Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Under normala förutsättningar får man det. Den måste vara avsäkrad enligt tumregeln 10 A / 1.5 mm² eller 16 A / 2.5 mm² för att inte försämrad kylning ska bli en faktor.
Du får givetvis problem ifall den behöver bytas - då får du förlägga en ny kabel istället.
Du får givetvis problem ifall den behöver bytas - då får du förlägga en ny kabel istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Även en huvudledning får byggas in under samma slags villkor, (max) avsäkring och ledararea.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Då är det lugnt. Du har alltså mätarsäkringar eller huvudsäkringar inomhus som sätter gränsen för belastningsströmmen till 25 A för denna huvudledning, och det är då inga problem med infälld 6 mm². Den säkring som sitter ute är då troligen en servissäkring som då enbart är kortslutningsskydd - den kan vara upp till 63 A utan problem.
Klicka här för att svara

