Müssli
Müssli: Gå till butiken och byt. Du behöver ju inte berätta vad som hänt heller. ;)
8 svar · 4,5k läst
·
N
Nerre: Nja, de jag har sett hade lysdioder för att indikera om jord och nolla var rätt, test av jordfelsbrytaren var separat knapp som inte påverkade de lysdioderna. Detta är alltså provare som i princip har dubbla lysdioder för allting, så att man inte ska luras av en trasig lysdiod att tro att det är ok. De brukar nog ha 7-8 olika lysdioder som indikerar rätt/fel för olika saker. Nu är det
16 svar · 32,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Ja, vad gäller ansvar så tror jag att det inte blir så värst många fällande domar om det bara är "amatörer" inblandade. För att det skall bli riktigt intressant för en domstol så måste vi ju ha någon slags uppsåt. Det enda uppsåt som kan komma ifrån här är det indirekta, dvs av typen "du borde förstått bättre". När det kommer till något så oerhört komplicerat (som det
36 svar · 7,7k läst
·
C
Cecilia R: Akta dig så hon inte går propp-givar-kursen istället, så som du proppsar på om att hon inte kollade propparna tillräckligt proppessionellt ;)
38 svar · 19,1k läst
A
Avemo: Därför att elpenna inte är ett tillförlitligt mätinstrument. Jag tror att det är större risk att den indikerar spänning när det inte finns än tvärt om, men man skall aldrig lita helt på den.
19 svar · 3,5k läst
·
S
Squall Leonhart: Saken är den att vi har jobbat med varandra flera gånger via jobbet. Vi brukar anlita honom för alla el-jobb sedan några år tillbaka och i de flesta fallen är det jag som fått ta hand om honom. Jag är dock servicetekniker/nätverkstekniker, inte elektriker, men med ett intresse och viss kunskap. Så han förutsätter helt enkelt att jag klarar mig. I det här fallet fick jag i uppgift att
5 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kanske borde skrivit ingen extern strömtrafo ... hur dom gör internt är upp till tillverkaren.
5 svar · 1,1k läst
H
HSP: [citat] Ja det kan stämma :o Var innsnöad på ett annat spår:) kan bli så när man inte ser eller läser helheten.... Jag vet ju att förr satt det en liten (1fas) märartavla med säkring & utrustning för styrning av tarifferna även här... minnet är bra men kort ibland... I morderna mätare sitter allt inbyggt i mätaren.....
23 svar · 9,0k läst
·
T
Tobbe_3: En matnning för TM och TT skall bestå av fyra FK med följande färger : Brun fas L1 , svart L2 , Blå nolla och gul /grön skyddsjord. Om man säkrar max 10 a brukar det räcka med 1,5 mm2 FK. Väljer man däremot 13 a bör man använda 2,5 mm2 FK. Dom färgerna som har används får absolut inte användas som skyddsjord och skall inte användas som nolla. Den gruppen skall inte användas för
15 svar · 7,0k läst
·
H
huggan: [citat] Centralen byttes för 6 år sedan och då sattes denna gråa boxen dit, ska meddela att dom missat detta.
17 svar · 3,4k läst
·
A
Avemo: Här är en som inte nöjer sig med att räkna. https://www.youtube.com/watch?v=dDLw1Rx_cAI
12 svar · 2,9k läst
·
E
elmont: Är det g:a taket mycket ojämnt kan man använda karmskruv för att fästa reglarna och då är det enkelt att justera det till rät höjd eller så fäster man reglarna med vinkelprofiler, det är inte lika lätt att få till men nästan.
8 svar · 7,0k läst
M
MagHam: elmont kan ha en poäng i att fokusera på det som är avtalsreglerat d v s spänningen. (Sen abonnerar man ju de facto på en viss säkringsstorlek för att kunna ta ut önskad effekt vilket inte är möjligt vid underspänning - men risken är att dom rycker på axlarna åt det)
15 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Texten kommer från nuvarande utgåva av SS 437 01 02. Vad jag förstår handlar den om antalet uttagsbrunnar, dvs där man placerar ett uttag i anslutning till strömställaren, där får uttaget vara envägs, annars ska det vara minst tvåvägs. Elko's elbok är väldigt tunn, består mest av en "innehållsförteckning" till reglerna. SS 436 40 00 är säkerhetsregler för elinstallation, och
5 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det är t.o.m så att än så länge har ingen behörig installatör i domstol fällts för ansvaret för vad en yrkesman under sig har ställt till med. I de få fall som gått till domstol har endast den obehörige yrkesmannen blivit fälld vid några tillfällen, medan den behörige i samtliga fall frikänts helt. Men här var det nära att den behörige fälldes till ansvar. Blev fälld i
20 svar · 3,7k läst
L
Lutte: Vill bara flagga för dom tilltänkta elementen. Bytte i sovrummet då jag hade två som inte gick att synka och efter det så får jag absolut inte samma temp trots samma watt och tilläggsisolerade vindar.
