Hej,
Är det någon som känner igen detta?
Det sitter i taket i vår källare (det har suttit en kåpa för) och jag antar att det är till för takbelysningen. (Ja, allt i det rummet är ojordat. Alla andra rum i källaren är jordade)
Vad kallas den och finns det någon belysning som passar till denna att köpa idag?
Eller är det bättre ta hit en elektriker och installera någon "vanlig" armatur?
/Johnsa
Är det någon som känner igen detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter i taket i vår källare (det har suttit en kåpa för) och jag antar att det är till för takbelysningen. (Ja, allt i det rummet är ojordat. Alla andra rum i källaren är jordade)
Vad kallas den och finns det någon belysning som passar till denna att köpa idag?
Eller är det bättre ta hit en elektriker och installera någon "vanlig" armatur?
/Johnsa
Det där är inte en belysning, det är en Kulodosa. Den används för att koppla över ledare. Du har en uppsättning ledare som kommer bakifrån, genom hålet i väggen, som kopplas över till kabeln som är inputsad i väggen. Det är väldigt oklart om det där går att sätta en (styrd) lampa på, det borde bara vara fas och nolla men man vet aldrig.
Den ersätts enklast med http://www.clasohlson.com/se/Kulodosa/Pr321963000 som är samma dosa fast i plast. Är du osäker på hur man gör bör du låta elektrikern fixa det. Det bör du egentligen i alla fall eftersom det är behörighetskrävande.
Den ersätts enklast med http://www.clasohlson.com/se/Kulodosa/Pr321963000 som är samma dosa fast i plast. Är du osäker på hur man gör bör du låta elektrikern fixa det. Det bör du egentligen i alla fall eftersom det är behörighetskrävande.
Skulle man vilja ha en amatur. Då bör det vara en klass 2 amatur med dubbellkvdrat märke. Med den typen av amatur är det betydelselöst om det är ojordat eller jordat.
Om golvet inte består av trä eller plastmatta , då bör en elektriker montera jordade uttag i rummet.
Om golvet inte består av trä eller plastmatta , då bör en elektriker montera jordade uttag i rummet.
Redigerat:
Ah, just det. Tar tillbaka tidigare uttalande. det där kan vara en överkoppling just till en flyttad lampa. Med tanke på färgerna (som man aldrig ska lita på, osv) så kan det vara brun tändtråd som kommer från väggen tillsammans med blå nolla, som sedan kopplas över till en kabel (svart/blå) till den nya lampan.
TS, det underlättar med fler bilder. Vet du att det har suttit en lampa där tidigare?
TS, det underlättar med fler bilder. Vet du att det har suttit en lampa där tidigare?
Då tror jag att jag förstår hur de gjort. Det är framdraget för lamputtag mitt i rummet (i taket) men någon tidigare ägare har fått för sig de inte ville ha lampa i taket så de har satt en kopplingsdosa och dragit kabeln till ett "vanligt" eluttag (högt upp på väggen) där de satt julgransbelysning som styrs av lampknappen istället.. Härligt >_<
Halva rummet hade tidigare trägolv och andra halvan heltäckningsmatta men det har jag slitit ut så rent betonggolv nu. Blir antingen nålfilt eller klinker så småningom så känns som det är vettigast att ta dit en elektriker som får fixa jord i rummet och takdosa med lock (menade det, inte armatur..).
Tack för alla svar
Halva rummet hade tidigare trägolv och andra halvan heltäckningsmatta men det har jag slitit ut så rent betonggolv nu. Blir antingen nålfilt eller klinker så småningom så känns som det är vettigast att ta dit en elektriker som får fixa jord i rummet och takdosa med lock (menade det, inte armatur..).
Tack för alla svar
Klicka här för att svara