El
Bo.Siltberg: Jo, jag vet inte om PVC är dålig i vatten då t.ex EKKJ och EKLK tillåts, men PE är ~3 ggr bättre. Sedan är det kraftkabel som används i mark, inte installationskabel så EKLK är ett undantag. Man kanske kan sammanfatta frågan med att FK i kanal bör undvikas i badrum även om det inte går att säkert säga att det är fel.
ccf: Helt otroligt att de som hjälpt mig att designa elen inte sagt det tidigare (speciellt eftersom jag har ont om plats att dra rör så allt som kunnat begränsa antalet trådar hade varit till god hjälp). Styr Dali endast led eller även Halogen (jag har mest halogen för närvarande, men åtminstone 7+ grupper med led-lampor).
hempularen: Att byta var 20e år utan någon felindikering tycker jag också är överdrivet. Men det kan vara lämpligt att låta någon se över elinstallationen med kanske typ. 20 års intervall. Och givetvis byta eller låta byta ut uttag och brytare som visar tecken på fel omgående.
Bo.Siltberg: Inte på en Fredag, stoppa in sladden i en papiljott eller nåt annat lämpligt. Skål förresten [bild]
Marre666: Kör nog på 4G1,5, en 5G2,5 med 16A Undercentral.mm blir nog lite för häftigt för detta bygget...kommer ha TV / Projektor / Lampor samt kanske en stationär data nån gång i framtiden...spelar ju inte spel längre så min Mac Air 13 funkar finfint för tillfället :). Skall ju sälja huset 2017 så detta för nästa ägare fixa om han skulle behöva en massa Power upp till vinden, lägger ju
Skysodan: Elementet ska ju inte ha det ;) Men av nån anledning så har det det... kanske ligger vatten eller dam innuti röret tänker jag som leder över... får nog skruva loss det och kolla
chillberg: http://www.gycom.com/sv/produkter/p/136332/VersaPad http://www.gycom.com/sv/produkter/p/3883/Twist Här har du några alternativ som inte bygger så mycket på djupet, vilket gör dom mycket lättare att placera.
AndersMalmgren: Precis, här är en länk till produkthemsidan http://www.jenving.com/products/view/hdmi-met-s-straight-housing-pc-1011001227
Mikael_L: Isoleringen kan krympa ihop lite av ålder och alltså dra sig tillbaka lite så brottanvisningen kommer någon mm utanför isoleringen. Men ännu troligare är att isoleringen har dragits ut lite under själva skalmanövern, och sen delvis återtar sitt läge efteråt så isoleringen slutar lite innan där skaltången tog.
blizzard: Stort tack till alla som svarat! Tråden - https://www.byggahus.se/forum/el/267697-koptips-ledspottar-till-hall.html är snarlik mina problem. Återkommer hur det går!
Jens Hagman: Kan meddela att det funkade fint att koppla in samma färger in ubåtarna igen. Dem andra sladdarna gick vidare för ett annat rums element också. Tack för alla svar!
cpalm: [citat] Den traditionen uppstod nog av rent praktiska skäl innan fjärravläsning fanns. Inte så kul att behöva ta ledigt från jobbet för att släppa in "the meter man", mycket enklare att ha mätarna samlade i ett gemensamt utrymme. Att man sedan låser in dem är väl helt enkelt för att undvika att folk håller på mixtrar med anläggningen, j-las med andras huvudströmbrytare m.m.
sajjen: Det kan möjligtvis finnas något undantag, men normalt går det inte att blanda.
blizzard: Tackar så hjärtligt för ett snabbt svar!
Demmpa: [citat] Jo det är för kronkoppling men eftersom elen är utbytt och skyddsjord är draget till alla uttag i rummet så får man inte använda kronuttag. Förr (80-talet) så fanns det kronuttag med skyddsjord. Se inlägg 14, https://mobil.byggahus.se/forum/el/6119-lamputtag-ny-aldre-standard.html
isolde: Ok, tyckte mig ha kommit något stort på spåret. ;) Pillade på en vippa, och tändtråden var vit, medan mellantrådarna var orange, så de är i sin ordning.