5 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Jag skulle börja med att notera hur det gamla elementet var inkopplad, och vad som står på märkskylten till radiatorn. Det ger en tydlig indikering på vilken spänning som ska finnas mellan dessa två trådar. Det ger också en indikering på vilken ledare som är skyddsjord. Om det handlar om 230 V så kan denna visuella kontroll också ge en indikering på vilken ledare som är fas
8 svar · 4,0k läst
H
hempularen: Som sagt symbolen för dubbelisolering finns längst till vänster.
4 svar · 1,7k läst
·
G
gbgustaf: Att bygga en kärnkraftsreaktor är ett behörighetskrävande arbete. Ring en elektriker!
22 svar · 2,4k läst
F
f91jsw: [citat] Intressant nog kan man notera att Hawking bara för nån vecka sen publicerade nya rön om detta, där han inte längre menar att svarta hål är informationsförstörare och beskriver en möjlig mekanism för detta. http://blogs.scientificamerican.com/dark-star-diaries/stephen-hawking-s-new-black-hole-paper-translated-an-interview-with-co-author-andrew-strominger/
19 svar · 2,2k läst
P
PilotP: Vem kan man kontakta om man vill ordna ett minireningsverk? Hur går det till? Är det någon särskild tillstånd? Någon som har varit med om det tidigare? Tack!
13 svar · 2,5k läst
Bödde
Bödde: Som ett avslut i diskussionen kan jag meddela att den lilla installationen är gjord, och allt funkar perfekt. Tack för era inlägg!
18 svar · 8,0k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Att svaren blir såpass " flummiga" beror ett nytt arbetssätt hos elskärhetsmyndigheten.. På den gamla tiden fanns det en tjock bok utgiven av statens industriverk med föreskrifter som hette " starkströmsföreskrifterna" . Den innehöll detaljerade föreskrifter hur en elanläggning skulle utföras. Idag är det tunt häfte som några få föreskrifter. I övrigt hänvisar man till
6 svar · 1,5k läst
·
M
memike: [citat] Japp inkl moms sen minus rot på dem 96k också iofs.
8 svar · 1,1k läst
T
Tobbe_3: Om det är utanpåliggande kabel kan man använda blå i trappkopplingen. Annars skall blå bara användas som nolla i rörnstallationer med FK. Gul/ grön får bara användas som skyddsjord och PEN. Den får aldrig användas som mellantråd , tändtråd m.m. Vid komplicerade trappkopplingen med 1 eller flera korsströmställare kan man överväga att använda ett impulsrelä och återfjädrande
2 svar · 19,3k läst
A
Andreas_Evelina: Träffade elektrikern idag på vårt nybygge som är en totalentreprenad och insåg att vi endast verkar få lamputtag vid ett enda fönster. Entreprenadhandlingen säger att el utförs enligt svensk standard och då är frågan; vad säger SS 4370146 om lamputtag? Jag har inte standarden och jag är säker på att någon kan hjälpa mig i denna fråga.
0 svar · 2,0k läst
C
cpalm: [citat] Instämmer! Till skillnad mot glödljus har alla LED en ojämn färgåtergivning, vilket innebär att ljustemperaturen bara är en faktor som påverkar hur ljuset upplevs. Oftast har ljuset en lilaaktig ton vilket blir extra påtagligt om man eftersträvar en varmvit "mysbelysning". Tyvärr är det mer eller mindre meningslöst att titta på angiven CRI då 99% av alla LED i praktiken är
30 svar · 4,8k läst
·
E
evojenza: Får be att återkomma lite senare med detta då fakturan ligger hemma.
16 svar · 5,9k läst
prototypen
prototypen: Om man har ett jordfel så kan man koppla förbi JFB, verkar helt OK Om man har överbelastning så säkringen går så kan man koppla förbi säkringen......... Varför verkar det föregående mera OK. Protte
23 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.