7 216 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Månads timer
Behöver en timer vägguttags där man kan programera den så att den slår till en gång sex timmar per månad.
Har letat men bara hittat veckotimers.
Har en Litium jon dammsugare som jag inte vill ladda för ofta för att spara på batteriet. Dessa batterier har ju bara ett begränsat antal laddcykler.
Någon som känner till var man hittar en sådan timer?
Har letat men bara hittat veckotimers.
Har en Litium jon dammsugare som jag inte vill ladda för ofta för att spara på batteriet. Dessa batterier har ju bara ett begränsat antal laddcykler.
Någon som känner till var man hittar en sådan timer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Frågan är om du verkligen behöver det. Allt information jag hittar säger att li-Ion kan laddas ofta och lite, t.ex per vecka. De har ett visst antal laddcykler men det anger antalet fullständiga ur- och iladdningar, 0-100%. Om du laddar 80-100% så femdubblas alltså antalet laddcykler och det ska inte slita mer på batteriet.
Bo har helt rätt. Du kommer att ta död på batteriet avsevärt fortare om du lyckas få till din önskade timerfunktion. Många tänker fel kring detta även när det gäller telefoner, läsplattor mm. Ju oftare du laddar desto längre håller batteriet skulle man lite förenklat kunna säga. Djupurladdning, där man gång på gång tömmer batteriet till max, är det snabbaste sättet att ta död på ett litiumbatteri.
Klicka här för att svara