1 118 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Bytte strömbrytare - nu är det stendött
Skulle byta strömbrytare i äldre hus (1933). Tidigare var där en sensorstyrd strömbrytare som hade gett upp så att där lyste hela tiden. Tog en tidigare använd strömbrytare från ett annat rum att sätta dit. Men först ut med propp.
Lyckades koppla den fel så att säkringen löste ut.
När jag sedan kopplat bort strömbrytaren, löslagt alla kablar så kopplade jag in säkringen igen. Därefter mätte jag för utslag: Stendött. Dubbelkollade säkringen: aktiv.
Dessutom har jag märkt att rummet bredvid också är stendött, trots aktiv säkring.
Har inte noterat att något skulle ha bränt eller liknande. Men, för första gången är jag rådlös. Har jag missat något?
Lyckades koppla den fel så att säkringen löste ut.
När jag sedan kopplat bort strömbrytaren, löslagt alla kablar så kopplade jag in säkringen igen. Därefter mätte jag för utslag: Stendött. Dubbelkollade säkringen: aktiv.
Dessutom har jag märkt att rummet bredvid också är stendött, trots aktiv säkring.
Har inte noterat att något skulle ha bränt eller liknande. Men, för första gången är jag rådlös. Har jag missat något?
Antingen har en huvudsäkring löst ut eller så är säkringen som du tror är hel trasig. Är det automatsäkring eller smältsäkring? Om det är en vanlig porslinssäkring (smältsäkring) kan den vara trasig trots att "pluppen" inte har lossnat.
Om du har automatsäkringar så KAN de också gå sönder men det är ytterst ovanligt. Då skulle jag gissa på att det är en huvudsäkring som brukar sitta vid elmätaren. Tänk på att det även där kan finnas en trasig säkring som ser hel ut. Byt alla tre om du är osäker. (Om du har tre säkringar vill säga.)
Om du har automatsäkringar så KAN de också gå sönder men det är ytterst ovanligt. Då skulle jag gissa på att det är en huvudsäkring som brukar sitta vid elmätaren. Tänk på att det även där kan finnas en trasig säkring som ser hel ut. Byt alla tre om du är osäker. (Om du har tre säkringar vill säga.)
Klicka här för att svara