El
Per_2014: Står inget varken på nätet eller i bruksanvisningen. Koppla endast tändtråd till L-ingång, vips så funkade det. Behövde inte bygla. Malmbergs 9974068
VetLiteOmMycket: Rita dina egna El-ritningar? Jo jag vet att man inte får göra installationer utan behörighet men rita och fundera och prova sig fram är tillåtet. Jag tycker det är bra för då får man en bra översikt av vad man egentligen behöver. Men för att slippa rita alla symboler själv bifogar jag här de vanligaste man behöver om man skall rita ett El-schema för en elcentral. De flesta program
elmont: Håller helt med, en mycket lustig koppling om allt är som det ser ut att vara.
Skooda: Sågen fungerar utmärkt :) och går åt rätt håll
Bo.Siltberg: Monterade Steinel IS-1 (den första på bild) för ett år sedan men är inte nöjd med känsligheten. Den är svår att tända. Den måste också placeras så att man rör sig förbi sensorn, inte rakt emot den. Om den reagerar på en bil vet jag inte.
PeterStrandberg: Vid förstärkaren får möbeln täcka, men vid högtalarna har jag satt täcklock med uttag för utanpåliggande http://www.elbutik.se/product.html/doslock-for-apparat-och-kopplingsdosa-2?category_id=1963
Bo.Siltberg: Jodå, det är tillåtet att dra kablar dolt, de behöver inte läggas i ett rör. Att borra hål i en dosa kan däremot vara tveksamt med tanke på brandspridning, men borrar man inte större än vad kabeln är så blir det inte sämre än de eventuella öppna stutsar som finns.
Joakim Efternamn: Man kan ju göra isolationstest på kabeln😆
alm82: Lite bökigt blir det eftersom nexaprylen har en separat brytarkrets som inte ska blandas med 230v. Du måste alltså koppla bort L på den första brytaren och istället dra en ny tråd från samma punkt hela vägen bort till sista brytaren. Den nya tråden samt den gamla tändtråden från sista blir då din nya brytarkrets, sedan har du fas + nolla in och ut från nexaprylen. Alternativt byter
tommib: Jag tror inte det där är en monteringsplatta, jag tror att det är en täckplatta som har använts när man tagit bort en gammal mätartavla. Ev går det att ta bort, det beror på om den täcker massa rörutlopp som dragits om eller om man bara valde enklaste möjliga lösningen när man byggde om elen. Jag tänkte först att den täckte ett rörutlopp för stigaren men den ser ut att komma in
Mikael_L: [citat] I mitt föll valet på EKK i rör för att det var ett sönderbilat och reparerat plåtrör (i gammalt hus alltså) som jag inte ville ha någon uppenbar risk med skador på isoleringen på lösa FK. En EKK är betydligt mer robust med sina dubbla isoleringslager. Annars så är det du skriver vanligt att göra, och av just den orsaken.
hagv: Var först inne på typ en lastfrånskiljare, sen en flashig strömbrytare med touch. Den kommer sitta på en höjd så att inga små barn kommer åt den. Sen funderar jag på att sätta den vid tv'n så den inte är så synlig, utan man måste veta vart den är för att se den. Då kan man ju ta vilken brytare man vill, utseendet spelar ingen roll då.
mlkjhr: Sannolikt är det värmeslingan som är boven, antingen själva slingan eller så har nåt blivit fel vid bytet. Böts slingan på grund av samma symptom eller gick maskinen utan att vattnet värmdes? Kan det vara sama problematik med det nya elementet som med nya infravärmare, att dom måste varmköras en stund för att inte dom ska dra jfb´n?
jaegevall: Har hittat ett par spottar som jag vill ha redan. https://www.storel.se/medias/sys_master/storel/storelimages/9885135110174.pdf?mime=application%2Fpdf&realname=7463345_134291_pdf Jag kör med drivdonet i källaren, blir inte jättestor omväg. Ser längre ut på bilden. Men är lite osäker på vad jag ska ha för kabel från drivdon till spottarna, RK, RQ, RKUB-kabel? I flexrör? Kabeln kommer
ylletröja: Ja ingen dosdimmer. Bara återfjädrande tryckknapp. Kolla produktmanualen på malmberglänken jag gav så ser du hur det skall kopplas. Finns också på byggmax av alla ställen: https://www.byggmax.se/belysning/led-tillbehor/led-driver-p640306 Har själv sneglat på att köpa dessa drivare till ett projekt, men det ligger på framtiden just nu...
Stefan1972: Elfa har väl nån brevfrakt också? Beställde nå smågrejer för inte så länge sen i brev till normal "portofrakt"
evojenza: Vad har det med saken att göra? (Nyfiken) Utedelen har ju rörliga delar
ByggaNytt: Finns tydligen JFB med automatiskt återställning: http://www.schneider-electric.se/sv/product-range/1466-red
ylletröja: Nu är det inköpt, inbyggt och inkopplat. Det fungerar utmärkt :) När man tänder och släcker genom att bryta spänningen till donet så får man mycket riktigt en liten fördröjning innan LEDarna tänds. Så blir det inte om man använder en normal installation med ”pushdim”. Antagligen sitter det lite kondningar i donet som måste laddas upp innan den inbyggda mjukstarten sedan
Bo.Siltberg: Hmm, ja jag har visst glömt att nämna att allt detta jobb givetvis är behörighetskrävande, men tänka, önska, förklara och förstå får man ju ;) Det är faktiskt så att du själv får planera ("rita") hela jobbet i minsta detalj ned på varje ledare, men du får inte spika upp kablarna :(
exerg: Det är inte en fas som gått eller att det finns nån uteluftsventil som står öppen
camaro1969: tror det är spånskiva... sitter både med spikklammer och lettiklammer blandat.. 1800-tals hus men det mesta av elen infällt :)
Bjurran: [citat] Då kollar du om passdelen (kallas även bottenplatta ibland) är gul. Isf sätter du en 25A säkring där också. Stämmer inte färgerna bör du rådfråga en elektriker. Det har nog hänt oss alla att vi råkat smälla en huvudsäkring och sen upptäckt att vi missat att köpa hem av rätt styrka. Då sätter man den som är av storleken under, i detta fall 20A. Har själv glömt bort
JeppeKa: Bra idé med att ta bort ena raden! har jag inte tänkt på. Då beställer jag en fyra raders! Stort tack.
Tobbe_3: Eftersom vissa lampor lyser finns det ingen kortslutning i tryck knapparna. Lossa manöverledningen vid trappautomaten, kvarstår felet då? I så fall är det bara att byta trappautomaten.
Bo.Siltberg: Du ska ha en eloge för att du tänker på hur mycket en grupp belastas. En vattenkokare kan mycket väl "fylla" gruppen till dess maxgräns eller kanske över, men det är ju tillfälligt (några få minuter). Om man kör så att säkringen går så handlar det om kraftig och långvarig överlast vilket inte är bra i längden.
ylletröja: Han kanske hade för vana att skjuta kabeln med klammerpistol och aldrig isolationsmäta. Då kan det ju vara bra med en extra jordfelsbrytare så inte strömmen i hela huset går var gång man tar en dusch :wow: