kräver 3 trådar, fas, tändtråd och nolla. OM man har en sådan dimmer så kan det ev. spela roll om man råkar växla fas och tändtråd. På normal "två tråds" dimmer (dvs. utan inkopplad nolla) spelar det ingen roll om man råkar förväxla fas och tändtråd.
Att förväxla nollan med ex. tändtråd får däremot ödesdigra konsekvenser.
Att förväxla nollan med ex. tändtråd får däremot ödesdigra konsekvenser.
Klicka här för att svara