El
123abc: [citat] Det undrar jag med då jag endast ser fas och jord i uttaget, men TS gör det rätta och ringer en elektriker istället för att ge sig på något livsfarligt när man inte förstår.
tommib: [citat] och dra fram fast fas så att projektorn inte slocknar när någon petar på lampknappen. Att släcka en projektor genom att dra ur pluggen istället för att låta den kyla ner lampan (vilket den gör när man slår av den med fjärren/knappen) är ett bra sätt att bränna pengar på dyra projektorlampor.
123abc: Kapslingarna har även hållare för små buntband (strips) vilket jag rekommenderar att ni använder så blir det en bra dragavlastning av kablarna. Den dubbla är helt okej och hyfsat med plats i, om kapslingen sitter dolt t.ex ovanför undertak så slå en cirkel med kabeln så det finns lite extra om det någon gång behövs.
GK100: Man är varken tvungen till eller ska göra en sån, det är helt felaktigt. Läs och förstå tex hempularens utmärkta inlägg här ovan, skrota sen ditt mästerverk (om det nu är det på bilden).
Tobbe_3: Lägg pengarna på jordfelsbrytare istället om sådan saknas och se till att jordade uttag finns i hela köket. I vanliga bostadsrum med plastmatta- eller trägolv ger jordade uttag en marginell säkerhetshöjing eftersom nästan alla nyare apparater är av klass 2 typ ( D.v.s. apparater med dubbel isolering som inte nyttjar skyddsjord som skyddsbarriär.)
Tobbe_3: [citat] Jag vägar inte beskriva jobbet i detalj eftersom jag inte vet om stolpen innehåller mer komponenter som behöver demonteras t.ex tändapparat och kondensator för faskompensering. Generellt skall alla dessa komponenter tas bort så att lamphållaren försörjs av fas + nolla. Eventuellt finns en säkring i stolpen som kan vara kvar.
dadid: Inte 1099 NOK, men likväl värt att länka. Om texten stämmer ställs det alltså krav på JFB B i Norge: http://www.elbilgrossisten.no/collections/jordfeilbryter
ankan_84: Yes, ska tillägga att problemet är under utredning.
Bo.Siltberg: Jodå, en elpatron på 6-9 kW kan driva väldigt mycket ström genom sin överledning från två friska faser till en bruten fas ;) Dagens elektronik, inkl LED och lågenergilampor fungerar dessutom fullt ut vid mycket låga spänningar så man märker öht ingenting! Glödlampor för 230 V är den bästa indikatorn. Detta är inget fel som du behöver gräva i mer. Detta problem med att en
WardiW: Nu är problemet löst, min elektriker kom och bytte ut dimmer och det började fungera igen, men det visade sig att en lampa hade gått sönder. Även om problemet är löst så har vi inte lyckats lista ut exakta felet eftersom jag hade provat med en annan likadan dimmer och det hade inte funkat.
Matstj: [citat] Det har inte varit tal om att modifiera lampan utan tipset var två hål i taket ett för genomföring till lampan och ett bredvid så att kabeln går igenom taket. Kabel ska förstås vara EKK avsedd för våta utrymme. Men det har inte TS frågat efter.
Peter2400: [citat] Det är nog enklare/säkrare/billigare och ger bättre noggrannhet att köpa en sådan här istället, http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-med-optisk-givare-Efergy-e2-Opto/36-5041
Müssli: Försök dra ur trådarna som elmont skriver, det kanske går att lägga mottagaren där taklampan sitter? I så fall går det bra att sätta täcklock över dosan och bokhyllan framför.
MostWanted: Den fungerar!! Stort tack för hjälpen, sparade ni in ett par tusingar åt mig :thumbup:
toolman77: sitter det en dosa under den befintliga lampkontakten eller är det bara sladdar som kommer ut ut taket? är det en takdosa eller en kopplings/apparatdosa? Om det är en dosa, försvinner sladdarna åt olika håll? 4 sladdar kan även vara nolla, två faser och jord om du har kronkontakt.
gbgustaf: Ja frågan är väl mest om jag måste ta upp en eller två luckor i taket....
Mikael_L: [citat] Naturligtvis måste man räkna och mäta osv. :eek: ;) Men egentligen har han säkert rätt. Med stor sannolikhet går det att byta till C13 utan några mankemang. :)
Jarlsgård: Är det OK om jag spinner vidare lite på din fråga och därmed eliminerar en till tråd om i princip samma sak? :) För jag är nämligen också på jakt efter strömbrytare som harmoniserar med husets ålder, dock har jag 60-talshus och dessa brytarna : [bild] Och precis som Magham så är inte heller jag på jakt efter någonting med stora brytare utan vill ha snarlika de jag har idag fast
devavi: [citat] jaha? varför kör du inte enbart på löpande isåfall?
jackass: Tack för alla svar. Var kanske otydlig men mycket riktigt är det 5w konstantströmsarmatur som jag skall köra med gemensamt drivdon. Alla spottar kommer sitta inom 2m från mitten där jag avser att ha drivdonet. Grenboxen ser fiffig ut även om inte alla 7 lampor får rum i samma.
tommib: [citat] Det här är egentligen en helt annan fråga, som kanske skulle passa bättre under belysning. Hur som helst måste du bestämma vilken typ av lampa du vill ha och köpa en dimmer som passar. LED är notoriskt kinkiga, lågenergi kanske inte går att dimma alls och "annan tjafs" är så ospecifikt att det inte går att ge någon rekommendation. Du kan troligen inte blanda lampor och
-MH-: Har köpt Julas batteritestare, tycker den är OK för pengarna. Voltmeter kombinerat med variabelt belastningsmotstånd.
-MH-: Det jag hela tiden sagt, är att smältsäkringen styr kontaktorn som stänger av strömmen till allt. Någon frågade vad jag menade och undrade om smältsäkringen är den enda delen som styr kontaktorn, och jag utvecklade och svarade att det ör nog så. Om alla nu förstår hur kontaktorn styrs (av smältsäkringen), så behöver vi kanske inte tjata om det vidare? Effektregleringen sköts ej