Skall byta stickpropp på dammsugaren.Hade ett jordat uttag liggande. Hur kopplar man den blåa och bruna kabeln i nya jordade stickproppen?
1458757954695-4978502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte lämpligt att använda en jordad stickpropp men fungrerar. Ska du ändå använda den kopplar du in dig på de två stiften, alltså de två yttersta skruvarna. Gör om skalningen av kabeln också, det där ser inte klokt ut. Det ska inte synas någon koppar när du har fäst ledarna i skruvarna.
En dammsugare har rätt hög effekt, gör du fel eller slarvar kan det gå riktigt galet.

Tack jo jag har skalat om. Var egentligen bara en test av om kabeln var problemet. maskinen la av igår och kabeln var mycket varm närmast stickproppen. Så innan jag beställer ny kabeltrumma så ville jag vara säker på att kabeln var problemet. Och det var det, dammsugaren startade och gjorde sitt jobb perfekt . Tack för råd!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
När man monterar en jordad kontakt på en dammsugare med två ledare måste man alltid kolla att dammsugaren är dubbellkvdrat märkt D.V.S. en klass 2 apparat. Det är alla moderna hushållsdammsugare.
Skall man följa regelverket till punkt och pricka är det inte tillåtet med en jordad kontakt på en klass 2 apparat. Men det utgör ingen risk elsäkerhetsmässigt. Tyvärr finns det inga lösa klass 2 kontakter att köpa.

Jag gissar att ett flertal kardeler var av närmast kontakten p.G.a. utmattning vilket resulterar i en lokal förhöjd värmeutveckling. Genom att klippa sladden och montera en ny stickkontakt försvann felet. Gissningsvis håller sladden många år till.

Var noga så du dragavlastat kabeln ordentligt .

Mr9 skrev:
Var noga så du dragavlastat kabeln ordentligt .
Hur dragavlastar man på bästa sätt?

Ser ut som avlastningen saknas på kontakten du har på bilden. Det är en liten plåt eller plastbit som skall gå mellan de två skruvarna där kabeln kommer in i kontakten. Den skall spännas med skruvarna/muttrarna så att den klämmer fast kabeln ordentligt. Men inte för hårt, den skall inte skada kabeln.

Som sagt om din kontakt saknar den delen så köp en ny, kostar inte många kronor.

Aha ok jo den finns på andra sidan så då är det fixat. Dock funderar jag på att byta hela kabeltrumman på dammsugaren, då får man helt ny kabel.

Vad är det för fel på kabeltrumman?

Protte

VikStri skrev:
[länk]
Hahaha, börja alltid med att träpå kåpan på kabeln, det är inte alltid man har andra änden fri.

Protte

För en dammsugare är inte bara dragavlastningen viktig, brytskydd är viktigt också (det är antagligen böjning som gjort att det blivit fel från början, kabeln har böjts så många kardeler gått av vilket ger en klenare ledararea och uppvärmning som följd).

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.