Hej,
Ska koppla tre st lysrörsarmaturer på vind. Är det ok att koppla i serie?

EKK Light eller EKLK kommer att användas men jag är inte pigg på att dra en kabel till varje armatur från kopplingsdosa (långt hus).

Om det är ok med serie, hur förlägger jag kabeln i armaturen (från fasta sockerbiten som sitter i en ände)? Jag tänkte mig att man skalar kabeln inne i armaturen och sedan oskalad i dragavlastaren och vidare till nästa armatur.

Armaturen är typ en: http://www.eldirekt.se/belysning/lysror/lysrorsarmatur-alfa-t5-ip65

Tacksam, trots rörigt inlägg.

/J

Ja du kan montera armaturena i "serie", men elektriskt blir dom parallellkopplade.

Förenklat elschema: säkring - strömbrytare - lysrör1 - lysrör2 - lysrör3.

Tack Demmpa.
Ha du någon synpunkt på att dra skalad EKK i armaturen från ena ingången till andra? Ca 1,5 meter långa armaturer.

Har du armaturerna hemma? I armaturer av lite bättre kvalité finns en plint i vardera ände.

I annat fall, om det går skulle jag dra mantlad kabel genom armaturen, det är undanröjer alla frågor. Om du avmantlar kabeln och dra lösa ledare behöver de dels skyddas på UV-ljuset från lysrören, ev skyddas mot beröring med glaslocket av, ev hållas borta från ledande delar, allt beroende på hur armaturen ser ut.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tack Bo,

Det med UV-ljuset var en sak som jag faktiskt inte hade en tanke på. Misstänker att de tunna vita trådarna som är monterade från fabrik är UV-godkända. Lysröret är avdelat med metallplatta mellan rör och koppling.
Tyvärr endast en plint vid genomföring. Halvstansat för håltagning i andra änden.

Några dåliga bilder utan kåpa:
Photo 2016-03-24 21 06 59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Photo 2016-03-24 21 07 10.jpg
Skapa konto

Photo 2016-03-24 21 07 36.jpg
Skapa konto

Inhandlat på Hornbach men ser i princip ut enligt detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/el/12...x36w-jula-co-mfl-3.html?perpage=15#post927388

/J

De vita ledarna är troligen inte UV-tåliga, men de skyddas ju av metallplattan. Den är också skyddsjordad ser jag, och allt blir gömt under denna platta vid byte av lysrör. Så då spelar det ingen roll hur du gör, avmantla eller inte.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Armaturen verkar sakna kondensator för faskompenserińg och störningsskydd. Det kan nog bli lite "sprak" i vissa strömbrytare. I större lysrörsanläggningar är den lösningen bannlyst eftersom strömförbruörbrukningen blir dubbelt så stor som med faskompenserińg. Det gäller enbart skenbar effekt. Den aktiva effekten blir lika stor oavsett. Det är den aktiva effekten man betalar för. Men säkringar och ledningar måste dimensioneras för den skenbara effekten.

Det är snarare så att lysrörsarmaturer utan faskompensering är en ganska snäll last för strömställare, förutom då att strömmen blir högre.
Med faskompensering blir det annars en väldigt hög strömstöt i tillslagsögonblicket som sliter ganska hårt på strömställare i allmänhet.
Men inget av detta spelar någon som helst roll med så få armaturer.

snaggletooth skrev:
Det är snarare så att lysrörsarmaturer utan faskompensering är en ganska snäll last för strömställare, förutom då att strömmen blir högre.
Med faskompensering blir det annars en väldigt hög strömstöt i tillslagsögonblicket som sliter ganska hårt på strömställare i allmänhet.
Men inget av detta spelar någon som helst roll med så få armaturer.
Är det inte gnistbildningen vid brytning av induktiv last som är problemet för strömställare?

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Självklart sliter reaktiva laster mer än vad resistiva laster gör. Men av egen erfarenhet kan jag säga att strömställare & reläer lever längre med armaturer utan faskompensering.

• Gilla
Byggaskevt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.