Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Hej, bytte en europahanske kontakt till svetsen häromdan, där var det 3 tåtar, 1 jord och 2 faser antar jag, kopplade likadant på den nya kontakten och efter kört den i 30min började det ryka i svetsen, jag som strula till det eller fel på svetsen? Här är bild på märkplåten och kontakten som jag koppla den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en lurig märkplåt. Första fältet (220/380V) antyder att svetsen kan köras på båda spänningarna, vilket även tredje fältet (2,6/9,5 kVA) antyder. Andra fältet däremot (1~ 50Hz) antyder att svetsen ska kopplas på en fas.
En snabb googling ger inte så mycket information.
Är du helt säker på att svetsen var kopplad mellan två faser?
Den andra saken jag kan tänka mig är att svetsen är specad för olika intermittens (osäker på termen?) vid olika svetsströmmar vilket verkar rimligt. Körde du med för hög ström för lång stund? Svetsen borde iofs ha en säkerhetskrets som bryter vid överhettning men vad vet jag?
En snabb googling ger inte så mycket information.
Är du helt säker på att svetsen var kopplad mellan två faser?
Den andra saken jag kan tänka mig är att svetsen är specad för olika intermittens (osäker på termen?) vid olika svetsströmmar vilket verkar rimligt. Körde du med för hög ström för lång stund? Svetsen borde iofs ha en säkerhetskrets som bryter vid överhettning men vad vet jag?
Den koppling som du har gjort innebär att svetsen matas med 400 v. Hade du däremot anslutet den blå till stiftet märkt med N då hade svetsen matats med 230 V.
Det kanske finns någon omkoppling som skall göras i svetstransformatorn vid 400v? Alternativet är att transformatorn var gammal och utsliten och inte klarade den högre spänningen.
Det kanske finns någon omkoppling som skall göras i svetstransformatorn vid 400v? Alternativet är att transformatorn var gammal och utsliten och inte klarade den högre spänningen.
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Svetsen var vriden på 400v läget och har alltid körts så, ska kika mer på det imorgon.
Om det vore felkopplat eller vredet på 230 V så gissar jag att svetsen skulle pajjat mycket fortare än efter 30 minuter. Det kanske bara var slumpen att den gick sönder just då? Men det där är väl en svetstransformator? Det är ju inga roliga grejjor att svetsa med, köp en invertersvets i stället för då kan du vara glad när du svetsar! 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hög tomgångspänning är BRA då det är lättare att tända och lättare håller bågen tänd.
Enfas + likriktare är inte någon bra konstruktion då det ger en pulserande likström.
Med en rejäl drossel blir det bättre men varför har inte tillverkaren lindat en trefastransformatorer i stället?
Protte
Enfas + likriktare är inte någon bra konstruktion då det ger en pulserande likström.
Med en rejäl drossel blir det bättre men varför har inte tillverkaren lindat en trefastransformatorer i stället?
Protte
Klicka här för att svara
