2 775 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Räcker 1,5 kabel till billyft
http://www.verkstadsexperten.se/2-pelarlyft-1/2-pelarlyft-42-ton-med-korbrygga
Nu säger de säkring 16A och trefas. Men då måste jag köpa FK kabel som är 2.5 och det kostar pengar. Nu har jag en massa FK kabel 1.5 och då undrar jag om man inte kan säkra det hela till 10A? Borde det inte funka, då motorn är på endast 2200 W och trefas? Det är cirka 10 meter mellan skåp och motor. Eller ska jag dra dubblad 1.5 kablar?
Nu säger de säkring 16A och trefas. Men då måste jag köpa FK kabel som är 2.5 och det kostar pengar. Nu har jag en massa FK kabel 1.5 och då undrar jag om man inte kan säkra det hela till 10A? Borde det inte funka, då motorn är på endast 2200 W och trefas? Det är cirka 10 meter mellan skåp och motor. Eller ska jag dra dubblad 1.5 kablar?
Om de säger 16A så är det säkert bra att säkra av den 16A. Med tanke på att du lägger 19kkr på en billyft skulle jag inte se ytterligare 500 kr på rätt FK som ett särskilt stort problem....
Du ska absolut inte dra några dubbla 1,5kvmm, det är helt fel. Om du ska göra någon slags budgetlösning så är det i så fall 1,5kvmm och 10A säkring. Det borde gå med tanke på motorns märkeffekt men skyll inte på mig om du ändå måste göra om det.
Du ska absolut inte dra några dubbla 1,5kvmm, det är helt fel. Om du ska göra någon slags budgetlösning så är det i så fall 1,5kvmm och 10A säkring. Det borde gå med tanke på motorns märkeffekt men skyll inte på mig om du ändå måste göra om det.
2,2 kW 3-fas borde klara sig med 10A, tycker jag? Startströmmen borde inte bli så blodig.
Redigerat:
Den lyften (242PE) går även att få med 1-fas motor (specialbeställning) och då krävs 16A.
Om du tittar på 242A modellen så ser du att den är märkt 230V / 2200W / 16A.
Med trefas motorn bör det inte vara några problem att köra på 10A säkringar.
Om du tittar på 242A modellen så ser du att den är märkt 230V / 2200W / 16A.
Med trefas motorn bör det inte vara några problem att köra på 10A säkringar.
Klicka här för att svara