Müssli: Som du skriver själv kan det vara bra att låta fläkten starta när du tänder ljuset i en toalett. Eftergång på 10 minuter rekommenderas också. Det finns andra aspekter att tänka på efter ett toabesök än fukt som ska bort... :p
Müssli: Lägg ihop de två trådarna som finns ute, det brukar gå att kortsluta med en mejsel eller något annat metalliskt. Om plingar då är det knappen som är trasig. Det är helt ofarligt, spänningen är så låg att den inte känns. Om knappen är trasig finns det nya att köpa. :)
Masarin: [citat] Japp jag tänkte byta den grå kabelskon också. Den grå kabel har två fina plintar men vad som inte syns på bilden är att det högra stiftet vid den röda kabeln också är skadad. Därför byter jag plinten också..
Roland112: Skaffade en till brytare häromdagen. Insåg att den satt lite väl långt bort för att nå mottagaren på utsidan huset. Köpte Nexas signalförstärkare och passade på att låta ett par brytare till att gå via denna förstärkare och den funkar riktigt bra.
Tobbe_3: I det läget finns det i stort sett ingen belastningsförmåga kvar i kabeln. D.V.S kabeln får inte tillföra någon egen temperaturökning. Vid drift av en prydnadslampa kan man bortse från egen uppvärmningen men är det en vattenkokare eller värmefläkt kan man inte göra det.
Bo.Siltberg: [citat] Ja alltså, kan man inte räkna då får man väl be någon annan räkna eller använda nån tumregel... Rätt, en PE behöver inte dimensioneras för överlast, medan en PEN behöver det, och kortslutningsströmmar gäller båda. Så är det en ren PE som i ditt fall så är det villkoren för automatisk frånkoppling eller andra krav för skydd mot elchock (beröringsspänningar) som
GK100: Lägger in ett typexempel på liknande med mittmatning och förkopplade brytare med lämplig I>> karakteristik för selektivitet och smältsäkringslöst utförande, dessutom kategorier med-utan JFB. Selektivitet mot efterföljande dvärgar från skensystem via brytare med avpassad magnetutlösare. [bild] Mittmatade rader med dvärgar för utgående grupper. [bild]
Odjuret: Kanske vore nånting att försöka ta fram, en förgreningsdosa för väggvårtor, liknande den i bilden högst upp men där varje uttag sitter förskjutet till varandra eller kanske med uttag kopplat via en sladd... ¨ Säkerhetsmässigt borde det kunna gå att lösa hyffsat... Men nu drömmer jag mest så då är inte säkerheten så viktig...:)
hempularen: Här kan vi bara gissa. Men med stor sannolikhet så har antingen lampan eller garageuttaget ingen "egen" jordförbindelse. Någon har då förenklat för sig. Jag gissar att det inte finns någon jord till utomhuslampan, om den är dragen från någon dosa inomhus, och elen i huset i stort var ojordad när detta gjordes. Man ville troligen kunna ha brytaren till detta inomhus, kanske tom. i
GK100: Har du använt den tjockväggiga slangen i länken behöver du aldrig tänka på det mer och knappast utan slang heller om inte kopplingen är inne i armaturen utan i bottendelen. Annars är det inte dumt med lite normal isolerslang i lysrörsarmaturer UV plus lite högre temp tar rejält på plaster oberoende typ.
Tobbe_3: Den biten var klar hela tiden. Beskrivningen i inlägg 1 sa det mesta. Anslutningskabelns färger beror på att en standardkabel t.ex. 3g 1 innehåller brun, blå, gul/grön. Allt annat kräver en specialbeställd kabel. I 4g 1 tillkommer svart. I 5 g 1 tillkommer svart och grå.