Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har lite problem med att installera taklampa och takdosa, hoppas någon kan hjälpa till lite på traven.
Bifogar med bilderna senare då jag är på datorn och vet ej hur man skriver/lägger in bilder via telefonen.
I takhålet finns det svart,röd, vit och blå kabel. En sockerbit har redan inkopplats in med röd och blå kabel. Takdosan, som alla vet har ingen sockerbit.
Ska jag ta bort sockerbiten som någon annan har installerat och koppla in röd och blå kabel till takdosan?
(bifogar bild) Läst mycket nu, att den svarta kan vara ledare i och med att jag har strömbrytare för två dimmers.
Tagit bort dimmers, så att jag kan se hur de innan har kopplat in och även där får ni bild från, så att ni ser hur det är och om Ni kan hjälpa till mig något.
Mvh.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Nej, du ska ta reda på vad varje ledare i takdosan har för funktion och sedan koppla in din lampa korrekt från början. Du ser ut att ha röd och blå tändtrådar från dimrarna, och dessutom andra gamla färger av icke standard, och då finns inget som helst utrymme för antaganden utan du måste vara 100% säker på att röd t.ex inte är skyddsjord. Det är ett fall som är svårt att ge andra råd för på ett forum. Är man på plats är det lättare att få en överblick. Man behöver följa trådarna mellan dosorna och få sig en bild över kretsschemat för att säkert kunna säga vad som är vad. Man behöver också se åldern på anläggningen, om rummet är jordat eller ojordat, om röd förekommer som skyddsjord etc. När satt det senast en fungerande lampa där? Hur var den inkopplad? Det finns dock troligen ett enkelt svar här på hur lampan ska kopplas in.daffolina skrev:
Gissningsvis är vit nolla och svart fas.
Att jag gissar det beror på att svart är kopplad till dimmer.
Lampan bör kopplas mellan Vit och blå.
Röd är sannolikt tändtråd 2. Men vad gäller röd ledare ,skall man alltid vara försiktig eftersom den även användes som skyddsjord i gamla installationer.
Men det är gissningar som alltid skall kontrolleras innan inkoppling.
Att jag gissar det beror på att svart är kopplad till dimmer.
Lampan bör kopplas mellan Vit och blå.
Röd är sannolikt tändtråd 2. Men vad gäller röd ledare ,skall man alltid vara försiktig eftersom den även användes som skyddsjord i gamla installationer.
Men det är gissningar som alltid skall kontrolleras innan inkoppling.
Det hände ibland förr att man bröt nollan istället för fasen i strömbrytarna.
För en dimmer kvittar det om den sitter på fasen eller nollan, dom dimmrar som vill ha både fas och nolla kvittar det om man byter plats på fasen och nollan.
För en dimmer kvittar det om den sitter på fasen eller nollan, dom dimmrar som vill ha både fas och nolla kvittar det om man byter plats på fasen och nollan.
Ryck lite i blå och röd nere vid dimrarna och se om det är de som mynnar ut i taket, med stor sannolikhet är det så och då behöver man inte tveka mer på detta enkla jobb. Verkar som tidigare lampa varit kopplad till sockerbiten med blå som tändtråd och andra bara parkerad i ubåten bredvid.
Klicka här för att svara