8 514 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Att dra kablar mellan elcentraler (troligen krävs IP6x)
I pannrummet finns en gammal elcentral som jag vill utöka med en till elcentral som är mer modern med DIN-skena. Syftet med detta är att jag vill sätta lite elmätare på grupper. Såhär ser elcentralen ut:
Så min fundering är vilket sätt är lämpligast att dra kabeln eller kablarna? Jag behöver dra fyra kablar som bär fas och en kabel som bär nolla med 2.5 mm2 ledare hade jag tänkt. Alltså 5 ledare totalt men gärna fler.
Hade jag varit lat och struntat i föreskrifter så hade jag bara dragit en trefaskabel med jord. Hade jag istället följt dem så hade jag kört med en kabel som har fyra bruna ledare och en blå, men sådana kablar finns väl inte?
Alternativet är då att dra ett flertal enkelledare i flex VP rör men hur drar man sådant om man vill bibehålla IP klassificeringen och var hittar man förskruvningar som fixar sådant?
Vad säger föreskrifterna om IP certifiering för installation i pannrum? Den där installationen längst till vänster i elcentralen ser inte särskilt vattentät ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så min fundering är vilket sätt är lämpligast att dra kabeln eller kablarna? Jag behöver dra fyra kablar som bär fas och en kabel som bär nolla med 2.5 mm2 ledare hade jag tänkt. Alltså 5 ledare totalt men gärna fler.
Hade jag varit lat och struntat i föreskrifter så hade jag bara dragit en trefaskabel med jord. Hade jag istället följt dem så hade jag kört med en kabel som har fyra bruna ledare och en blå, men sådana kablar finns väl inte?
Alternativet är då att dra ett flertal enkelledare i flex VP rör men hur drar man sådant om man vill bibehålla IP klassificeringen och var hittar man förskruvningar som fixar sådant?
Vad säger föreskrifterna om IP certifiering för installation i pannrum? Den där installationen längst till vänster i elcentralen ser inte särskilt vattentät ut.
Ett pannrum i sig har så vitt jag vet inga specifika krav på IP-klassning. Däremot kan det möjligen vara aktuellt med EX-klassning men det är inte särskilt troligt i ett vanligt bostadshus (tror inte man skulle få tillstånd till en installation som måste vara EX-klassad, typ konstig gasinstallation, koldamm eller liknande).
Jag förstår inte riktigt frågan, och framför allt inte påståendet att du behöver fyra bruna och en blå. Den kombinationen är väldigt udda. Antingen drar du fyra enfasgrupper och då behöver du fyra av varje (+ fyra gulgröna) eller så drar du en trefasgrupp (brun+svart+grå+blå+g/g) samt en enfasgrupp (brun+blå+g/g).
Utanpåliggande dragning i VP-rör är inte att rekommendera, även om det i teorin borde kunna vara godkänt.
Du får nog beskriva lite mer i detalj vad du ska åstadkomma. Om det bara är en undercentral/parallell central behöver du en femledare i lämplig dimension beroende på föreliggande säkringar och andra anläggningskarakteristika.
Jag skulle starkt rekommendera en elektriker för denna typ av behörighetskrävande installation, centraler är inte något som är lämpligt att koppla själv om man inte har stenkoll.
Jag förstår inte riktigt frågan, och framför allt inte påståendet att du behöver fyra bruna och en blå. Den kombinationen är väldigt udda. Antingen drar du fyra enfasgrupper och då behöver du fyra av varje (+ fyra gulgröna) eller så drar du en trefasgrupp (brun+svart+grå+blå+g/g) samt en enfasgrupp (brun+blå+g/g).
Utanpåliggande dragning i VP-rör är inte att rekommendera, även om det i teorin borde kunna vara godkänt.
Du får nog beskriva lite mer i detalj vad du ska åstadkomma. Om det bara är en undercentral/parallell central behöver du en femledare i lämplig dimension beroende på föreliggande säkringar och andra anläggningskarakteristika.
Jag skulle starkt rekommendera en elektriker för denna typ av behörighetskrävande installation, centraler är inte något som är lämpligt att koppla själv om man inte har stenkoll.
De behöver inte nödvändigtvis vara bruna, men det skall ej vara blå eller gulgrön.
Ja, tanken är enkel, att dra ett antal grupper efter säkring genom varsin elmätare. Flera grupper kan dela på samma kabel så då tyckte jag det borde vara enklare att dra kabel för valda grupper till en sekundär central och tillbaks in till huvudcentralen.
