P
Får man bygga in kabeln på bilden ?
Tänkte bättra på isoleringen och då hamnar den inne i väggen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under normala förutsättningar får man det. Den måste vara avsäkrad enligt tumregeln 10 A / 1.5 mm² eller 16 A / 2.5 mm² för att inte försämrad kylning ska bli en faktor.

Du får givetvis problem ifall den behöver bytas - då får du förlägga en ny kabel istället.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Det är alltså den inkommande elkabeln till huset jag menar. Den vita utanpåliggande till höger i bild kan vara kvar.

Varför inte lossa på kabeln och lägga den utanpå?.

P
Tror den blir för kort då. Tänkte regla på 70mm plus osb och gips.

Även en huvudledning får byggas in under samma slags villkor, (max) avsäkring och ledararea.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Ok tack. Det är 6 mm och avsäkrat med 25 A inne i huset. Vad som sitter uppe i elstolpen vet jag inte.

Då är det lugnt. Du har alltså mätarsäkringar eller huvudsäkringar inomhus som sätter gränsen för belastningsströmmen till 25 A för denna huvudledning, och det är då inga problem med infälld 6 mm². Den säkring som sitter ute är då troligen en servissäkring som då enbart är kortslutningsskydd - den kan vara upp till 63 A utan problem.

Nu verkar jag ha missat något. Det är alltså ok att bygga in en utanpåliggande kabel?
Jag trodde det fanns krav på att kabeln skulle gå att byta i efterhand, men då verkar jag ha missuppfattat. Eller?

P
Den här kabeln ligger iof i ett rör nästan hela vägen men skulle ändå inte gå att dra ur. Får väl ta smällen och öppna upp väggen om nåt skulle hända.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.