Det blir ju bara besvärligt och kostsamt att riva i alla kablar och dra om dem.
Ja, tanken är enkel, att dra ett antal grupper efter säkring genom varsin elmätare. Flera grupper kan dela på samma kabel så då tyckte jag det borde vara enklare att dra kabel för valda grupper till en sekundär central och tillbaks in till huvudcentralen.
Det blir ju bara besvärligt och kostsamt att riva i alla kablar och dra om dem.
Tobbe: Ja jag håller med om att det ser skumt ut, vet inte vad det är för något då jag inte har undersökt saken. Jag skulle kunna täta upp med vulktejp. Men i min erfarenhet blir det inte 100% tätt med vulktejp om man inte är duktig på att hantera sådana material. Försökte täta ett vakuumsystem med tejp en gång utan att det blev bra.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Har du funderat på att sätta elmätarna i en ny kapsling bredvid?
Jag tänkte inte på tätheten .. Det var kabel typen jag undrade över.
Gör man stora ombyggnnader med flera elmätare, då kan man fundera på en ny central eftersom befintliga kablar ändå måste skarvas om. Med nuvarande central behöver elmätarna placeras efter säkringarna. Med en norm central är det betydligt enklare dela upp centralen efter egna önskemål
Gör man stora ombyggnnader med flera elmätare, då kan man fundera på en ny central eftersom befintliga kablar ändå måste skarvas om. Med nuvarande central behöver elmätarna placeras efter säkringarna. Med en norm central är det betydligt enklare dela upp centralen efter egna önskemål
Det är ledningar för strömtarfos till belastningsvakten som sitter där bredvid, dvs de i det fallet vanliga SKX och utan några speciella krav på sig därför ok även om det ser lite udda ut. Och i TS ursprungsfråga skulle det kanske bäst passa med en kapsling mot ev flänsöppning i övre högra sidan på den befintliga. Lagd direkt mot på rätt sätt eller med en större lämplig förbindelse där man kan dra de enledare man behöver för mätarna.Tobbe_3 skrev:
Men som sagt är det olämpligt hempularjobb om man inte är helt säker på hur det ska göras.
Jag gick in i ett byggvaruhus och hittade följande saker:
Ett 41 mm stort hål skulle behövas för att få dit nipplarna. Är det nån som vet hur man borrar ett sådant hål i lådan så att det blir jämnt och fint så är jag tacksam.
Är det nån som vet var man får tag i passande mutter? Annars får jag väl såga sönder en nippel och ha som mutter.
Logga in
Skapa konto
Ett 41 mm stort hål skulle behövas för att få dit nipplarna. Är det nån som vet hur man borrar ett sådant hål i lådan så att det blir jämnt och fint så är jag tacksam.
Är det nån som vet var man får tag i passande mutter? Annars får jag väl såga sönder en nippel och ha som mutter.
Det är inte såna delar du ska ha, är inte avsedda för el. Och borra ska du inte göra i den gjutna lådan, skaffa en fläns till den storlek 13 och med de hål du behöver.
Vad hade du tänkt sätta mätarna i för sorts kapsling?
Vad hade du tänkt sätta mätarna i för sorts kapsling?
Det är väl inga problem att använda dem för el. Det är ju ingen direkt fara att ha FK eller RK i dem och är man paranoid kan man köra med EKK. Elmätarna kommer sitta i en IP68 klassad DIN central.
Men att borra i kapslingen kan vara känsligt.
Om jag vill koppla in flera elmätare så kommer ingångshålen inte räcka till.
Edit: Skall kolla in flänsarna. Det är ju bara det att den nya lådan är i plast.
Men att borra i kapslingen kan vara känsligt.
Om jag vill koppla in flera elmätare så kommer ingångshålen inte räcka till.
Edit: Skall kolla in flänsarna. Det är ju bara det att den nya lådan är i plast.
Redigerat:
Man kan givetvis använda vad som helst till detta vissa saker bättre andra sämre, normalt kanske man vill ha det lite fackmässigt och enligt praxis men för all del.
Sitter det inte redan en blindfläns på högersidan? Den kan du ta bort och borra, bearbeta som du vill på ett enklare sätt när den inte sitter monterad.
Sitter det inte redan en blindfläns på högersidan? Den kan du ta bort och borra, bearbeta som du vill på ett enklare sätt när den inte sitter monterad.